FDM mener
Nu er Toyota på vej med en velkørende og veldrejet elbil. C-HR+ er markant mere rummelig end sine forgængere, og så er rækkevidden nu på niveau med konkurrenternes.
TANNISBY Toyota fik mildest talt en uheldig entre på elbilmarkedet med deres første elektriske bil, bZ4X. Først var der problemer med hjulbolte, som ikke sad ordentligt fast, og derefter viste det sig, at rækkevidden om vinteren var milevidt fra den opgivne rækkevidde.
Mærkets anden elbil, Urban Cruiser, er egentlig mest af alt en Suzuki eVitara i forklædning.
Men Toyota er ikke verdens største bilproducent uden grund, så japanerne er trukket i arbejdstøjet. Nu har de først relanceret bZ4X med nyere teknologi, og med udgangspunkt i den opdaterede platform har de nu skabt deres tredje og hidtil bedste elbil: C-HR+.
Der er tale om en coupé-SUV, hvor stilen vinder over praktikken, og hvor Toyota med en større batteripakke nu lover en rækkevidde på op til 609 km.
Video: Se nærmere på Toyota C-HR+
Hvad koster Toyota C-HR+?
Den længste rækkevidde får man i basisversionen med 224 hk, det store batteri på 73 kWh og tohjulstræk til en pris på 300.000 kr.
Den kommer også i en variant med mere udstyr, firehjulstræk og flere kræfter. Her er prisen endnu ikke kendt, men i stedet for at kunne trække 750 kg må den firehjulstrukne version trække op til 1.500 kg på krogen.
Der er også præsenteret en version med et mindre batteri på 58 kWh og en rækkevidde på 456 km, men den kommer først til Danmark senere. Forvent her, at prisen bliver omkring 275.000 kr.
Vores første tur foregik ikke i en serieproduceret bil, så en endelig dom må vente, til vi får bilen til test i Danmark. Men de første indtryk er positive i forhold til et umiddelbart lavt støjniveau og en bil, som kører komfortabelt uden at være for sportslig.

Hvor meget plads er der i Toyota C-HR+?
C-HR-modellen har hidtil været kendt for sit design, mens pladsen kom i anden række. Med den elektriske udgave er der kommet markant mere plads på bagsædet, og det mere aflange design med et større rudeareal gør, at bagsædet ikke længere føles så klaustrofobisk.
Der er også bedre plads i kabinen, hvilket man mærker mest til på bagsædet.
Dog er der ikke meget fodplads under forsæderne, hvis forsædepassagerne sidder lavt. Men der er friskluftdyser og USB-C-ladestik.
Selvom bilen har coupé-form, er der rimelig god loftshøjde på bagsædet.
Knap så imponerende er bagagerummet. Der er kun 416 liter, og i denne størrelse bil mangler der 100 liter i forhold til konkurrenterne. Coupéformen har også kostet en bagrudevisker, så den savnes i regnvejr og om vinteren.

Fin førerplads i Toyota C-HR+
På forsædet sidder man komfortabelt og med god støtte. Instrumenterne er placeret på en skærm, der ses hen over rattet, hvilket betyder, at rattet er placeret relativt lavt. Ellers er indretningen omkring føreren fin.
Der er en stor 14”-medieskærm, hvor klimaanlægget er indbygget, med separate drejeknapper til temperaturen i bunden. Det er en flot løsning, og skærmen står også skarpt.
Under skærmen er der nu en podieplads til to mobiltelefoner, som vi ser på mange kinesiske biler. Der er også en del knapper placeret omkring førerpladsen, heriblandt nogle til at ændre lysstyrken i instrumenterne, skifte tripcomputeren og betjene sidespejlene.
Det er en kombination af design, lækkerhed og tryghed, som gør C-HR+ til en interessant pakke. Den kører behageligt, og der er god plads til op til fire personer.
Priserne virker fornuftige i forhold til bilens batteristørrelse og – forventede – rækkevidde. C-HR+ forventes i Danmark i starten af 2026.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.