Der er ingen garanti for, at garantien er god nok, når danskerne køber ny bil. Det viser en omfattende gennemgang, FDM har foretaget af garantibestemmelserne på 22 af danskernes foretrukne bilmærker. Af dem lever de 13 bilmærker ikke op til FDMs opfattelse af god garantidækning, som er mindst tre år eller 100.000 km.
”Det betyder, at forbrugerbeskyttelsen efter vores opfattelse ikke er god nok. Ikke mindst taget i betragtning af at bilkøb for mange er en af de største investeringer, de foretager sig. Derfor mener vi heller ikke, det er rimeligt, at man i mange tilfælde er bedre garantidækket, hvis man køber en radio end en bil til flere hundrede tusind kroner,” siger advokat i FDM Lennart Fogh, der har gennemgået de mange garantier.
Han henviser til, at problemet med for dårlige garantier, er velkendt i FDMs rådgivning. Her får man ofte henvendelser fra medlemmer, som står med store reparationsudgifter på biler, som kun er lidt over to år gamle.
FDMs gennemgang af garantierne viser desuden, at der ikke er nogen sammenhæng mellem høj pris og god garanti – snarere tværtimod. Faktisk tilbyder ingen af de dyre europæiske mærker mere end to års garanti, mens de asiatiske bilmærker har både tre, fem og syv års garanti.
”Hvis bilproducenter og importører virkelig mener, deres biler er gode nok, burde de ikke tøve med at give en reel garanti på tre år eller mere. Det vil også give mere tryghed i bilejerskabet, som eller risikerer at blive en dyr fornøjelse,” siger Lennart Fogh og tilføjer:
”Derfor arbejder FDM også på en generel forbedring af købelovens reklamationsret på forbrugsgoder som biler. Det har man allerede i dag i Norge, hvor der er fem års reklamationsret på biler. En bil er noget, man har i flere år. Derfor er det kun rimeligt, at man som forbruger kan forvente, at den også holder længere end to år,” siger Lennart Fogh.