S-klasse skruer op for luksus

Topmodellen fra Mercedes-Benz har fået et visuelt og teknisk facelift, der tilfører luksusbilen nye og meget avancerede funktioner. Bl.a. er den blevet mere selvkørende og får 48 volt strømsystem.

S-klassen havde verdenspremiere på Shanghai-udstillingen.
Nyt om biler

Verdens bedst sælgende luksusbil, Mercedes-Benz S-klasse, har fire år efter sin lancering fået en større opgradering med endnu mere frås og mindre fråsende motorer.

Fronten på S-klassen er ny, og forlygterne er gjort endnu mere avanceret. Fuldt blus på asfalten mindst 650 meter frem. Fotos: Torben Arent
Fronten på S-klassen er ny, og forlygterne er gjort endnu mere avanceret. Fuldt blus på asfalten mindst 650 meter frem. Fotos: Torben Arent
Premieren skete foran et kinesisk publikum – passende når nu Kina er det største marked for den tyske luksusbil.

Mere selvkørende

S-klassen er blevet mere selvkørende, bl.a. ved at få den nyeste teknologi fra E-klassen samt ekstra funktioner, så bilen kan klare sig selv i flere situationer, bl.a. nu også på landeveje. Radaren kikker 250 meter frem. Bilen tilpasser selv farten efter kurver og når kryds og rundkørsler nærmer sig.

Et særlig avanceret system, der kan se ujævnheder og vejbump samt justere undervognen derefter, kan nu se længere frem og er blevet mere sofistikeret. Stereokameraerne fungerer nu også i tusmørke og ved hastigheder op til 180 km/t. En kurvefunktion mindsker centrifugal-påvirkningen af de ombordværende.

LED-baglygterne har nu et særligt krystal-udseende.
LED-baglygterne har nu et særligt krystal-udseende.
Forlygterne er som før ren LED, men lyser nu så kraftigt, som reglerne tillader. 650 meter skulle de kunne lyse vejen fuldt op.

286 hk, 18 km/l

Den store bil har fået forbedret brændstoføkonomien, bl.a. med en ny sekscylindret dieselmotor, der i den ’lille’ udgave med 286 hk, S 350d, officielt kører 18,2 km/l trods flere kræfter end den gamle.

Markant er den snarlige ankomst af en ny sekscylindret benzinmotor med hybridteknik – leveret af et nyt 48 voltssystem, som Motor beskrev sidste år. En eldrevet kompressor lever hurtig kraft, samtidig med at den integrerede start-generator opsamler bremsenergi og assisterer benzinmotoren.

SE OGSÅ: Mercedes tager strøm på benzinmotoren

Mercedes-Benz angiver endnu ingen forbrugstal for denne variant.

50 km på strøm

De to 12-tommer skærme smelter nærmest sammen til én og giver en wau-effekt. Opløsningen af skærmene er nu endnu højere. Foto: Daimler
De to 12-tommer skærme smelter nærmest sammen til én og giver en wau-effekt. Opløsningen af skærmene er nu endnu højere. Foto: Daimler
Desuden forbedres opladningshybriden, der hidtil har haft en meget kort rækkevidde – omkring 30 km på strøm – til nu officielt omkring 50 km. Det er opnået ved at øge batteriet til 13,3 kWh.

SE OGSÅ: S-klassen bliver elbil

Kabinebelysningen kan nu opgraderes med i alt 64 farver, og de kan lyse alle vegne, så der skabes særlige stemninger.

Det er også blevet nemmere at have det, som man vil have det. Et system kaldet Energizing kombinerer en række komfortsystemer som klimaanlæg, kabinebelysning, massage og duftspreder, så de ombordværende kan indstille bilen til en helt bestemt wellnes-funktion, der passer til deres humør.