Når skiferien står for døren, følger et stort behov for at få plads i bilen til ski, skistøvler, vintertøj og andet feriegrej. Så medmindre man ejer en mindre familiebus, er der ingen vej uden om en god tagboks. Med et slag kan den gøre køreturen til pisterne meget rarere, når kabinen pludselig er forbeholdt passagerer og ikke også deres oppakning.
Læs også: Sådan vælger du den rette tagboks
Ny tagboks-model er ikke altid et hit
De nyeste tagbokse er en fornøjelse at bruge, og med smarte monteringsanordninger og ofte mulighed for at åbne dem til begge sider bliver det en leg både at montere dem og at anvende dem på ferien. Men man skal alligevel se sig godt for, før man køber en ny tagboks.
Det viser denne test af to af de nyeste af slagsen fra Thule og Mont Blanc. For mens den ene vinder testen suverænt, så falder den anden helt igennem, når det handler om sikkerhed.
Læs også: 10 gode råd til kørsel med tagboks
Alvorlig mangel
Motor har fået testet boksene ud fra en lang række kriterier, og netop i den avancerede test af boksens evne til at blive siddende på bilen ved en kraftig nedbremsning eller kollision mistede den ene boks i bogstaveligste forstand grebet, så den faldt af bilen og fløj videre frem som et projektil.
Det er en alvorlig sag, og det er årsagen til, at vi på ingen måde kan anbefale at købe denne boks. Den anden tagboks klarede alle testens dele uden problemer og kan dermed varmt anbefales.
Læs også: Sådan monterer og pakker du en tagboks
Tagboksene fik følgende anmeldelser - klik på modelnavnet for at læse den uddybende anmeldelse af dem:
FDMs vurdering | Fabrikat | Model |
---|---|---|
****** | Thule | Motion Sport |
* | Mont Blanc | Space 450E |
Sådan foregik testen
Boksene testes i kategorierne design, montering/brug, køresikkerhed og crashsikkerhed. Design er f.eks. finish, vandtæthed og materialernes modstand mod kulde. Brug gælder bl.a. montering, lastning og mulighederne for at sikre lasten.
Herefter laves der undvigemanøvrer med en fuldt lastet boks på taget af en Skoda Octavia ved 75, 80, 85 og 90 km/t. Her overvåger vi både boksens og lastens evt. bevægelser. Endelig foretages en simuleret crashtest, hvor boksen monteres på en slæde, der decelereres med en G-kraft på 10 G på 50 ms.
Denne artikel har tidligere været bragt i Motor nr 1/2016