Russisk rigmand Saabs sidste chance

Det ser sort ud for Saab, der næsten ikke har bygget biler i en måned. En russisk rigmand kan måske redde firmaet, men det kræves åbenbart også, at en kinesisk bilproducent træder til.

Nyt om biler

Det går ikke rigtig godt for Saab. Produktionen har ligget stille det meste af april, da Saab ikke har penge til at betale sine underleverandører, og de har derfor stoppet vigtige leverancer.

Samtidig erkender den midlertidige direktør og storaktionær, Victor Muller, at salgsmålet på 80.000 biler i år ikke kan nås. Det fastholdt han ellers så sent som sidst i marts.

Kun 10.000 biler på tre måneder

I årets første kvartal solgte Saab-fabrikken knap 10.000 biler engros – dvs. til forhandlere, ikke nødvendigvis til kunder. Og det var før produktionsstoppet. Ganget lige op giver det 40.000 biler på et år.

Et godt salg er afgørende for Saab, da firmaet har hårdt brug for de kontanter, det giver.

Midt i elendigheden tegner der sig dog håb. De svenske myndigheder og Den Europæiske Investeringsbank har fjernet nogle formelle hindringer for, at Saab kan sælge sine faste ejendomme og lade en russisk rigmand investere i firmaet.

Russer parat med 220 mio kr.

Det drejer sig om forretningsmanden Vladimir Antonov, der længe har spøgt i kulissen, men som både General Motors og den svenske regering oprindelig ikke ville se som medinvestor i Saab.

Nu er det muligt, at Antonov vil investere 220 mio. kr. i Saabs moderselskab, Spyker, mod at få 30 procent af aktierne.

Saab trækker for tiden Spyker Cars ned – Spyker fik et underskud i første kvartal på 600 mio. kr. mod et overskud på 53 mio. kr. sidste år.

Kinesere på spring

Det er åbenbart ikke nok med russeren, og derfor er der fremskredne planer om at lade en mellemstor kinesisk bilproducent træde til som investor og medproducent.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg drejer det sig om Great Wall Motor, China Youngman Automobile og Jiangsu Yueda. En aftale kan være på plads ”inden for dage.”