Nissan Leaf – Tilbage i flot og moderne stil

Japanske Nissan skruer op for sin satsning på elbiler med denne engelsk-byggede tredje generation af elbilen Leaf. Nu er forgængerens særheder pillet væk, og i stedet fremstår Leaf nu med et moderne design, ajourført teknik og en skarp pris.

Nissan Leaf set forfra, mens den kører gennem sving på landevej
Forpremiere

FDM mener

Nissan Leaf er traditionelt indrettet med en førerplads, der er let at betjene. Sammen med et iøjefaldende design bliver Leaf dermed interessant for et bredt publikum. Det kan vi godt lide!

TANNISBY Første generation af Nissan Leaf blev The Car of the Year 2011. Nu er vi nået til tredje generation, og med den er Leaf blevet til en moderne elbil, der helt har kappet forbindelsen til forgængernes lidt udfordrende design og lidt særprægede teknik. 

I stedet står vi nu med en velformet bil, der byder sig til med køreegenskaber, der er i top, og en el-teknik, der er stærkt forbedret. Den nye Leaf bygges i England, hvor en nyetableret batterifabrik leverer hjertet til elbilen. Der er i øvrigt ikke mange andre elbiler i verden, der kan prale med nu at være klar i sin tredje generation.

Der er tale om en elbil i mellemklassen, der er på størrelse med en VW ID.3. Nissan Leaf er således opbygget med fire sidedøre, en stor bagklap og en elmotor fortil, der trækker på forhjulene.

Leaf kan leveres i to udgaver, og selv om priserne endnu ikke er endeligt på plads, så regner vi med, at billigste version vil koste 270.000 kr., mens en topudstyret version som den på billederne formentlig vil runde de 340.000 kr.

Video: Se nærmere på Nissan Leaf

 

Google-baseret instrumentbord

Bag rattet møder man en ret traditionelt udformet førerplads. Selvom der er skærme, foregår det meste af betjeningen af bilen med fysiske knapper, som de fleste bilister vil nikke genkendende til.

Her er altså ikke noget med, at det hele skal styres via skærmen, som man ser hos mange af konkurrenterne. Både elspejle, varmeanlæg, og sædevarme har således sine egne kontakter, der er lette at finde.

Men naturligvis er der også en skærm, der rummer mulighed for at styre de mere krævende dele af bilen såsom alle de elbilrelaterede funktioner foruden navigationsanlæg og spejlingen af telefonen.

Men også her er man godt stillet, for Nissan benytter Googles styresystem som baggrund for alle funktionerne, og det gør det let at finde rundt i betjeningen. Alle menuer er på dansk, og bilen både taler og forstår dansk på en meget overbevisende måde. Det gør det let blot at tale til bilen og bede den indstille musikanlægget, navigationsanlægget, varmen i sæderne eller temperaturen i bilen. Det er smart! Det er alle udgaver på nær den billigste udgave kaldet Engage, der har Google-systemet som standard. Det betyder, at billigste udgave med det Google-baserede styresystem koster fra 285.000 kroner i den udgave, der hedder Engage+.

Førerpladsen i en Nissan Leaf
Førerpladsen er opbygget omkring et stort glaspanel med skærme til instrumenthus og navigationsanlæg. Under skærmen sidder knapper til betjening af klimaanlægget, og længere nede er der trykknapper, der gør det ud for gearvælgeren.

Hvordan kører Nissan Leaf?

Bag rattet mærker man med det samme, at der er gjort meget ud af at skabe en bil, der har gode køreegenskaber. Her er Nissan på hjemmebane, og der er også satset meget på at skabe en konstruktion, der fungerer i praksis.

Baghjulene er f.eks. ophængt i en multilink-konstruktion, og det giver en fin føring af hjulene selv i skarpe kurver. Køreegenskaberne er således en af Nissan Leafs styrker, og det mærker man tydeligt ved alle former for kørsel. Mindste hjulstørrelse er i øvrigt 19", hvor forgængeren højst kunne køre på 17" hjul.

Motoren er ikke i sig selv så kraftig, men bilen kan trods alt accelerere fra nul til 100 km/t på 7,6 sekunder, og det føles egentlig ret kvikt.

I alle udgaver er Nissans Propilot standard, hvilket er en kombineret vognbaneassistent og en adaptiv fartpilot. Den del fungerer meget flot, og systemet tillader, at man kan korrigere en smule på rattet, uden at hjælpesystemerne slår fra. Det er en fin løsning, som vi fandt rar at køre med. Man kan bede systemet følge fartgrænserne, og man kan let slå det hele til og fra via kontakter på rattet.

Person på bagsædet af en Nissan Leaf
Ved bagsædet er der ikke overvældende med plads, men fire voksne kan finde plads i bilen. Der er et fint midterarmlæn, ligesom der er friskluftdyser mellem forsæderne.

Hvor lang rækkevidde har Nissan Leaf?

Der kommer to udgaver af Nissan Leaf til Danmark, og her får den lille udgave et batteri på 52 kWh, mens den store udgave får et batteri på 75 kWh. Det giver officielle rækkevidder på henholdsvis 440 og 622 km. Merprisen mellem de to udgaver er 20.000 kroner. Rækkevidderne er meget flotte værdier, og viser, at Nissan Leaf er en meget energioptimeret elbil. 

Begge udgaver har batterier der benytter NMC-batteriteknikken, og de vil kunne lades op igen hjemme med en trefaset oplader med 11 kW. Det er helt på niveau med markedet i dag, og altså også her vi finder en stor forbedring i forhold til de tidligere generationer af Leaf.

Også med hensyn til hurtigladning er der sket store forbedringer. Nu benytter Nissan det CCS-stik, som også alle andre bilmærker anvender. Udgaven med det lille batteri kan oplades med op til 105 kW, mens udgaven med det store batteri kan oplades med op til 150 kW.

Det er ikke særlig hurtigt, men det giver i begge tilfælde ladetider på lidt over en halv time fra 10 til 80 procent, og det er o.k. uden at være imponerende.

Alle udgaver er udstyret med en avanceret varmepumpe og et avanceret system til genanvendelse af varme og kulde i bilens systemer, og det er en del af forklaringen på, at Nissan Leaf kan køre så forholdsmæssigt langt på en opladning, som fabrikstallet giver udtryk for.

Bagagerum i en Nissan Leaf
Bagagerummet rummer 437 liter. Bunden er opdelt i to felter, der kan rejses til lodret, så de kan hjælpe med at holde styr på bagagen. Under gulvet er et rum til bl.a. opbevaring af ladekablet.

Hvornår er Nissan Leaf i Danmark?

Produktionen af Nissan Leaf er allerede gået i gang ved Nissans fabrik i Sunderland i England, og de første biler er derfor netop nu på vej ud til forhandlerne i Europa.

Herhjemme åbner Nissan for bestillingerne til november, og så kan de første kunder få bilerne leveret til februar, og ellers fra marts måned. Priserne er endnu ikke helt færdigforhandlet mellem den danske importør og fabrikken, men det ser ud til. at de meget vel vil se ud som følgende:

Nissan Leaf         52 kWh            75 kWh
Engage               270.000 kr.       290.000 kr.
Engage+             285.000 kr.       305.000 kr.
Advanced           305.000 kr.       325.000 kr.
Evolve                320.000 kr.       340.000 kr.

I alle udgaver omfatte standardudstyret: varmepumpe, 11 kW AC-lader, 360-graders kamera, ProPilot og mulighed for at trække strøm ud af bilen (V2L).    

Fabriksgarantien er også forbedret i forhold til de tidligere generationer. Nu følger Nissan det danske marked, når man ser på, hvor længe garantien gælder, idet fabriksgarantien løber i op til fem år. Men den dækker kun i 100.000 km. Det sidste er ikke på niveau med markedet, og heller ikke på niveau med FDMs mindstekrav til, hvordan en fabriksgaranti ska se ud, idet FDMs mindstekrav er på 150.000 km.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Nissan Leaf set bagfra, mens den kører på landevej med træer i baggrunden

Nissan Leaf

El
340.000 kr.
  • Betjening
  • Google-baseret skærm
  • Komfort
  • Dørhåndtag
  • Ingen bagrudevisker
  • Gearvælger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 78/75 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    355 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.881 kg
  • Maks. påhængsvægt
    975 kg
  • Bagagerum
    437 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Officiel rækkevidde
    622 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:435 cm B:181 cm H:155 cm
Luk