Xpeng G9 – Billigste topmodel er det bedste køb

Største model fra kinesiske Xpeng hedder G9, og den har netop fået et mindre facelift, hvor særligt priser og udstyrsniveau er justeret i den gode retning. Batteri og ladehastighed sætter igen rekord.

Xpeng G9 set skråt forfra
Forpremiere

Motor mener

Xpeng G9 er en enorm bil med et meget højt komfortniveau. Med luftaffjedring og alt i udstyr er topmodellen imponerende, men faktisk er selv den billigste udgave værd at gå efter.

MÜNCHEN Den store Xpeng G9 har netop fået en mindre opdatering. Nyt er, at alle batterier nu er af LFP-typen, der kan lynlades med op til 525 kW. Det giver ladetider fra 10 til 80 procent på bare 12 minutter.

Alle udgaver har samme høje udstyrsniveau med praktisk taget alt i udstyr – selv et elektrisk aktiveret anhængertræk.

Priserne begynder ved en halv mio. kroner, og selvom de dyrere udgaver lokker med mere motorkraft, er det faktisk den billigste udgave, der fremstår som det bedste køb til prisen.

Kabinen i en Xpeng G9
Førerpladsen er lækkert udformet, og alle udgaver har nu læderindtræk, sæder med massage og et avanceret lydanlæg fra Dynaudio. Bemærk den ekstra skærm foran passagersædet. Den er en del af standardudstyret i alle udgaver.

Hvad er nyt på Xpeng G9?

Udvendigt er der ikke meget, der afslører, at det er den nye udgave, man står foran. Eneste synlige ændring ses ved fronten, hvor der er kommet en let ændret grill med integreret radar.

Derudover kommer alle versioner nu med samme 21-tommerhjul. Ellers består nyhederne af, at det nu er muligt at åbne bilen med enten et nøglekort eller via ens mobiltelefon, der aktiverer bilen, blot man nærmer sig den.

Alle udgaver leveres også som standard med et elektrisk manøvreret anhængertræk. Det aktiveres via enten app eller fra skærmen i bilen, og bilen må trække op til 1.500 kg.

Xpeng G9 holder ved lynlader
Xpeng G9 har nu fået nye LFP-batterier, der kan oplades med op til 525 kW, hvilket giver ladetider på ned til 12 minutter fra 10 til 80 procent.

Dansk lyd i verdensklasse

Indvendigt leveres alle udgaver som standard med det, der hos Xpeng betegnes som en Premium komfort- og lydpakke. Det betyder, at alle sæder er eljusterbare (både for og bag), at der er ægte læderindtræk i bilen med valg mellem fire farver, og at der er indbygget massage, varme og ventilation i alle sæder.

Derudover er alle versioner nu også udstyret med et Dynaudio-lydanlæg, der har rødder i det danske Skanderborg-baserede firma. Det består af i alt 22 højttalere med en samlet effekt på 2.150 watt. Lyddesignet omfatter Dolby Atmos, der byder på en 360-graders lydoplevelse.

Loftet i kabinen er polstret med et alcantara-lignende stof, og der er glastag i alle versioner. Det sidste kan dog hverken åbnes eller dækkes med en solafskærmning.

Dynaudio-højttaler i en Xpeng G9
Det er danske Dynaudio, der har stået for udviklingen af lydanlægget. Det består af 22 højttalere med samlet en effekt på 2.150 watt. Lydanlægget har Dolby Atmos, der byder på en 360-graders lydoplevelse.

Assistentsystemerne er forbedret

En stor fornyelse finder man ved rattet, der nu er med pulsføler. Det betyder, at man blot skal have en hånd på rattet, når bilen kører med vognbaneassistenten aktiveret.

På motorvej er der mulighed for at lade bilen skifte vognbane automatisk, når trafikken tillader det.  Selve vognbaneassistenten aktiveres via gearvælgerens stilk, der nu er i et nyt design.

Ifølge Xpeng er G9 blevet bedre til at holde sig i vejbanen. Vi har prøvet funktionen af i Tyskland og kunne konstatere, at bilen er blevet mere rolig i sine bevægelser, men at den fortsat ikke er på højde med de bedste biler på markedet. Der kommer løbende opdateringer af bilens funktioner, så der er håb om, at det med tiden bliver bedre.

Xpeng G9 set bagfra med bagklappen åben
Bagagerummet rummer hele 660 liter, og fortil er der en frunk, der bl.a. kan rumme ladekabler.

Lader med rekordfart

Teknisk set er Xpeng G9 fornyet ved, at alle udgaver nu er forsynet med LFP-batterier på enten 79 eller 93 kWh. Det er den næste generation, der er tale om, hvor ladehastigheden i grove træk er på fem gange batteriets kapacitet.

Det betyder, at udgaven med det lille batteri på 79 kWh kan oplades med op til 445 kW, og at udgaverne med det store batteri kan oplades med op til 525 kW.

I praksis betyder det, at ladetiden i alle udgaverne er reduceret til blot 12 minutter, hvis man lader fra 10 til 80 procent – og hvis man vel at mærke har fundet en lader, der kan levere så høj en effekt. Lige nu er 400 kW noget af det hurtigste, man finder langs det danske motorvejsnet.

Xpeng G9 set bagfra
Med en længde på 4,9 meter og tre meter mellem hjulene er der enorme pladsforhold i hele bilen. Der er dog kun to rækker sæder og plads til fem. Her er det Performance-udgaven til 630.000 kr., vi har set nærmere på.

Billigste Xpeng G9 er bedste køb

En af nyskabelserne ved denne opdaterede udgave af Xpeng G9 er, at alle udgaver nu har helt samme udstyrsniveau. Prisforskellen fra den billigste til mellemniveauet er på 80.000 kr., og her får man udelukkende et lidt større batteri, men samme elmotor. Det spring giver derfor ikke rigtig mening.

Næste spring er op til Performance-udgaven. Den koster 130.000 kr. mere end grundudgaven og byder på firehjulstræk og luftundervogn samt to elmotorer med i alt 575 hk i stedet for grundudgavens 351 hk. Det kan give mening for dem, der søger det maksimale.

Men i bund og grund er det den billigste udgave a Xpeng G9, der giver mest bil for pengene, og derfor også den vi peger på som bedste køb.

Xpeng ser sig selv som en tech-virksomhed, og på ét område er det meget tydeligt: En meget avanceret app kan kommunikere med bilen, og her kan man programmere, hvordan man vil have bilen skal være opsat, når man sætter sig ind bag rattet.

Man kan f.eks. vælge, at sædevarmen skal være tændt, hvis temperaturen er under 10 grader, at alle assistentsystemer skal være enten tændt eller slukket, og man kan f.eks. vælge, at massagen i førersædet altid er tændt. Det er en smart løsning, vi ikke har set magen til andre steder.

Xpeng G9 set forfra, mens den holder stille
Xpeng G9 er største model fra det kinesiske firma, der på rekordtid har indtaget rollen som det mest populære kinesiske bilmærke i Danmark. Priserne begynder for denne model ved en halv mio. kr.

Skal nu bygges i Europa

Den opdaterede udgave af Xpeng G9 er allerede på vej til Danmark via fabrikken i Kina. Men samtidig er Xpeng ved at samle sine første biler på den fabrik i Østrig, der tidligere byggede biler for danske Henrik Fisker.

Det betyder, at Xpeng nu følger opfordringen fra EU om at etablere fabrikker i Europa, hvis man vil undgå at der kommer ekstra told på bilerne.

Det kommer ikke til at betyde noget for priserne på bilerne, men de bilkøbere, der ønsker at støtte europæisk bilindustri, har utvivlsomt fået lettere ved at vælge en Xpeng, efter at fabrikken i Østrig er åbnet.

Uanset hvor bilerne er bygget, er der en garanti på syv år eller 160.000 km på en ny Xpeng G9, hvilket overstiger FDMs mindstekrav til fabriksgarantier.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Xpeng G9 set bagfra

Xpeng G9

El
629.900 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Ladetid
  • Dørhåndtag
  • Assistentsystemer
  • Taler ikke dansk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 93/91 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    575 hk
  • Moment
    695 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,2 sek.
  • Køreklar vægt
    2.420 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    660 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    540 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 160.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:489 cm B:194 cm H:168 cm

Sikkerhed

2023
Luk