Kænguru – ingen fare i en Volvo

Hoppende pungdyr er et stort problem for trafikken langt fra os, i Australien. 20.000 gange årligt går det galt. Men i fremtiden kan i hvert fald Volvo’er selv bremse for de uforudsigelige kænguruer.

Volvo på studietur nær Canberra, Australien.
Bilist

Løsthoppende kænguruer udgør ikke ligefrem den største trafikfare for danske og europæiske bilister.

En Volvo XC 90 i gang med at indsamle data om kænguruer i Tidbinbilla Nature Reserve nær Canberra, som er et område med store kænguru-fare. Foto: Volvo
En Volvo XC 90 i gang med at indsamle data om kænguruer i Tidbinbilla Nature Reserve nær Canberra, som er et område med store kænguru-fare. Foto: Volvo
Men i Australien kommer de store pungdyr ofte på tværs af trafikken, og kængurupåkørsler er en af de mest kostbare ulykkestyper. 20.000 gange årligt rammer biler en kænguru, og i mange tilfælde koster sammenstødene menneskeliv.

Så på de kanter kan det nok blive et reelt salgsargument, når nye Volvoer inden så længe kan opdage en kænguru på skærende kurs, advare om den og ultimativt selv hugge bremserne i.

På kænguru-studietur

Specialister fra Volvo er for tiden i Australien for at filme og studere kænguruernes adfærd i nærheden af veje.

Sådan ser det ud inde i sikkerhedscomputeren, når den spotter et rådyr. Foto: Volvo
Sådan ser det ud inde i sikkerhedscomputeren, når den spotter et rådyr. Foto: Volvo
Volvos biler kan i forvejen genkende fodgængere og cyklister, og når den nye V90 og S90 lanceres til foråret, vil bilerne kunne reagere på hjorte, rensdyr, elge, køer og lignende store dyr.

Kænguruer hopper uforudsigeligt

Mens disse nordiske dyr er store og forholdsvis langsomme, er der andre udfordringer med kænguruer.

- Kænguruer er mindre og meget uforudsigelige dyr, men jeg er overbevist om, at vi kan raffinere vores teknologi til at genkende dem og undgå kollisioner med dem på landeveje, siger Martin Magnusson, der er ledende sikkerhedsekspert hos Volvo.