Audi-limousine får hybridteknik

Audi satser langsigtigt på el, men det tyske mærke tror, at benzin- og dieselbiler stadig vil være dominerende i 2025. Men det sker med el-assistance, og det gælder bl.a. den nye A8, som får ny slags hybridteknik.

Nyt om biler

Næste udgave af Audis flagskib, A8, som præsenteres til juli, får elektrisk assistance.

Med A8 lancerer Audi en hel serie af hybridmotorer, der skal reducere brændstofforbruget en smule.

Den 48 volts teknik i Audi A8 kaldes mild hybrid. Foto: Audi
Den 48 volts teknik i Audi A8 kaldes mildhybrid. Foto: Audi

SE OGSÅ: Audi forlænger benzinbilens liv

Teknikken er baseret på en kombineret starter og generator, der trækker på motorens krumtapaksel via en rem. 

12 kW (16 hk) og 60 Nm skulle enheden kunne hjælpe med.

48 volt giver hybridkræfter

Et indbygget litium-ion-batteri på 48 volt lades op, når man bremser, og enheden kan hjælpe til, når man skal accelerere.

Hybridteknikken bliver standard i alle A8-versioner.

Dermed får den nye, halvhøje spænding sit gennembrud hos Audi. Det sker omtrent samtidig med, at Mercedes-Benz S-klasse får samme 48 volt teknik.

SE OGSÅ: Mercedes tager strøm på benzinbilen

 

SQ7 kom først

Audi har hidtil brugt 48 volt til en elektrisk kompressor i SQ7, men breder det nu ud til brug i starter-generator og i flere modeller.

Audi fremviste teknikken i marts i konceptbilen Q8 Sport Concept, men det bliver altså A8 og ikke Q8, som kommer først med de 48 volt.

SE OGSÅ: Audi annoncerer ny type hybrid

Foreløbige tal viser, at den nye A8 på den måde kan køre 10 procent længere på literen.