Flotte biler kommer på mærkerne

Tre af historiens mest kendte og markante biler pryder tre nye danske frimærker. Men man skal op på 25 kr. og primært sende brevet til udlandet, for at få direkte glæde af den postale hyldest til bilhistorien - og mange danskeres fritidspassion.

De tre nye frimærker i samlet flok.
Nyt om biler

Skulle du høre til dem, der stadig sender rigtige breve, kan det snart kombineres med at sende en hilsen til nogle af bilhistoriens største, europæiske ikoner.

Post Nord udgiver 15. juni tre frimærker med motiver af veteranbiler. De tre er BMW Isetta 300, VW 1200 De Luxe og Citroën DS21 Pallas.

Koster 25 kr.

BMW Isetta 300 på frimærket er denne årgang 1960. Bilen har encylindret, firetaktsmotor på 298 kubikcentimeter. Tophastighed 88 km/t. Fotos: Post Nord
BMW Isetta 300 på frimærket er denne årgang 1960. Bilen har encylindret, firetaktsmotor på 298 kubikcentimeter. Tophastighed 88 km/t. Fotos: Post Nord

Alle tre modeller kan ses på Dansk Automobilmuseum i Gjern, som også står bag ideen til frimærkerne.

Det bliver stærkt begrænset, hvor mange danskere, der vil modtage breve med de flotte frimærker/biler. Motiverne er nemlig udelukkende knyttet til værdien 25 kr., som er taksten for at sende et brev på op til 100 gram til udlandet, inkl. Færøerne og Grønland.

BMW Isetta 300

Den klejne BMW havde italiensk fortid. ISO havde fremstillet den usædvanlige bil, hvor fronten kunne åbnes. Når man åbnede den brede front, svingede rattet ud og til siden sammen med fordøren.

BMW købte licensrettighederne af ISO i 1954, optimerede konstruktionen og indledte produktion.

Den afbillede VW Beetle er en 1200 De Luxe fra 1959. Den har firecylindret boksemotor på 1.192 kubikcentimeter. Ydelse 30 hk og topfart 110 km/t.
Den afbillede VW Beetle er en 1200 De Luxe fra 1959. Den har firecylindret boksemotor på 1.192 kubikcentimeter. Ydelse 30 hk og topfart 110 km/t.

VW Beetle

Den anden bil er VW Type 1/Beetle; på mærket i form af en 1200 De Luxe. 

Beetle var i egentlig produktion fra 1945 til 2003 – 65 år i alt. Produktionen i Tyskland sluttede i 1998, og de sidste biler rullede af samlebåndet i Mexico i 2003.

Citroën DS

Citroën DS-modellen er en DS21 Pallas fra 1973. Motoren er en firecylindret på 2.175 kubikcentimeter. Effekt 109 hk og topfart 188 km/t.
Citroën DS-modellen er en DS21 Pallas fra 1973. Motoren er en firecylindret på 2.175 kubikcentimeter. Effekt 109 hk og topfart 188 km/t.

Tredje bil på frimærkerne er Citroën DS, der blev præsenteret ved bilmessen i Paris i 1955. DS var unik og teknisk avanceret på mange måder. Længe før lanceringen havde Citroën eksperimenteret med køretøjsdynamik, materialer og konstruktion. Den hydropneumatiske affjedring var det mest avancerede, men også dreje-forlygter vakte stor opmærksomhed.

DS blev produceret i knap 1,5 mio. eksemplarer mellem 1955 og 1975. Heraf var næsten 42.000 DS-modellen på frimærket, DS21 Pallas.