Kia EV4 – Lækker kørsel, lang rækkevidde, langsom ladning

Kia EV4 er en traditionel, lav hatchback, og dem er der få af blandt elbilerne. Pladsen er god, rækkevidden særdeles flot, men ladeevnen er skuffende.

Kia EV4 set forfra, mens den kører på bugtet vej
Forpremiere

FDM mener

En elektrisk hatchback i den mellemstore klasse er et velkomment indslag. Kia EV4 kører dejligt, har en fin førerplads og rigtig god bagsædeplads. Rækkevidden er imponerende, mens ladehastigheden skuffer.

TANNISBY Kia har en sværm af elektriske SUV- og crossover-modeller: EV3, EV5, EV6, EV9 og snart også EV2. Men her er et frisk pust i form af EV4, der som enlig hane i kurven er en lavere, mere traditionel femdørs hatchback.

Det er en slags konkurrent til VW ID.3, Renault Megane og MG 4, men er et nøk større. Selvom rigtig mange bilkøbere foretrækker at sidde højt, er det ikke alle. EV4 fås også som sedan, og så kunne konkurrenter være BYD Seal, Mazda 6e og Tesla Model 3.

Kia EV4 er ikke af den anonyme type, og der vil være nogle, som synes, det er for meget af det gode. Særligt når det gælder den særegne sedan (fastback, siger Kia), men EV4 viderefører konsekvent Kias nye designstil tilsat et par nye greb, bl.a. bilens forlygter samt en meget flad front.

Video: Se nærmere på Kia EV4

Kia EV4 lader skuffende langsomt

Teknisk set falder EV4 ikke langt fra EV3, Årets Bil i Danmark 2025, og den kommende EV5. Platformen er den samme som hos de to, og det indebærer forhjulstræk og 400 volt-arkitektur.

EV6 og EV9 er baghjulstrukne og blev ved deres fremkomst berømmet for den lynhurtige ladning ved hjælp af 800 volt, som var højst usædvanlig dengang.

Det er lidt skuffende, at EV4, som er tæt på EV6 i størrelse, giver køb på Kias unique selling point, og at ejerne må nøjes med 128 kW-lynladning, når det går allerhurtigst. Det er ved at være under dagens standard i den klasse.

Det er muligt, at bilen kan holde de 128 kW i lang tid (flad ladekurve), men 10-80 pct. tager alligevel officielt 31 minutter.

Kabinen i en Kia EV4
Førerpladsen er rigtig fin med store skærme og mange fysiske eller digitale knapper. Blot er de diskrete menuknapper alt for diskrete.

Hvor lang rækkevidde har Kia EV4?

Til gengæld er rækkevidden helt i top, og det kan for nogle være bedre end meget hurtig ladning (og modsat for andre). 625 km klarer den femdørs, mens sedanen når op på 633 km. På den måde er EV4 en glimrende langtursbil, hvis man ellers er tilfreds med halvlange ladepauser.

Det gælder alt sammen udgaven med det store batteri (81 kWh). Det lille på 58 kWh giver 440 kms kørsel, og her går det slet ikke hurtigt med lynladning. Blot 100 kW.

Og hvorfor så nøjes med 400 volt, når Hyundai-Kia for længst har udviklet 800 volt og behersker den teknik? Svaret fra Kia er ret enkelt og sådan set forståeligt: prisen. 800 volt er stadig noget dyrere.

EV4 har derimod beholdt en anden særlig funktion fra de øvrige EV-modeller, nemlig mulighed for at trække strøm ud af bilen, f.eks. til fritids- og hobbyudstyr.

Skjulte kanpper i en Kia EV4
Touch-knapperne under den store skærm er nærmest usynlige – det er en ommer.

Plusser og minusser i kabinen

Førerpladsen minder om EV3s (og EV9s), og det indebærer store og visuelt sammenhængende skærme. Der er mange knapper, bl.a. på dørsiden og under skærmen, der gør det let at benytte mange af de daglige funktioner.

Det gælder bl.a. de kørerelaterede funktioner som motorbremsning og køreprogrammer. Hurra for det. Fartalarmen kan nemt slås fra med ét langt tryk på rattet. Også hurra for det.

Der er også rigtig god fralægningsplads ved forsæderne. Eneste større kiks er de diskrete menuknapper et stykke under skærmen. Det er meget svært at se, hvad der står på dem, og de savner en forhøjning eller fordybning, så man kan ramme dem uden at kikke for meget væk.

Dørene har vippe-ud dørgreb. Det gør det unødigt akavet at få fat i dem, og under testen var de ofte ikke klappet ud på bagdørene, når man gerne ville bruge dem.

Person sidder på bagsædet i en Kia EV4
Kan man klage over for god benplads på bagsædet? Nej, men vi ville hellere have haft pladsen i bagagerummet.

Mere plads til ben end til bagage

Bagsædepladsen er generøs, faktisk er der mere benplads, end nærmest nogen har brug for. Det mærkes, at akselafstanden er en del større (+14 cm) end i EV3.

En anelse mere bagageplads havde været at foretrække, selvom de 435 liter (inklusive dem under gulvet) er fornuftigt. Frunk er der ikke.

Sedanen har mere bagageplads, 490 liter, men praktikken er helt håbløst – rummet er ekstremt dybt, og bagklappen er vældig lille.

Skærm i en Kia EV4
Der er en stor skærm i Kia EV4. Nedenunder justeres volumen på lydanlægget.

Sportslig udgave af Kia EV4 på vej

EV4 fås kun i én motorvariant, uanset karrosseri og batteristørrelse. 204 hk yder motoren, og det er udmærket. Bilen kører rigtig behageligt på alle parametre, men vindstøjen bliver dog ret anmassende, når speedometeret viser 130 km/t.

Lidt senere kommer en sportslig GT-udgave med firehjulstræk og frygtelig mange hestekræfter – men hvor mange vil Kia ikke sige.

FDM har på offentlig vej fået en tur i en tidlig prototype af GT, men foreløbig må vi ikke fortælle, hvordan den kører. Men vi kan vel nok sige, at det ikke opleves nær så vildt, som man kunne tro, hvis bilen vitterligt har omkring 500 hestekræfter, som rygterne siger.

Bagagerum i en Kia EV4
Bagagerummet er på 435 liter – inklusive pladsen under gulvet.

Hvad koster Kia EV4?

Priserne kendes ikke, og det er lidt svært at gætte, for EV4 skal klemmes ind på en meget lille plads mellem EV3, EV5 og EV6. Dermed er det også uvist, hvordan udstyret bliver.

Men EV4 skal nok være lidt dyrere end den lidt mindre SUV, EV3, så en frapris kunne være 285.000 kr., mens den prøvekørte Long Range GT-Line nok vil havne omkring 360.000 kr.

EV4 hatchback skal som den første Kia-elbil bygges i Europa (Slovakiet), mens sedanen kommer fra Sydkorea.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Kia EV4 hatchback set bagfra

Kia EV4 hatchback

El
360.000 kr.
  • Kabineplads
  • Rækkevidde
  • Garanti
  • Lynladning
  • Dørgreb
  • Vindstøj ved 130 km/t
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor – for. Batteri (brutto): 81 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    283 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.990 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    435 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Officiel rækkevidde
    625 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 7
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri: 7 år/150.000 km
  • Mål
    L:445 cm B:186 cm H:149 cm
Luk