Xpeng G6 – Den mest populære kina-bil forbedret

Danskerne har taget Xpeng til sig i en grad, så det kinesiske bilmærke på blot et år har overhalet alle sine kinesiske konkurrenter. Nu opdateres G6, som er Xpengs svar på Tesla Model Y.

Xpeng G6 set skråt forfra, mens den kører på vej
Forpremiere

FDM mener

Xpeng G6 imponerer med flot byggekvalitet og et højt udstyrsniveau til attraktive priser. Assistentsystemerne er fortsat ikke på topniveau, til gengæld imponerer både rækkevidden og ikke mindst ladehastigheden. Vi peger på billigste udgave som bedste køb.

MÜNCHEN Xpeng er på rekordfart blevet danskernes mest foretrukne bilmærke fra Kina. Og på rekordtid er fabrikken klar med en let opdatering af den populære G6, som indtil videre er billigste model.

G6 er meget sammenlignelig med Tesla Model Y, og begge modeller koster da også præcis 300.000 kr. i de billigste udgaver. Xpeng har i forbindelse med faceliftet opgraderet alle udgaver med LFP-batterier, der kan lynlades med hastigheder, der slår de fleste konkurrenter.

Billigste udgave har et batteri på 69 kWh, og det kan oplades med op til 382 kW. De to større udgaver har et batteri på 81 kWh, der kan oplades med op til 451 kW.

I praksis betyder det, at alle udgaverne kan oplades fra 10 til 80 procent på bare 12 minutter, hvis man vel at mærke kan finde en ladestander, der kan give tilstrækkelig effekt.

I alle tilfælde ligger rækkevidderne omkring de 500 km, hvilket må siges at være fuldt ud tilfredsstillende, og noget der placerer den billigste udgave som en oplagt kandidat for dem, der er faldet for den nye G6.

Her er Xpeng G6 forbedret

Indvendigt er der sket en række forbedringer, efter at Xpeng har lyttet til tilbagemeldingerne fra ejerne af den første generation.

Det betyder, at i de to udgaver med det store batteri er sæderne nu beklædt med ægte læder i stedet for kunstlæder, og bakspejlet er gjort digitalt, så det viser billedet fra et kamera, der sidder i spoileren over bagruden og filmer bagud. Det skal rette op på forgængerens ret dårlige udsyn gennem bagruden.

Fortil er sæderne i de to dyreste versioner nu udstyret med både massage og ventilation, og i loftet er der imiteret ruskind. Den billigste udgave har ikke massage i sædet. Ventilationsdyserne er i alle udgaver gjort manuelt justerbare, og det har man valgt, idet den tidligere løsning med eljusterbare dyser viste sig at være for besværlig at betjene i hverdagen.

Derudover er der nu kommet mulighed for at benytte nøglekort eller telefon som nøgle, så man blot skal være tæt på bilen, før dørlåsen åbner. G6 har dog bibeholdt dørhåndtagene, der er svære at betjene, og som tilmed er udført i plastic, der føles billig.

Betjeningsmæssigt er der kommet nye stilke til gearvælger og viskere, ligesom rattet nu har indbygget pulsføler. Derudover har alle udgaver fået større skærme med en 15,6”-skærm i midten og en 10,25”-skærm foran rattet. Headup-display er fortsat ikke en mulighed.

Kabinen i en Xpeng G6
Indvendigt er der kommet større skærme både foran rattet og i midten, ligesom bakspejlet i topudgaverne nu er en skærm, der viser billedet fra et kamera, der ser bagud. I topudgaverne er kunstlæder blevet erstattet af ægte læder.

Hvordan kører Xpeng G6?

Vi har prøvet en tur i topudgaven, der hedder G6 Performance. Den koster 380.000 kr. og er forsynet med firehjulstræk via to elmotorer, der tilsammen yder 487 hk.

Den er overraskende komfortabel at køre i. Så dem der frygter en hård og sportslig bil, kan godt ånde lettet op. Støjniveauet opleves meget lavt, og man har helt klart mere fornemmelsen af at køre i en limousine end i en sportsvogn.

Men træder man speederen ned, så går det tjept afsted – 100 km/t nås på bare 4,1 sekunder. Så G6 er også en bil, man skal være varsom med, for før man når at blinke, har man nået den tilladte hastighed.

Digitalt bakspejl i en Xpeng G6
Det indvendige bakspejl er nu en skærm, og det giver et ret fint syn bagud. Hvis man ikke kan lide den funktion, kan man med en knap omdanne det til et traditionelt bakspejl.

Køreassistenter ikke i top

De biler vi prøvede, havde alle fået den nyeste software, og her har fabrikken efter sigende arbejdet med at forbedre assistentsystemerne. De er uden tvivl blevet bedre, men vi har endnu ikke armene løftet over hovedet.

Det skyldes, at G6 stadig har svært ved at aflæse hastighedstavlerne, og vognbaneassistenten fortsat kæmper med at fastholde bilen i vognbanen på en afslappet måde. Men det er fint, at der nu er kommet pulsføler i rattet.

Fint er det også, at alle udgaver har samme høje udstyrsniveau med både adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, nødbremse for og bag samt en lang række advarsler for trafik omkring bilen, der kan udgøre en fare. Men hvor godt nødbremserne virker i praksis, må vi vente med at få svar på, til vi får G6 til test i Danmark.

Bagsæde i Xpeng G6

Mulighed for smart personalisering

Xpeng ser sig selv som en techvirksomhed, og på et område er det meget tydeligt: En meget avanceret app kan kommunikere med bilen, og her kan man programmere, hvordan man vil have, bilen skal være opsat, når man sætter sig ind bag rattet.

Man kan f.eks. vælge, at sædevarmen skal være tændt, hvis temperaturen er under 10 grader, at alle assistentsystemer skal være enten tændt eller slukket, og man kan f.eks. vælge, at massagen i førersædet altid er tændt. Det er smart og en løsning, vi ikke har set magen til andre steder.

Bagagerum i Xpeng G6
Bagagerummet rummer 571 liter, og bagklappen er elektrisk betjent. Bagsædet kan foldes forover i kun to dele. Bilen fås med et fuldelektrisk anhængertræk, og bilen må trække op til 1.500 kg.

Skal nu bygges i Europa

Den opdaterede udgave af Xpeng G6 er allerede på vej til Danmark via fabrikken i Kina. Men samtidig er Xpeng ved at samle sine første biler på den fabrik i Østrig, der tidligere byggede biler for danske Henrik Fisker.

Det betyder, at Xpeng nu følger opfordringen fra EU om at etablere fabrikker i Europa, hvis man vil undgå, at der kommer ekstra told på bilerne. Det kommer ikke til at betyde noget for priserne på bilerne, men måske for de bilkøbere, der ønsker at støtte europæisk bilindustri.

Uanset hvor bilerne er bygget, er der en garanti på syv år eller 160.000 km på en ny G6, hvilket overstiger FDMs mindstekrav til fabriksgarantier.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Xpeng G6 set bagfra, mens den kører

Xpeng G6

El
379.900 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Ladehastighed
  • Dørhåndtag
  • Assistentsystemer
  • Forstår ikke dansk tale
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 80,8/80 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    487 hk
  • Moment
    660 Nm
  • Topfart
    203 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.220 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    571 liter
  • Akselafstand
    289 cm
  • Officiel rækkevidde
    510 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 160.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:476 cm B:192 cm H:165 cm

Sikkerhed

2024
Luk