Den vilde luksus har fået nyt ansigt

Rolls-Royce er klar med en helt ny udgave af sin Phantom-topmodel, nok verdens mest luksuriøse og kostbare bil. Den er blevet endnu mere tyst, stærkere og hurtigere.

Rolls-Royce Phantom årgang 2017.
Nyt om biler
Rolls-Royce byder nok på bilbranchens mest imposante grill. På den nye Phantom er den rundet en smule af foroven.
Rolls-Royce byder nok på bilbranchens mest imposante grill. På den nye Phantom er den rundet en smule af foroven.

Efter 13 år i tjeneste som ’verdens fineste bil’ og et år helt uden produktion er Rolls-Royce Phantom ved at være klar igen til at forkæle verdens rigeste og mest kræsne bilkøbere.

Rolls-Royces topmodel stammer fra 1925 og har altså 92 historie med i bagagen, om end modellen ikke har været bygget kontinuerligt.

Næsten 14 år gammel

Den nuværende model stammer fra 2003 og var den første nye model, efter at BMW Group overtog det britiske adelsmærke. 

Den 'korte' udgave af Rolls-Royce Phantom er omkring seks meter lang. Fotos: Rolls-Royce
Den 'korte' udgave af Rolls-Royce Phantom er omkring seks meter lang. Fotos: Rolls-Royce

Bilen udgik ved årsskiftet 2016/2017, og den nye er først klar primo 2018.

SE OGSÅ: Luksus: Rolls-Royce holder et års pause

Mere moderne

Phantom har beholdt de baghængslede bagdøre. De sikrer nem og elegant ind- og udstigning.
Phantom har beholdt de baghængslede bagdøre. De sikrer nem og elegant ind- og udstigning.

Den nye Phantom ligner grundlæggende sin forgænger med sin pompøse, nærmest monstrøse fremtoning, men er også gjort mere moderne. Særligt indvendig er bilen med på noderne med alt i elektronik, og en af de versioner, Rolls-Royce viser billeder af, har en lilla kabine med hvidt læder.

Rolls-Royce omtaler gerne sin topmodel som verdens fineste bil og tilføjer nu, at Phantom er verdens mest tyste bil.

Endnu mere tyst

Støjniveauet – muligvis et forkert ord – er sænket ti procent, siger Rolls-Royce Motor Cars. Det er bl.a. opnået ved at bruge 130 kg lydisolering. De tolags ruder er seks mm tykke.

Arbejdspladsen i Phantom. En stor del af de store Rolls-modeller køres af en chauffør.
Arbejdspladsen i Phantom. En stor del af de store Rolls-modeller køres af en chauffør.

Motoren er stadig en V12er, men har nu turbo – to turboladere, faktisk – og en ydelse på 571 hk. Det er omkring 100 flere end før. Drejningsmomentet er oppe på 900 newtonmeter.

SE OGSÅ: Rolls-Royce gør chaufføren elektronisk

Meget lang og ekstra-meget lang

Nu som før fås Phantom i en ’normal’ udgave på omkring seks meter og i en forlænget udgave.

Den nye Phantom baseres på en ny, unik Rolls-Royce-platform, videreudviklet fra den nuværende Phantoms undervogn. Den nye platform skal også bruges til alle øvrige, kommende Rolls-Royce-modeller.

Rolls-Royce-kunder kan selv bestemme, hvordan deres bil skal se ud med hensyn til materialer og farver. Denne udstillingsmodel har Rolls-Royce givet nogen absolut ikke-konservative farvekombinationer.
Rolls-Royce-kunder kan selv bestemme, hvordan deres bil skal se ud med hensyn til materialer og farver. Denne udstillingsmodel har Rolls-Royce givet nogen absolut ikke-konservative farvekombinationer.

 

Slut med BMW-dele

‘Helt i modsætning til hvordan andre såkaldte luksusmærker forsøger at opnå stordriftfordele ved at dele platforme med massemarked-producenter, har Rolls-Royce konkluderet, at fremtiden for ægte luksus ligger i småserie-produktion af en dedikeret The Architecture of Luxury’,’ lyder det en anelse hånligt fra det BMW-ejede mærke.

Rolls-Royce benytter ellers selv en modificeret BMW 7-serie-platform til sin ‘lille’ Ghost-familie. Men det skal åbenbart være slut fra næste generation.

'Luksus-arkitektur' skal bruges til alle Rolls-Royce-modeller

Det er bagsædet, det drejer sig om i en Rolls-Royce. Her er det den overdådige luksus og plads i den forlængede udgave.
Det er bagsædet, det drejer sig om i en Rolls-Royce. Her er det den overdådige luksus og plads i den forlængede udgave.

- Alle vore kunder, som hver og én er en luksus-connoisseur i det ekstreme, har bedt om noget mere individuelt, ikke mindre, siger Rolls-Royce-chef Torsten Müller-Ötvös i en pressemeddelelse.

‘The Architecture of Luxury’ vil være grundstenen for alle kommende Rolls-Royce-modeller, bekræfter firmaet. Det gælder projekt Cullinan og senere den næste Ghost, Wraith og Dawn samt fremtidige coachbuild-projekter.

SE OGSÅ: Rolls-Royce indtager Skandinavien