Her er den bil, der skal føre VW ind i en lys fremtid og fjerne noget af den skygge, dieselskandalen har kastet over mærket og koncernen.
Konceptbilen I.D. er begyndelsen på en markant satsning på eldrevne biler og giver desuden en antydning af den fuldautomatiske kørsel.I.D., som har verdenspremiere på biludstillingen i Paris, er en kompakt bil 15 cm kortere end en Golf, men med en akselafstand og rummelighed næsten som en Passat. I.D.’s interiør kaldes Open Space og giver en ny oplevelse af rummelighed.
Udseendet er ren konceptbil, men det er meget sandsynligt, at grundformen vil gå igen på produktionsmodellen. Men VW selv ved næppe, helt hvordan bilen kommer til at se ud, da frysning af designet formentlig ligger mindst et år ude i fremtiden. Lanceringen er beregnet til 2020.
400-600 km
I.D. får en rækkevidde på 400-600 km, siger VW. Det kan både tolkes som en vis usikkerhed om den kommende batteriteknologi og som, at bilen vil kunne fås med forskellige størrelser batterier. Motoren bliver kraftig: 170 hk.
I.D. giver det første konkrete indblik i fuldautomatiseret kørsel, noget som vil blive tilbudt fra 2025, siger VW. I fuldautomatise tilstand trækkes rattet ind i instrumentbordet.
Bilen er baseret på en ny modulplatform, MEB, der er under udvikling specifikt beregnet til elbiler
Ny strategi: dedikerede elbiler
Ved at skabe en dedikeret elbil, der signalerer eldrift, fornyelse og noget unikt, skifter VW helt strategi fra i dag. VW’s nuværende elbiler er elektriske versioner af almindelige biler så som Up og Golf.
Dermed går VW i retning af det, Renault og Nissan gør ved at have unikke elbiler.
Der går omkring fire år, inden bilen er klar til salg, og da bliver det i klassen for kompakte biler parallelt med Golf. Prisen vil være den samme som for en Golf med tilsvarende ydelse. Det vil sige omkring 350.000 kr.
90 procent benzin og diesel i 2025
VW har et mål om at sælge en million elbiler årligt fra 2025. Så selv om der nu skrues kraftigt op for strømmen, vil elbilsalget dermed kun udgøre under ti procent af det samlede salg om ni år.Benzin og diesel er vigtige rigtig lang tid endnu, slår koncernen fast.
SE OGSÅ: Motors store sektion om Paris-udstillingen