Kia EV5 – Familie-SUV med simpel teknik og skarp pris

Efter succesen med den lille Kia EV3 kommer denne større EV5. Der er en elbil, der byder på masser af plads til en attraktiv pris, hvis man kan leve med langsom ladetid.

Kia EV5 set forfra, mens den kører på motorvej
Forpremiere

FDM mener

Kia EV5 placerer sig mellem den lille EV3 og den enorme EV9. Dermed rammer el-SUV’en en plads, der er yderst populær. Prisen er holdt nede ved brug af elbilteknik, der er til at leve med, da det samlede forhold mellem prisen, og det man får, virker attraktiv.

SEOUL Hos Kia foregår navngivningen af mærkets mange elbiler med tal, og her gælder det, at de ulige tal er reserveret til SUV-modellerne. Den lille EV3, der er Årets Bil i Danmark 2025, er den mindste, og den enorme 7-personeres EV9 er den hidtil største.

Nu kommer EV5, der i sagens natur placerer sig mellem de to yderpunkter. Der er tale om en el-SUV på størrelse med en VW ID.4 eller en Tesla Model Y, men som det så ofte er tilfældet med de koreanske modeller, opleves Kia EV5 en anelse større end konkurrenternes udgaver.

Vi kender ikke priserne endnu, men vi gætter på en startpris på 350.000 kr. for en grundmodel af Kia EV5, og 430.000 kr. for den ofte så populære GT-Line.

Video: Se nærmere på Kia EV5

 

Kører med moderat elteknik

En af årsagerne til at det er lykkedes at holde prisen nede på den trods alt ret store bil, er, at Kia har valgt at anvende en mere simpel elteknik, end det vi har set i de store elbiler som f.eks. EV6 og EV9.

De benytter begge 800-volt-teknikken, men i EV5 har man fastholdt den noget billigere 400-volt-teknik. Det giver mere moderate motorydelser, og det giver mere moderate ladehastigheder.

I EV5 er motorydelsen således på afslappede 218 hk, og batteriet på 81 kWh kan blot oplades med 150 kW. Det er ikke dårlige værdier, men bestemt heller ikke noget, der imponerer i dagens Danmark. Kia EV5 har i øvrigt også forhjulstræk i modsætning til de to større modeller.

Vi har spurgt Kias øverste ledelse om baggrunden for denne prioritering, og her var svaret klart: Kia ønsker, at elbiler skal være opnåelige for en større del af bilkøberne, og her er valget af en mere simpel teknik og en tilhørende lav pris en klar vej frem.

Førerpladsen i en Kia EV5
Det store panel foran rattet rummer tre skærme: Instrumenthus, styring af klimaanlæg og navigationsanlæg m.m. Under skærmen er der en række touch-knapper til styring af bl.a. klimaanlæg og navigationsanlægget.

 

Hvor god plads er der i Kia EV5?

Den nye EV5 har en længde på 4,6 meter, og det giver grobund for en ret så rummelig kabine. Ved forsæderne sidder man af samme grund herligt, og der er fin fralægningsplads og sæder med gode indstillingsmuligheder.

Ved bagsædet er benpladsen fremragende, og man kan justere ryglænets hældning. Der er friskluftdyser, midterarmlæn og i det hele taget gode forhold for passagererne.

Bagagerummet er med sine 566 liter ret så rummeligt, og fortil er der en frunk på 44 liter. Bilen må desuden udstyres med anhængertræk, og den må trække op til 1.200 kg.

Ved førerpladsen er tre skærme samlet i et såkaldt Panoramic Wide Display, der kombinerer et 12,3” instrumentpanel, et 12,3” infotainmentsystem og en 5” klimaskærm i ét samlet panel. Systemet er baseret på Kias nyeste infotainment-platform med intuitive menuer, EV-specifikke funktioner og mulighed for trådløse opdateringer (OTA). Der kommer flere Apps til bilen, så man kan nyde både lyd og billede direkte via bilens eget styresystem.

Panorama-soltag på en Kia EV5
Kia EV5 kan leveres med et enormt glastag, der kan åbnes. Det er der ikke mange biler i denne klasse, der tilbyder.

 

Hvor lang rækkevidde har Kia EV5?

Kia EV5 kommer i første omgang kun i én batteriudgave, og den har et batteri på 81 kWh brutto. Der er tale om et NMC-batteri, og det betyder, at man anbefales kun at oplade batteriet til 80 procent til daglig.

Helt opladet kan bilen ifølge fabrikken køre 530 km i grundudgaven og 505 km i den mere veludstyrede GT-Line. Det er vel at mærke ifølge fabrikstallet, og vi gætter på, at man nok ikke skal sætte næsen op efter mere end 430 km om sommeren, hvis man kører på motorvej med 110 km/t.

Når der igen skal strøm på batteriet, sker det hjemme med 11 kW, og det betyder, at bilen kan lades helt op på ca. syv timer. Når det skal gå hurtigere, kan man på farten lynlade bilen med op til 150 kW, og det betyder, at man kan forvente en ladetid fra 10 til 80 procent på ca. en halv time.

I lighed med de fleste andre biler fra Kia kan man trække strøm ud af bilen til f.eks. hobbyudstyr. I alt kan man trække 3,3 kW ud af ladestikket via en 230 volt-adapter.

Bagsæder i en Kia EV5
Der er fremragende plads ved bagsædet, hvor der er plant gulv foran sædet, og hvor man kan justere ryglænets hældning. Sædet er opdelt i to asymmetriske dele.

 

Hvordan kører Kia EV5?

Vores første møde med Kia EV5 foregik i en koreansk udgave med en lidt anden funktion, end de biler der kommer til Danmark. Men både elmotor og undervogn er helt sammenlignelig, og her viste det sig, at EV5 er meget komfortabelt udlagt.

Den fjedrer godt, og man har en fornemmelse af at køre i en familiebil mere end i en sportslig bil, og det er næppe tilfældigt. Bilen føles ikke hurtig, men den er letkørt, og man nyder i stedet, at den er ret så støjsvag.

Betjeningen af bilen er meget lig det, vi kender fra de fleste andre nyere modeller fra Kia, og det betyder fine genveje til de mest benyttede funktioner og en menustruktur, man hurtigt bliver dus med.

Men idéen med at placere gearvælgeren foran rattet tæt ved førerens knæ er ikke let at forstå. For langbenede førere sidder den nemlig så tæt, at knæet rammer mod gearvælgeren. Men placeringen betyder også, at man har svært ved at se den startknap, der skal aktiveres forud for hver køretur. Det er en unødvendig knap, som Kia gerne må sende på pension.

Bagagerum i en Kia EV5
Bagagerummet rummer 566 liter. Bagklappen er elbetjent i topudgaverne, og bilen kan desuden udstyres med et anhængertræk, der tillader, at man spænder en påhængsvogn på op til 1.200 kg på krogen.

 

Hvornår er Kia EV5 i Danmark?

EV5 produceres i Sydkorea, og der er tale om en bilmodel beregnet for et stort internationalt marked. Den danske Kia-importør venter derfor, at EV5 først er i Danmark kort før årsskiftet, og at priserne først vil blive offentliggjort kort forinden.

Af samme grund er det FDMs prisgæt, der fremgår af denne prøvekørsel, hvor vi altså regner med en startpris omkring de 350.000 kr. og en pris for en veludstyret udgave på omkring 430.000 kr.

Holder det, bliver Kia EV5 uden tvivl en bil, der er svær at komme udenom, for dem der søger en stor familie-SUV med moderne indretning og teknik. Som altid hos Kia sælges EV5 med en fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Kia EV5 set bagfra

Kia EV5

El
430.000 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Garanti
  • Dørhåndtag
  • Ladetid
  • Placering af gearvælger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 78/81 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    295 Nm
  • Topfart
    165 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.069 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    566 liter
  • Akselafstand
    275 cm
  • Officiel rækkevidde
    505 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: maks. 150.000 km. Batteri: 7 år/150.000 km
  • Mål
    L:461 cm B:188 cm H:168 cm
Luk