Kia PV5 – Plads for alle pengene

Kia har skabt en konkurrent til „rugbrødet“ VW ID. Buzz. Kia PV5 er en kæmpestor elbil med enormt god plads. Selvom bilen er fyldt med fine detaljer, er prisen bemærkelsesværdig lav.

Kia PV5 set forfra, mens den kører i et sving
Forpremiere

FDM mener

Hidtil har VW ID. Buzz nærmest haft markedet for rummelige elbiler sig selv, men nu kommer der endelig en konkurrent. Kia bygger PV5 på en måde, der gør prisen noget lavere end hos konkurrenten, og det er et godt valg!

SEOUL Nu er der godt nyt for børnefamilier og alle andre, der har behov for at have plads til al muligt udstyr, når man skal på farten. Kia er nemlig på vej med en kæmpe elbil, der bedst kan betegnes som en konkurrent til den store VW ID. Buzz.

Den hedder PV5, og det er en personbil, der er bygget over samme konstruktion, som Kia også benytter til en ny serie af elektriske kassevogne.

Som personbil rummer den indtil videre fem personer, hvor der er adgang til bagsædet via to store skydedøre. Senere kommer udgaver til enten seks eller syv personer.

Video: Se nærmere på Kia PV5

Skarp pris på Kia PV5

Kia har valgt at bygge bilen på en måde, så førerpladsen nærmest er den samme som i varevognsudgaverne.

Det betyder udpræget brug af hård plast og mindre avancerede løsninger end i de almindelige personbiler, men også at prisen derved kan holdes nede.

Billigste udgave koster således blot 280.000 kr., mens dyreste udgave med et større batteri og en hel del mere udstyr koster 340.000 kr.

Det er meget skarpe priser, der er omkring 150.000 kr. lavere end VW-udgaven. Og modsat hos VW kan man en ikke tilkøbe noget udstyr, for alt er inkluderet i prisen.

Førerpladsen i en Kia PV5
Førerpladsen er opbygget med en lille skærm ved rattet og en ret stor skærm i midten. Materialerne er de fleste steder af hård plast, hvilket trækker lidt ned i kvalitetsoplevelsen. Men bilen er i sig selv meget letbetjent – dog sidder gearvælgeren uheldigt placeret, så den er svær at se, og så knæene kan ramme den.

Fås med to batterier

Kia PV5 trækker på forhjulene og findes med to drivlinjer, der følger batteriets størrelse. Billigste udgave har et batteri på bare 51 kWh og en elmotor på 121 hk og en officiel rækkevidde på 295 km.

For en merpris på 30.000 kr. får man et batteri på 71 kWh, en elmotor på 163 hk og en rækkevidde på 412 km. Det lyder som et godt tilbud, og vi peger derfor på udgaven med det store batteri som bedste køb.

Der er tre udstyrsniveauer at vælge mellem, og her er merprisen 15.000 kr., hver gang man går et niveau op. Man kan dog snildt leve med det laveste niveau, der rummer det meste af det, man gerne vil have, som f.eks. adaptiv fartpilot og vognbaneassistent.

Mellemniveauet byder dog på en elbagklap, der nok kan være nødvendig for mange, da der er tale om en stor og ret uhåndterlig en af slagsen. Og vil man have elektriske skydedøre og eljusterbare forsæder, må man op i topudgaven. Det er dog stadig en meget attraktiv pris.

Bagsæder i en Kia PV5
Bagsædet byder på masser af plads, og det ret lave gulv gør det let at komme ind i bilen. Selve sædet er opdelt i et sæde og to sæder, og i de to dele kan ryglænets hældning justeres.

Hvordan kører Kia PV5?

Vores første møde med den store PV5 afslørede en elbil, der trods sin størrelse føltes ganske letkørt. I det hele taget passer en elmotor fint til så store biler, hvor man hele tiden har lige præcis den motorkraft, man har behov for.

Støjniveauet er lavt, og det er vigtigt, da man ellers vil have svært ved at høre dem på bagsædet, der sidder ret langt væk fra forsæderne.

Bilen har fået samme assistentsystemer, som vi kender fra Kias mange andre nye elbiler. De er lette at anvende, og man let kan slå dem til og fra efter behov.

Man kan justere elmotorens bremsekraft via skiftegreb bag rattet, og en særlig auto-funktion justerer motorbremsen efter trafikken og vejforløbet. Det er smart!

I det hele taget føles bilen meget lidt varevognsagtig, hvilket man vil sætte pris på i hverdagen. Udsynet er fremragende gennem de enormt store rudearealer, der er at finde hele vejen rundt.

Bagagerum i en Kia PV5
Bagagerummet rummer ifølge Kia 1.330 liter. Det virker helt enormt og må kunne tilfredsstille selv de største pladsbehov. Bagsædet kan foldes forover i to dele, men bliver ikke plant med gulvet bagtil.

Masser af plads

Ved bagsædet er der enorm god plads, og selv fem voksne vil kunne køre langt uden at få problemer. Skydedørene åbner for et stort dørhul, og det gør det let at komme ind i bilen. Bagsædets ryglæn kan justeres, og siddekomforten føles god.

Bagagerummet er nærmest enormt, og der kan ikke være mange, der savner plads her. Dette er uden tvivl børnefamiliernes drøm om en elbil, der er gået i opfyldelse.

Udgaven med det lille batteri må trække op til 750 kg, og udgaven med det store batteri må trække op til 1.500 kg. Alle udgaver sælges med en fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km, der dermed fint lever op til FDMs mindstekrav til fabriksgarantier.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Kia PV5 set skråt bagfra

Kia PV5

El
339.999 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Komfort
  • Kvalitetsfornemmelse
  • Ladeeffekt
  • Placering af gearvælger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 73/71 kWh (NMC)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    163 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    135 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.145 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    1.330 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    412 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri: 7 år/150.000 km
  • Mål
    L:470 cm B:190 cm H:190 cm
Luk