Et nuttet design med stærke referencer til 1950’ernes folkelige Fiat 500 har gjort den moderne 500 til en gigantisk succes for Fiat.
Flere end 1,5 mio. eksemplarer er rullet af samlebåndende i Polen og Mexico på knap otte år, og bilen har på den måde været en økonomisk og imagemæssig redning for Fiat i nogle magre år, hvor modelfornyelsen på personbilsiden har været tynd.Successen har også betyde, at næsten alle nye modeller siden har fået navn og design i 500-stil.
18.000 i Danmark
Siden lanceringen i Danmark i begyndelsen af 2008 er der i Danmark solgt flere end 18.000 eksemplarer. Bedste år var 2010, hvor der blev solgt eller især privatleaset over 4.000 styks, og en stor del af det år var Fiat 500 den mest solgte bil i Danmark./p>
Siden er det gået noget ned, som det ofte sker med livsstilbiler. Det gælder dog ikke på globalt plan, hvor Fiat 500 gennem alle årene har øget sin andel af salget i sin klasse.SE OGSÅ: Et ikon forandrer man ikke
I Danmark tror Fiat ikke, at bilen når helt op på de bedste niveauer i 2010, men har store forventninger til bilen.
Mest solgte Fiat-model
- 500 er den mest solgte bil i programmet, og det regner vi med, at den bliver ved med at være, siger pressechef hos Fiat Danmark, Steffen Holm, uden at tude sætte konkrete tal på forventningerne.
- Den skal helst gøre det bedre end i de seneste år, tilføjer han.
Priserne på den fornyede model ligger ikke klar, men importøren forventer, at priserne kun stiger meget lidt og at billigste udgave vil koste lidt over 120.000 kr.
500S klar næste år
Mens både den klassiske 500 og den semiåbne 500C er klar til september, kommer den sportslige 500S med 105 hk først til foråret.
I mellemtiden har Fiat et leasingtilbud på den nuværende 500S på 2.400 kr. månedligt over tre år/45.000 km. Førstegangsydelsen er også 2.400 kr.