Nu bevæger VW sig et niveau endnu højere op med en lignende konceptbil kaldet C Coupé GTE, som måler 5,07 meter i længden og dermed er stort set lige så lang som Phaeton.
Den store, brune konceptbil har verdenspremiere på biludstillingen i Shanghai, og det er der en god grund til. Bilen, eller rettere den kommende produktionsudgave, er skabt udelukkende til det kinesiske marked, VWs største. Europa eller USA får ikke bilen.
Baseret på Audis MLB-platform
Mens den europæiske Sport Coupé Concept er baseret på den kompakte MQB-platform, der bruges til bl.a. Golf og Passat, bygger C Coupé på den større MLB. Det er en arkitektur, som med langsliggende motor og baghjulstræk bl.a. bruges af de store Audi-modeller og af VW Touareg.
Både den europæiske og den kinesiske konceptbil bærer tilnavnet GTE, da i det mindste nogle varianter kommer som opladningshybrid. GTE er VWs mærke for den type miljøbiler.
Fem meter lang opladningshybrid
C Coupé bliver dermed flagskibet i VWs kommende flåde af opladningshybrider og elbiler i Kina. Volkswagen-gruppen vil lancere og producere mindst 15 af disse miljøbiler i Riget i Midten. En anden stor model bliver Audi A6L (for lang) e-tron.
Som andre GTE-modeller har C Coupé en firecylindret benzinmotor og en kraftig elmotor og en officiel rækkevidde på strøm på 50 km. De 50 km er den kinesiske minimumsgrænse for at få statstilskud.VW har lang tradition for at sælge biler i Kina specielt tilpasset det lokale marked. I flere årtier – siden 1981 - har VW således fremstillet en mellemstor sedan kaldet Santana, baseret på Passat-undervogn. Bilen er stadig udbredt som (eneste) taximodel i store kinesiske byer.
VW har mange Kina-modeller
På årets Auto Shanghai viser VW en ny model, der ligner en blanding af hatchback og stationcar kaldet Gran Santana. Den nye Santana-variant skal appellere til børnefamilier.
Andre lokale VW-modeller er Lavida fra Shanghai Volkswagen og Sagitar fra FAW-Volkswagen. Begge modeller svarer til Jetta.