Mercedes-Benz CLA – Mindste model overrasker stort

Den nye CLA er rykket op i elbilernes superliga, hvor ladetider, rækkevidde og brugeroplevelsen kan noget, vi ikke har set før. Vi tog en første tur i den elbil, der også skal vise vejen for kommende Mercedes-modeller.

Mercedes CLA kører langs Nyhavn i København
Forpremiere

FDM mener:

Det er opmuntrende, at et europæisk bilmærke kan udvikle en elbil, der giver de fleste andre baghjul, når det handler om elbilteknikken. Den nye CLA tegner også godt for Mercedes-Benz, der allerede har vist os konturen af de næste tre modeller, der om kort tid lanceres med samme teknik.

KØBENHAVN En rækkevidde på næsten 800 km og en ladetid, der gør det muligt at få 325 km på batteriet på bare 10 minutter, siger næsten alt om den teknik, der udgør fundamentet for den nye Mercedes-Benz CLA.

Og resultaterne er ikke opnået ved bare at indbygge et enormt batteri i bilen, men i stedet er bilens teknik finpoleret i en grad, vi ikke har set før. Helt nye elmotorer, en totrinsgearkasse og et styresystem, der introducerer verdens mest avancerede computer i en bil, er blot nogle af de løsninger, der er taget i brug for at nå de forbløffende resultater.

Video: Se nærmere på Mercedes CLA

Den nye CLA er en firedørs sedan på størrelse med en Tesla Model 3, og den kommer i første omgang i to udgaver med baghjulstræk eller firehjulstræk til priser, der begynder ved 428.000 kr. Det er vel at mærke i et udstyrsniveau, der for mange vil være tilstrækkeligt, og som man derfor sagtens kan „nøjes“ med, uden at man skal tilkøbe et hav af ekstraudstyr.

Men som altid er muligheden åben for dem, der gerne vil personalisere bilen med endnu mere avanceret teknik og lækre detaljer.

Kabinen i en Mercedes CLA
Førerpladsen er præget af en stor glasvæg, der indeholder både instrumenthus, navigationsanlæg og et dekorationspanel foran passagersædet. Gearvælgeren er oppe ved rattet, hvilket giver en ren og nyttig midterkonsol.

Det er nyt: En væg af glas

Bag rattet opleves den nye CLA som en bil fra en anden verden. Instrumentpanelet er erstattet af en glasvæg, hvorunder der kan være op til tre skærme. De to første er standard, og omhandler instrumenthuset og skærmen til infotainment-anlægget, mens den tredje er ekstraudstyr i form af en skærm til underholdning af passageren.

Navigationsanlægget er baseret på Googles kort, men det er Mercedes selv, der har stået for den software, der håndterer det hele under kørslen. Det omfatter bl.a. brug af op til tre søgesystemer, der benytter ChatGPT og andre AI-robotter.

Dermed kan man tale til bilen og bede den om hjælp og oplysninger i et omfang, der hidtil ikke er set i en bil. Endnu foregår det kun på engelsk eller tysk, men bilen opdateres løbende „over-the-air“, og dermed er det kun et spørgsmål om tid, før dansk tale understøttes fuldt ud. Allerede nu kan man dog tale dansk til bilen, hvis det blot handler om hjælp til selve bilens funktioner.

Glastag på en Mercedes CLA
Glastag er standard i alle udgaver. Men det kan ikke åbnes, ligesom der ikke er mulighed for at rulle en solafdækning ind under taget. Det dæmper dog varmen ganske godt.

Hvordan kører Mercedes CLA?

Med en kampklar vægt på lige over to tons kunne man frygte, at køreegenskaberne ville være generet af vægten. Men det syntes ingenlunde at være tilfældet, da vi tog bilen med på en tur rundt i København og Nordsjælland, hvor den store internationale lancering af den nye CLA fandt sted.

Vi oplevede en usædvanlig velafstemt undervogn, der trods det faktum, at man ikke kan justere hårdheden, hele tiden virkede yderst kompetent og komfortabel. Det er sjældent, at man kan sidde bag rattet og tænke: Det var lige godt imponerende!

Det samme kan man sige om elmotorens smidighed og dens støjsvage kraftudfoldelse. Sammen med en godt støjdæmpet kabine bliver kørslen dermed bragt op på et niveau, der snildt kunne have tilhørt langt dyrere modeller fra koncernen.

Vi nød også muligheden for let at kunne skifte mellem fire niveauer for rekuperation (motorbremse) ved blot at bevæge gearstangen frem eller tilbage. Genial er særligt indstillingen D-Auto, hvor bilen løbende justerer motornedbremsningen, alt efter om der er trafik foran bilen, eller om der kommer ændringer i de lokale fartgrænser.

Alle udgaver af CLA har samme avancerede sikkerhedspakke med et hav af airbags, og hvor man kan nyde en velfungerende vognbaneassistent og den tilhørende adaptive fartpilot. Her mærker man, at dette er en bil, der er skabt til at køre langt, og det virker nærmest, som om denne nye CLA er elbilernes svar på den klassiske Mercedes-dieselbil, der var kendt for at kunne køre langt på en komfortabel og økonomisk måde.

Bagsæde i en Mercedes CLA
Bagsædet er overraskende rummeligt, og man kan godt sidde fire voksne i bilen. Midterpladsen er dog primært til børn. Et fladt gulv er godt for ind- og udstigning, og der er både strømudtag og friskluftdyser til bagsædepassagererne.

800-volt teknikken imponerer

Batteriet er på 85 kWh og er af den traditionelle NMC-opbygning med både nikkel og kobolt. Men det er alt andet end traditionelt i sin funktion. Det er på 800 volt, og det kan oplades med op til 320 kW, hvilket er omtrent dobbelt så hurtigt som mange ellers gode biler kan præstere.

I praksis betyder det, at man kan få 325 km tilført på bare 10 minutters opladning, hvis man kan finde en lader, der kan levere tilstrækkelig effekt. Batteriet er naturligvis væskekølet, og bilen sørger selv for at temperere det før en planlagt opladning.

Varmen fra batteriet udnyttes via en avanceret varmepumpe til varme til kabinen, så ingen energi går til spilde. Det officielle forbrugstal angiver, at man kan køre 8,2 km pr. kWh, hvilket er vildt imponerende og noget, der holder udgifterne nede. I 2026 kommer en billigere udgave med et mindre batteri af LFP-typen og en mindre kraftig elmotor.

Bagageklappen er åben på en Mercedes CLA
Bagagerummet er på 405 liter, hvilket er en smule mindre end i den gamle CLA. Til gengæld er der en frunk fortil på 101 liter som supplement. Åbningen er ikke stor og kan være årsagen til et fravalg for nogle.

Stationcar-udgave på vej

Vi har naturligvis prøvesiddet alle pladserne i bilen, og man kan uden problemer sidde fire voksne i bilen. Der er kort sagt overraskende god plads. Der er glastag i alle udgaver, og det giver lige nogle ekstra cm til loftshøjden, og der er fladt gulv foran bagsædet, hvilket letter ind- og udstigningen.

Bagagerummet er nok bilens svageste punkt, for det rummer kun 405 liter, hvilket faktisk er en smule mindre end i den udgåede CLA. Men heldigvis er der nu kommet en frunk i stedet, og den er med sine 101 liter ganske brugbar.

Derudover må den tohjulstrukne udgave have op til 1.500 kg på krogen, mens den firehjulstrukne må trække op til 1.800 kg. Trækket koster små 15.000 kr.

For dem, der alligevel ønsker mere plads, er det godt at vide, at der sidst på året kommer en stationcar-udgave i form af CLA Shooting Brake.

Mercedes-Benz CLA med EQ-teknik (det er det officielle navn!) kan allerede nu bestilles, og de første leveringer sker i august i år. Fabriksgarantien på selve bilen er resten af året på fem år og 200.000 km, hvilket fint lever op til FDMs mindstekrav. Hvad der derefter sker med garantien, er endnu uvist.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Mercedes-Benz CLA set bagfra, mens den holder parkeret i Nyhavn

Mercedes-Benz CLA

El
427.990 kr.
  • Køreegenskaber
  • Rækkevidde
  • Ladetid
  • Dørhåndtag
  • Ikke undertag
  • Bagagerumsåbning
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 90/85 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    272 hk
  • Moment
    335 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.055 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    405 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Officiel rækkevidde
    792 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 2 / 2
    Bilgaranti: maks. 200.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:472 cm B:186 cm H:147 cm
Luk