Omoda 5 – Praktisk basisbil til skarp pris

Omoda 5 EV byder sig til med en veludstyret elbil til en skarp pris. Målgruppen er dem, der vil have komfort og brugsværdi frem for avanceret teknik og vilde køreegenskaber.

Omoda 5 EV holder på en græsplæne ved campingplads
Forpremiere

FDM mener

Omoda byder sig til med et ærligt budskab om, at den nye 5 EV er en elbil for dem, der ikke går efter de mest avancerede løsninger. Til gengæld er værdien for pengene enorm, og det samlede køreindtryk er positivt.

KØGE Danmarks nyeste bilmærke hedder Omoda, og det hører til den store kinesiske bilkoncern, der hedder Chery Group.

De har hidtil været til stede i primært Sydeuropa med benzin- og hybridbiler, men nu er de klar med egentlige elbiler, og så er det naturligt, at Danmark også er kommet med på listen.

Første model er denne 5 EV, der er en elbil på størrelse med Skoda Elroq. Men modsat Elroq’en så kommer Omoda 5 EV kun i én udgave, og den har så at sige alt i udstyr, og prisen er 240.000 kroner.

Førerplads i en Omoda 5 EV
Førerpladsen er opbygget med forskellige materialer, der er nydeligt samlet. I det hele taget føles kvalitetsniveauet højt, og Omoda 5 EV vil uden tvivl virke overbevisende for de fleste, når man ser den første gang.

Ladetiden kan blive en udfordring

Det er kinesiske BYD, der har leveret batteriet til Omoda, og der er tale om et LFP-batteri med en kapacitet på 61 kWh netto.

Det kaster en officiel rækkevidde på 402 km af sig, og det er et niveau, der givetvis vil kunne tilfredsstille mange danskeres behov. Elmotoren er på hele 204 hk, og den trækker på forhjulene.

Når der igen skal strøm på batteriet foregår det hjemme med 11 kW fra en trefaset ladeboks, og det er på niveau med de fleste elbiler og dermed helt godkendt. Men på farten kan Omoda 5 EV ikke følge med konkurrenterne. Den kan nemlig kun oplades med op til 80 kW fra en lynlader.

Dermed tager det 45 minutter at lade bilen fra 10 til 80 procent. Skal man kun sjældent så langt, at man skal lade på farten, er dette dog næppe et større problem. Men for dem der ofte skal krydse landet, er det nok ikke denne bil, vi vil pege på som et godt køb.

Bagsæde i en Omoda 5 EV
Ved bagsædet er der nogenlunde plads, men ikke helt så overbevisende, som det man møder i de biler, der udelukkende er skabt som elbiler. I Omoda 5 EV er konstruktionen udført, så bilen også kan fås med en benzinmotor. Den kommer dog ikke til Danmark.

Masser af udstyr imponerer

Allerede inden man kommer afsted første gang, er man godt og grundigt imponeret over bilens samlekvalitet i kabinen og over dens righoldige udstyr.

Vi finder således elektrisk glassoltag, eljusterbare sæder med både varme og køling, et flot 360-graderskamera, et headup-display, kraftig trådløs opladning, et Sony-lydsystem med otte højttalere og meget mere.

På sikkerhedssiden ser det også godt ud, og bilen har i 2022 opnået de maksimale fem stjerner i en sikkerhedstest fra Euro NCAP. Og igen er alle sikkerhedssystemerne standard, herunder en avanceret nødbremse, der både kan håndtere forhindringer, når man kører forlæns, og når man bakker.

På vejen er der adaptiv fartpilot med en tilhørende vognbaneassistent med mulighed for hjælp ved vognbaneskift samt flere andre nyttige hjælpesystemer.

Bagagrum i en Omoda 5 EV
Bagagerummet rummer 380 liter, og bagklappen er elektrisk betjent. Der er et ekstra rum under gulvet til ladekabler, idet der ikke er en frunk fortil.

Køreegenskaberne peger på komfort

Vi har allerede haft bilen ude på vejene omkring Køge for at indsamle de første køreindtryk. Og her skulle vi ikke køre langt for at forstå, at dette er en bil, hvor der er satset på at gøre den så komfortabel som muligt.

Affjedringen er blød og eftergivende, og støjniveauet er lavt. Men styretøjet er desværre også yderst letgående, og det efterlader føreren næsten helt uden informationer om kørslen.

Og giver man gas, når man skal om et hjørne, så spinner forhjulene så let som ingenting. Det er ikke farligt, men man har ret hurtigt en fornemmelse af, at det køredynamiske ikke har været prioriteret ved udviklingen af bilen. Men både fartpilot og vognbaneassistenten fungerer heldigvis fint, og de er lette at aktivere via knapper på rattet.

Hører man til dem, der gerne vil have en sjov og sportslig bil, så skal man nok se andre veje. Men for dem, der søger komfort, udstyr, sikkerhed og rimelige pladsforhold, så er der bingo. Og det hele understøttes af en fin fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km, hvilket overstiger FDMs mindstekrav.

Lige nu er der tre forhandlere i Danmark samt et showroom på Amager ved København, og allerede næste år er det antal fordoblet. Privatleasingpriserne var ikke kendt ved redaktionens slutning, men den danske Omoda-importør – Nic. Christiansen Gruppen – kommer efter sigende snart med priser, der ligesom købsprisen vil være meget attraktive.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Omoda 5 EV set bagfra, mens den holder på en græsplæne

Omoda 5 EV

El
239.900 kr.
  • Udstyr
  • Garanti
  • Pris
  • Køreegenskaber
  • Ingen frunk
  • Ladetid
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 64/61 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    340 Nm
  • Topfart
    172 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.710 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    263 cm
  • Officiel rækkevidde
    402 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 150.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:442 cm B:183 cm H:159 cm

Sikkerhed

2022
Luk