92 oktan mister gnisten

Brændstofselskabet Circle K er ved at udfase 92 oktan benzin. Det er et brændstof, som ingen reelt behøver.

Bilist

Der er blevet ryddet op på de store pristavler hos brændstofselskabet Circle K. Efterhånden som stationer bliver bygget om fra Statoil til Circle K, er der kun to priser tilbage: én for benzin og en for diesel.

 

På de nye Circle K-stationer er der kun to priser på de store prissøjler. Nogen steder er der dog stadig 92 oktan i hanerne. Foto: Torben Arent
På de nye Circle K-stationer er der kun to priser på de store prissøjler. Nogen steder er der dog stadig 92 oktan i hanerne. Foto: Torben Arent

Benzinprisen gælder den almindelige 95 oktan, og det er til dels et udtryk for, at 92 oktan er på vej ud.

 

- Der er et meget lille salg af 92 oktan, og vi vil gerne forenkle samt gøre plads til vores premium-benzin, Miles Plus 95, siger marketing- og kommunikationsdirektør i Circle K, Ann Kirstine Havsteen.

Hun tilføjer, at alle biler i dag som udgangspunkt bør køre på 95 oktan.

- 92 oktan giver kunden en dårligere økonomi, idet det lavere energiindhold ikke opvejes af den lavere pris.
 

To øres prisforskel

Prisforskellen er blot to øre pr. liter.

Indtil videre er det ikke endeligt besluttet at droppe 92 oktan alle steder.

- Vi evaluerer hen ad vejen, og ser hvordan det går, men målet er at have udfaset 92 oktan inden udgangen af 2017 i hele vores netværk, siger kommunikationsdirektøren.

I brancheforeningen Energi- og Olieforum har man ikke hørt om, at benzinselskaberne i det hele taget er ved at droppe 92 oktan.

 

En del, særligt mindre stationer har dog længe droppet 92 oktan. For at forenkle er der 95 oktan i både 92- og 95-hanerne, har der længe været eksempler på.

LÆS MERE: Få rabat på benzin og diesel med FDM