Renault puster liv i sportsmærke

Alpine er et nyt navn, vi skal lære at kende i bilernes verden. Renault genopliver nu sit sportsvognsmærke efter 20 år i dvale.

Alpine koncept.
Nyt om biler

Det tog sin tid, efter at beslutningen blev taget. Men nu er det franske sportsvognsmærke Alpine tilbage.

Renault, som ejer det hengemte mærke, viser den første model under navnet Alpine Vision. Det er en konceptbil, der er meget tæt på den endelige udgave, som vises sidst på året og kan købes fra begyndelsen af 2017.

Den nye Alpine-model har et unikt design. Bilen trækker på baghjulene. Fotos: Renault
Den nye Alpine-model har et unikt design. Bilen trækker på baghjulene. Fotos: Renault

Lanceringen af sportsvognsmærket kommer samtidig med, at Renault vender tilbage til Formel 1 under eget navn.

Dansk import uafklaret

Om det bliver muligt at købe bilen i Danmark gennem den danske Renault-importør er uafklaret, men Alpine vil med store sandsynlighed markedsføres i Sverige.

Det bliver under alle omstændigheder en meget eksklusiv model, for det er kun planen at bygge maks. 3.000 styks om året.

Bagenden er ret markant. Designmæssigt er der ingen lighed med Renault-modeller.
Bagenden er ret markant. Designmæssigt er der ingen lighed med Renault-modeller.

Flere modeller følger

Denne første model får dog efter planen selskab af adskillige andre, så der kommer en hel Alpine-familie. Om det bliver helt forskellige modeller eller blot åbne, ekstra hurtige versioner osv. af samme bil, er uvist.

- At skabe et mærke kræver mere end en model, men det bliver et skridt ad gangen, sagde Renault-chef Carlos Ghosn ved præsentationen.

Kan blive selvstændigt mærke

Den moderne Alpine har klar inspiration fra klassikeren A110.
Den moderne Alpine har klar inspiration fra klassikeren A110.

Renault har givet sig selv en tidshorisont på ti år at gøre Alpine bæredygtigt. Lykkes det, er tanken at gøre Alpine til et selvstændigt mærke, som DS er blevet udskilt fra Citroën.

Konceptbilen har et usædvanligt og unik design, der på ingen måde ligner Renault. Heller ikke indvendig. Derimod er der klare linjer tilbage til Alpines mest kendte model, A110 Berlinette. 

Baghjulstræk og fire cylindre

kabinen signalerer tydeligt sportsvogn. Heller ikke her genkendes noget fra Renault.
kabinen signalerer tydeligt sportsvogn. Heller ikke her genkendes noget fra Renault.

Den nye Alpine har baghjulstræk og er udstyret med en firecylindret turbomotor fra Renault Sport. Den lette bil skal kunne accelerere fra 0 til 100 km/t. på under 4,5 sekunder.

Dermed skal den nye Alpine konkurrere mod biler som Alfa Romeo 4C, Audi TT og Porsche Cayman.

Alpine stammer fra 1954, hvor en mekaniker i den franske by Dieppe begyndte at bygge sportslige biler på Renault-chassiser. I 1973 – det år hvor Alpine vandt verdensmesterskabet i rally - købte Renault mærket. I 1995 blev navnet droppet.

Første genfødsel mislykkedes

Uret i bilen er - et ur. I hvert fald i konceptudgaven.
Uret i bilen er - et ur. I hvert fald i konceptudgaven.

Genfødslen har været et stykke tid undervejs. I 2012 havde Renault en aftale med ejeren af Caterham om at bygge Alpine i fællesskab, men projektet kuldsejlede i 2014.  

Det er ikke helt klart, hvad mærket egentlig kommer til at hedde. F.eks. om ”Renault” kommer til at indgå. Sidste gang var navnet Alpine Renault efterfulgt af modelnavnet.