FDM mener:
Det er opmuntrende, at et europæisk bilmærke kan udvikle en elbil, der giver de fleste andre baghjul, når det handler om elbilteknikken. Den nye CLA tegner også godt for Mercedes-Benz, der allerede har vist os konturen af de næste tre modeller, der om kort tid lanceres med samme teknik.
KØBENHAVN En rækkevidde på næsten 800 km og en ladetid, der gør det muligt at få 325 km på batteriet på bare 10 minutter, siger næsten alt om den teknik, der udgør fundamentet for den nye Mercedes-Benz CLA.
Og resultaterne er ikke opnået ved bare at indbygge et enormt batteri i bilen, men i stedet er bilens teknik finpoleret i en grad, vi ikke har set før. Helt nye elmotorer, en totrinsgearkasse og et styresystem, der introducerer verdens mest avancerede computer i en bil, er blot nogle af de løsninger, der er taget i brug for at nå de forbløffende resultater.
Video: Se nærmere på Mercedes CLA
Den nye CLA er en firedørs sedan på størrelse med en Tesla Model 3, og den kommer i første omgang i to udgaver med baghjulstræk eller firehjulstræk til priser, der begynder ved 428.000 kr. Det er vel at mærke i et udstyrsniveau, der for mange vil være tilstrækkeligt, og som man derfor sagtens kan „nøjes“ med, uden at man skal tilkøbe et hav af ekstraudstyr.
Men som altid er muligheden åben for dem, der gerne vil personalisere bilen med endnu mere avanceret teknik og lækre detaljer.

Det er nyt: En væg af glas
Bag rattet opleves den nye CLA som en bil fra en anden verden. Instrumentpanelet er erstattet af en glasvæg, hvorunder der kan være op til tre skærme. De to første er standard, og omhandler instrumenthuset og skærmen til infotainment-anlægget, mens den tredje er ekstraudstyr i form af en skærm til underholdning af passageren.
Navigationsanlægget er baseret på Googles kort, men det er Mercedes selv, der har stået for den software, der håndterer det hele under kørslen. Det omfatter bl.a. brug af op til tre søgesystemer, der benytter ChatGPT og andre AI-robotter.
Dermed kan man tale til bilen og bede den om hjælp og oplysninger i et omfang, der hidtil ikke er set i en bil. Endnu foregår det kun på engelsk eller tysk, men bilen opdateres løbende „over-the-air“, og dermed er det kun et spørgsmål om tid, før dansk tale understøttes fuldt ud. Allerede nu kan man dog tale dansk til bilen, hvis det blot handler om hjælp til selve bilens funktioner.

Hvordan kører Mercedes CLA?
Med en kampklar vægt på lige over to tons kunne man frygte, at køreegenskaberne ville være generet af vægten. Men det syntes ingenlunde at være tilfældet, da vi tog bilen med på en tur rundt i København og Nordsjælland, hvor den store internationale lancering af den nye CLA fandt sted.
Vi oplevede en usædvanlig velafstemt undervogn, der trods det faktum, at man ikke kan justere hårdheden, hele tiden virkede yderst kompetent og komfortabel. Det er sjældent, at man kan sidde bag rattet og tænke: Det var lige godt imponerende!
Det samme kan man sige om elmotorens smidighed og dens støjsvage kraftudfoldelse. Sammen med en godt støjdæmpet kabine bliver kørslen dermed bragt op på et niveau, der snildt kunne have tilhørt langt dyrere modeller fra koncernen.
Vi nød også muligheden for let at kunne skifte mellem fire niveauer for rekuperation (motorbremse) ved blot at bevæge gearstangen frem eller tilbage. Genial er særligt indstillingen D-Auto, hvor bilen løbende justerer motornedbremsningen, alt efter om der er trafik foran bilen, eller om der kommer ændringer i de lokale fartgrænser.
Alle udgaver af CLA har samme avancerede sikkerhedspakke med et hav af airbags, og hvor man kan nyde en velfungerende vognbaneassistent og den tilhørende adaptive fartpilot. Her mærker man, at dette er en bil, der er skabt til at køre langt, og det virker nærmest, som om denne nye CLA er elbilernes svar på den klassiske Mercedes-dieselbil, der var kendt for at kunne køre langt på en komfortabel og økonomisk måde.

800-volt teknikken imponerer
Batteriet er på 85 kWh og er af den traditionelle NMC-opbygning med både nikkel og kobolt. Men det er alt andet end traditionelt i sin funktion. Det er på 800 volt, og det kan oplades med op til 320 kW, hvilket er omtrent dobbelt så hurtigt som mange ellers gode biler kan præstere.
I praksis betyder det, at man kan få 325 km tilført på bare 10 minutters opladning, hvis man kan finde en lader, der kan levere tilstrækkelig effekt. Batteriet er naturligvis væskekølet, og bilen sørger selv for at temperere det før en planlagt opladning.
Varmen fra batteriet udnyttes via en avanceret varmepumpe til varme til kabinen, så ingen energi går til spilde. Det officielle forbrugstal angiver, at man kan køre 8,2 km pr. kWh, hvilket er vildt imponerende og noget, der holder udgifterne nede. I 2026 kommer en billigere udgave med et mindre batteri af LFP-typen og en mindre kraftig elmotor.

Stationcar-udgave på vej
Vi har naturligvis prøvesiddet alle pladserne i bilen, og man kan uden problemer sidde fire voksne i bilen. Der er kort sagt overraskende god plads. Der er glastag i alle udgaver, og det giver lige nogle ekstra cm til loftshøjden, og der er fladt gulv foran bagsædet, hvilket letter ind- og udstigningen.
Bagagerummet er nok bilens svageste punkt, for det rummer kun 405 liter, hvilket faktisk er en smule mindre end i den udgåede CLA. Men heldigvis er der nu kommet en frunk i stedet, og den er med sine 101 liter ganske brugbar.
Derudover må den tohjulstrukne udgave have op til 1.500 kg på krogen, mens den firehjulstrukne må trække op til 1.800 kg. Trækket koster små 15.000 kr.
For dem, der alligevel ønsker mere plads, er det godt at vide, at der sidst på året kommer en stationcar-udgave i form af CLA Shooting Brake.
Mercedes-Benz CLA med EQ-teknik (det er det officielle navn!) kan allerede nu bestilles, og de første leveringer sker i august i år. Fabriksgarantien på selve bilen er resten af året på fem år og 200.000 km, hvilket fint lever op til FDMs mindstekrav. Hvad der derefter sker med garantien, er endnu uvist.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.