Små biler kæmper med sikkerheden

Syv biler har været igennem årets første større sikkerhedstest fra Euro NCAP. De tre mindste – Citroën C3, Fiat 500 og Ford Ka+ – skuffer, mens Audi Q5, Land Rover Discovery, Peugeot 5008 og Toyota C-HR får topkarakter.

Fiat 500 gik fra 5 stjerner i 2011 til kun 3 stjernet i 2017-testen.
Pressemeddelelse

Små biler behøver ikke at være usikre, men i årets første større pulje af biler, der har gennemgået Euro NCAP’s sikkerhedstest, må den spritnye Citroën C3, den populære livsstilsbil Fiat 500 og verdensbilen Ford Ka+ se forgæves efter topresultatet på fem stjerner.

Citroën C3 er en helt ny generation af bilen, der hører hjemme i den i Danmark så populære minibilsklasse. Den opnår fire stjerner, men kunne være kommet helt i mål, hvis den havde været udstyret med automatisk nødbremse. C3’s sikkerhedsudstyr, der bl.a. består af skiltegenkendelse, linjevogter og fartbegrænser, er ellers på et godkendt niveau. Men bilen når akkurat ikke i mål, når det kommer til fodgængersikkerheden.

– Det er skuffende, når en helt moderne og nyudviklet bil ikke opnår de fem stjerner. Senere på året får C3 nødbremse, men det er altså for sent til testen. Så vent med at købe bilen, til det er på plads, anbefaler FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Værre gik det dog med Fiat 500, der siden 2011 har været populær på de danske veje. Dengang fik den fem stjerner, men testen har overskredet sidste salgsdato, og derfor er Fiat 500 testet igen.

– I mellemtiden er Fiat 500 hverken blevet værre eller bedre, til gengæld er kravene til bilers sikkerhed skærpet meget på de seks år. Derfor ryger den fra fem til kun tre stjerner, siger Søren W. Rasmussen.

Det er især mangel på en automatisk nødbremse og andet moderne sikkerhedsudstyr, der trækker ned. Men det grundlæggende sikkerhedsniveau i Fiat 500 er heller ikke til mere end tre stjerner målt med nutidens standarder.

En bil, der ikke kan undskylde det skuffende resultat med sin alder, er Ford Ka+. Bilen er udviklet til at kunne sælges i hele verden, men med kun tre stjerner er den ikke på hjemmebane på europæiske veje.

– Ka+ er tydeligvis skabt til salg i dele af verden, hvor sikkerhed ikke spiller den store rolle. Ford burde ikke falde for fristelsen til at sælge en så dårligt udstyret bil på vores marked, siger Søren W. Rasmussen.

Fem stjerner under pres

Fire biler i de populære SUV- og crossover-klasser klarede testen til topkarakter. Den ene – Peugeot 5008 – behøvede dog slet ikke at møde muren for at få fem stjerner. Da bilen deler konstruktion og udstyr med Peugeot 3008, men blot har fået ændret lidt på bagenden, kan den få overført det flotte resultat.

Hertil viser bilproducenterne Audi, Land Rover og Toyota, at de kan bygge sikkerhed ind i alle størrelser biler, så både mennesker i og uden for bilerne bliver beskyttet. De to af mærkerne skal dog ikke hvile længe på laurbærrene.

Næste år strammer Euro NCAP igen kravene for bilers sikkerhed. Audi Q5 får fem stjerner i år, men sådan ville det ikke gå med 2018-kravene.

– Det kan undre, at Audi Q5 lige akkurat når de fem stjerner i kategorien Sikkerhedsudstyr. Audi kan levere det nødvendige udstyr, men det er ikke standard i dag. Det ville klæde Audi, hvis de fremover ikke går efter laveste fællesnævner, siger Søren W. Rasmussen.

Også den helt nye Toyota C-HR med det opsigtsvækkende design får fem stjerner, men skal være glad for at være testet i 2017. Her er det beskyttelsen af mindre børn, der ikke er i top.

– Det er ikke dårligt, men Toyota skal forbedre egenskaberne, hvis de skal holde det femstjernede niveau fremover, siger Søren W. Rasmussen.

Sidste bil i feltet er Land Rover Discovery, der ligeledes fik fem – men til gengæld mere langtidsholdbare – stjerner.

Se alle resultaterne fra den seneste og tidligere Euro NCAP-test på www.FDM.dk/euroncap