FDM mener
Nissan Micra er en rigtig vellykket minibil, som man kan vælge frem for Renault 5. Rækkevidde og ladehastighed er godkendt. Bagsædepladsen kan være et problem.
ROTTERDAM Frisk og glad ser den ud, Nissans nye elbil i miniklassen. Micra den femte siden 1983 er kommet til verden med et muntert udtryk, nok især på grund af de nærmest smilende øjne i form af store runde lygter for og bag.
Det får minibilen til fremstå lidt mere feminin end søsterbilen Renault 5, som med sine sammenknebne øjne kan opfattes mere maskulin.
Designet er inspireret af tredje generation Micra (2003-2009), som også havde runde forlygter og var forud for sin tid på flere punkter.

Nissan Micra er en klon af Renault 5
Uanset hvilket køn den nye Micra muligvis mest bekender sig til, er minibilen et behageligt bekendtskab på første date. Den har en pæn kabine, en godt indrettet førerplads, og så kører den både komfortabelt og præcist.
Med sine lige knap fire meter i længden havner Micra i en klasse af små elbiler, hvor man også finder en ulige forsamling af BYD Dolphin Surf, Fiat Grande Panda, Citroën C3, Peugeot 208 og Renault 5.
Men hov, er Micra ikke blot en klon af Renault 5? vil nogle spørge. Tjo, eller omvendt. Fakta er, at begge (og Alpine A290) er skabt parallelt og bygget på en platform udviklet af Renault-gruppens selvstændige elbil-selskab, Ampere.

Genbrug sparer udviklingspenge
Da Nissan fik adgang til de første kørbare prototyper, blev firmaets japanske og britiske ingeniører sat til at vurdere de grundlæggende køreegenskaber, fortæller Micras projektleder til FDM.
Forventningen var, at bilen skulle tilpasses Nissans kørestil, men ingeniørerne var fuldt tilfredse med grundudviklingen. Bilen kørte, som en Nissan burde, vurderede de. Så blev der lige sparet en del penge der.
Blot brød Nissan-folkene sig ikke om bremseoplevelsen, som var for hård. Så her måtte der tages fra Nissans udviklingsbudget. Men det viste sig, at Renault var enig, så også her kunne Nissan spare.

Japanske symboler gemt i bilen
I stedet brugte projektlederen alle pengene på synlige ting. Micra har fået et selvstændigt design, da alle synlige karrosseridele på nær taget er forskellige på de to biler. Også på dørene.
Det har gjort Micra fem cm længere end Renault 5, og den lidt ændrede aerodynamik betyder, at Micra officielt kører ca. fem km længere end R5.
Det er ganske dyrt at skulle bruge selvstændige værktøjer og forme, men resultatet er, at de to biler tager sig forskelligt ud, selvom genbrug af ruder m.m. giver et familiært udtryk.
Alligevel har Nissan følt trang til at gemme nogle japanske symboler hist og her, bl.a. et relief af Mount Fuji. Det virker som noget pjat eller mangel på selvtillid. Micra behøver ikke skamme sig over at være tæt knyttet til Renault 5.

Fin skærmbetjening – irriterende stilke
Skærmene (den fysiske del) er ens. Betjeningen er rigtig fin, dels via det velfungerende Google Automotive, dels via en række fysiske knapper til klimaanlægget. Dog skal sæde- og ratvarme aktiveres via skærmen.
Hvis den obligatoriske fartalarm driller, kan den let slås fra på en knap til venstre for rattet.
Foran rattet sidder hele tre betjeningsstilke (radio, viskere og gearvælger), og de deler vandene, for selvom de er helt forskelligt udformet, kræver det tilvænning at ramme den rigtige hver gang.
I kabinen deler Micra og R5 næsten alt, men Nissan bruger til dels andre materialer og farver på instrumentbordet. Og så har Micra skiftepaler ved rattet (fra niveau to), der bruges til nemt at justere motorbremsningen. Det har Renault 5 ikke.

Hvor god plads er der i Nissan Micra?
Micra er også ene om at have ePedal, Nissans betegnelse for ’one pedal drive’, som er en ultimativ udgave af motorbremsning, hvor bilen i de fleste tilfælde kan stoppe helt op, uden at føreren behøver røre bremsepedalen.
Mens førerplads og bagagerum er virkelig fine (326 liter), er bagsædepladsen ikke særlig god til voksne. Er det vigtigt, og er ønsket en Nissan, må man vente på den nye Juke, som kommer om ca. halvandet år.
Også påhængsvægten er beskeden, men den er der: 500 kg. Tilladt tagvægt er til gengæld nul.

Hvordan kører Nissan Micra?
Micra fås med to batteristørrelser, 40 og 52 kWh, og lynladningen er fornuftig for begge udgaver i forhold til klassen, hhv. 80 og 100 kW. 30 minutter skal man regne med, at en opladning fra 15 til 80 pct. vil tage.
Både varmepumpe og batteriopvarmning/-køling er standard på begge batteristørrelser i alle udstyrsudgaver.
Batterier, motorer og undervogn er helt de samme som på Renault 5, der blev The Car of The Year 2025. Køredynamikken nyder godt af multilink-bagakslen, som også sørger for god komfort ved lav fart.
Den 147 hestes motor, vi kørte i, giver rigelig kraft og er behagelig lydsvag.
Det er svært at se, at man behøver mere, men der er rygter om en Nismo-version – altså en meget sportslig udgave.
Skulle den en gang komme, findes teknikken allerede på hylderne. Søsterbilen Alpine A290 har således 180 eller 220 hk og en mere fast undervogn.
Hvad koster Nissan Micra?
Micra har stort set alt forventeligt sikkerhedsudstyr, men i sikkerhedstesten hos Euro NCAP har søsterbilen Renault 5 kun opnået fire stjerner. Manglende sikkerhedsudstyr som overvågning af førerens opmærksomhed trækker ned.
Nissan Micra koster fra 200.000 kr. Det er en anelse mere end Renault 5, men korrigeres for små forskelle i udstyr, lander de to på samme værdi. Bl.a. har alle Micra V2L-adapter, så man kan trække strøm ud af batteriet til hobbyudstyr m.v.
Grundmodellen af Micra er fornuftigt udstyret, men først på niveau to, Advance, får man det brugervenlige Google-system, køreprogrammer, varme i forsæder og rat samt adaptiv fartpilot.
De 200.000 kr. gælder modellen med mindste batteri, en rækkevidde på 316 km og 120 hk.
Nissan Micra bygges i Frankrig
Med mellemste udstyrsniveau er prisen 21.000 kr. højere.
Herfra er springet op til samme udstyrs-udgave med stort batteri, 415 km rækkevidde og 147 hk blot 16.000 kr., dvs. 237.000 kr. Det er nok Micras sweet spot.
Topmodellen koster 248.000 kr. og giver bl.a. stort lydanlæg, ’Propilot’ (bl.a. vognbaneassistent), alufælge og sort tag. Med det store batteri i Renault 5 har FDM tidligere målt bilen til at køre 295 km ved konstant 110 km/t. og 20 plusgrader.
Tillæg for metallak begrænser sig til 5.000 kr. og kan evt. spares, da standardfarven er en nydelig hvid lakering.
Micra er den første Nissan med fem års garanti. Dog er der en begrænsning på 100.000 km i modsætning til Renault og FDMs anbefaling på 150.000 km. På en elektrisk minibil kræver det dog ihærdighed at nå over 20.000 km årligt.
Nissan Micra bygges på en Renault-fabrik i Frankrig.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.