Suzukis nye mikrobil Celerio fik ridser i lakken allerede inden salgsstart med et noget lunkent, trestjernet resultat i Euro NCAPs sikkerhedstest. Og nu er billigbilen afsløret i at have bremser, der tilsyneladende kan være livsfarlige.
Men problemet berører kun højrestyrede eksemplarer, dvs. biler til bl.a. Storbritannien og Irland, siger informationschef hos Suzuki Bilimport Danmark, John Mogensen.
Opdaget ved bilblads test
Den alvorlige fejl blev opdaget af det britiske bilmagasin Autocar. Under test skulle bilen til sidst bremses for fuld kraft ved ca. 130 km/t., men bremsepedalen gik i bund, og føreren kunne slet ikke bremse bilen. Det lykkedes til sidst med motorbremse og håndbremse, og testkøreren kom ikke noget til.
Suzuki skaffede et nyt eksemplar, men også anden gang fik bilen totalt bremsesvigt ved 130 km/t.
Salgsstop og kørselsforbud
Salget, som netop var gået i gang samtidig, er stoppet, og de ca. 50 kunder, der nåede at få en Celerio, har fået kørselsforbud og er blevet udstyret med en lånebil.
Suzuki er klar over, hvad der gik galt, men ved fortsat ikke i detaljer, om det skyldes en designfejl, en produktionsfejl eller andet.
Sikkerhedssystem er usikkert
Bremsesvigtet skyldes ifølge Suzuki- paradoksalt nok - at et sikkerhedssystem svigtede. På de højrestyrede biler er der en mekanisme, som skal ”udløse” pedalerne i tilfælde af en frontalkollision, så de ikke trænger ind i kabinen. Det er dette system, der er udløst uden god grund og dermed har gjort det umuligt at bremse bilen.
Systemet findes ikke i venstrestyrede eksemplarer, da motor og gearkasse mest ligger i højre side, hvor de tunge komponenter kan presse pedalerne ind i kabinen. I venstrestyrede modeller er der nærmest kun luft foran pedalerne.
Suzuki Celerio introduceres efter planen i Danmark til marts, og ikke noget tyder på, at der bliver ændret på det.