FDM: Glædelig og tiltrængt afgiftsnedsættelse

Dagens aftale om afgiftsnedsættelse er et vigtigt skridt mod en nedbringelse af bilafgifterne og vil gøre nye sikre familiebiler billigere. Der er dog stadig behov for en grundlæggende afgiftsreform, mener FDM.

Pressemeddelelse

Som en del af finanslovsforhandlingerne har regeringen sammen med Liberal Alliance, de Konservative og Dansk Folkeparti i dag indgået et forlig om at sænke registreringsafgiften på biler.

Aftalen betyder, at afgifterne på nye biler sænkes fra 180 procent til 150 procent og er godt nyt for ikke mindst de mange, som har brug for en bil i familiebilsstørrelsen. Den gruppe blev forbigået ved den seneste afgiftsomlægning i 2007. Konkret betyder det, at eksempelvis en Skoda Octavia 1,4 TSI falder 15.123 kr. i pris fra 308.000 kr. til 292.877 kr.

FDM hilser aftalen velkommen, og ser den som det første vigtige skridt i retning mod at nedbringe bilafgifterne til et niveau, så de kun dækker de negative samfundsomkostninger ved bilismen og ikke som i dag, hvor der reelt er tale om en brandbeskatning af bilejerne.

”Det er glædeligt og tiltrængt, at der nu er politisk flertal for at gøre noget ved den høje danske registreringsafgift. At det sker ved at sænke den høje sats, er også fornuftigt. Dels er det de større og dyrere biler, der er mest overbeskattet, dels er det i de biler, at den nye miljø- og sikkerhedsteknologi kommer først på markedet. Dertil kommer, at det rent samfundsøkonomisk også er her, en sænkning giver mest mening,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Selvom dagens aftale er et stort første skridt i den rigtige retning, mener FDM, at den ikke er endemålet for en bilafgiftsreform, men blot begyndelsen.

”Så længe vi har en værdibeskatning, vil det stadig betyde, at private ikke bare betaler markant mere i afgift for den samme bil end flådeejere som eksempelvis leasingselskaber. Beskatningen gør også miljø- og sikkerhedsteknologi uforholdsvis dyr,” siger Thomas Møller Thomsen.

Derfor vil FDM arbejde videre for ikke bare lavere afgifter, men også en omlægning til teknik i stedet for værdi og gerne i form af en løbende, årlig afgift. Hele den øvelse bliver alt andet lige nemmere jo lavere afgiftssatser, der skal omlægges.