Der er for meget skærm og for lidt rat bag danskernes valg af brugt bil. Faktisk så meget, at knapt hver tredje (30 procent) ifølge FDMs AutoIndex køber brugt bil uden at have prøvekørt den, skriver FDMs medlemsmagasin Motor.
At danskerne i langt højere grad researcher deres brugtbilskøb online, mærkes også hos landets bilforhandlere. Hvor bilkøbere tidligere i gennemsnit besøgte seks bilforhandlere i forbindelse med deres bilkøb, er det tal i dag 1,5.
”Der er de senere år sket en ændring i den måde, danskerne køber især brugt bil på, hvor ikke mindst smartphones bruges til den indledende research. Det betyder også, at når mange endelig kører forbi en bilforhandler, har de stort set allerede truffet deres valg, og en del køber endda bilen uden først at prøvekøre den. Det er en dårlig idé,” siger brugtbilsekspert hos FDM, Karsten M. Lemche.
Trods internettets mange muligheder for både at undersøge markedet og lette købsprocessen anbefaler FDM, at man husker at logge af og prøvekøre gerne flere forskellige modeller, inden man træffer sit bilvalg. Der er nemlig kun én måde at opleve bilens egenskaber på, og det er bag rattet.
”For mange er bilen en af de største investeringer, de foretager sig. Derfor skal den bil, de vælger, også helst være en, de synes om, og som opfylder deres behov nu og gerne også de næste par år. Så selvom en del af bilkøbsprocessen kan klares online, opfordrer vi altid folk til at prøvekøre flere biler. Det er vores erfaring, at folk efter at have prøvet forskellige biler ofte ender med at købe en anden end den, de først havde i tankerne,” siger Karsten M. Lemche.
For at guide forbrugerne i deres jagt på brugt bil, har FDM samlet en række gode råd til, hvordan man finder den rigtige brugtbil. Læs mere på www.FDM.dk/Motor eller i Motors martsnummer.