Det er ikke kun i Danmark, at de små bilers popularitet vokser. I Europa er denne biltype i stærk vækst, og det har man for alvor fået øjnene op for i Wolfsburg - VWs hjemby.
Hidtil har man kun haft en halvhjertet model i dette segment i form af den brasilianske VW Fox, men nu skal der skrues helt op for ambitionerne.
VW har fået sin chefdesigner Walter de Silva til at skabe en minibil, og opgaven var ikke at nå frem til den billigste løsning, som man ser hos flere af konkurrenterne.
VWs ledelse krævede tværtimod alle klassiske begreber som komfort, kvalitet og sikkerhed bygget ind i bilen fra starten, og den økonomiske ramme var givet: I Tyskland skulle den koste under 10.000 Euro (75.000 kroner).
De første tanker om den nye minibil var baseret på en model med en hækmotor og baghjulstræk. Men økonomien pegede i den modsatte retning, da man derved kunne genbruge flere komponenter fra andre biler. Resultatet er derfor en forhjulstrækker med klassisk opbygning.
Men teknikken er ny. Motoren er en helt nyudviklet trecylindret benziner med enten 60 hk eller 75 hk, og gearkassen er enten en femtrins manuel gearkasse eller en selvskiftende type i samme stil som den, der i sin tid blev introduceret i Lupo 3L.
Selve bilen er 3,54 meter lang og er dermed på størrelse med en Kia Picanto, men den er ca. fem cm bredere end mange af konkurrenterne. Der er plads til fire personer i bilen, og bagagerummet er på 251 liter – lidt mindre end f.eks. i Kia Picanto.
Som noget nyt i denne klasse får alle danske VW Up et aktivt bremsesystem, der via en laserstråle i forruden selv kan bremse ned for fodgængere og andre bilister, hvis føreren ikke reagerer. Det er med til at hæve sikkerhedsniveauet betydeligt i forhold til konkurrenterne.
Køreoplevelsen bilen er på et overraskende højt niveau, og man sidder med en udpræget fornemmelse af at køre i en større bil, end tilfældet er. Særligt er støjniveauet lavt, og styretøjet er med til at øge køreglæden gennem sin direkte følelse.
Foran føreren er et let overskueligt instrumentbord med et stort speedometer i midten, en lille benzinmåler i den ene side og en omdrejningstæller i den anden. Mere behøver man ikke, men vil man alligevel gerne have flere instrumenter, kan de kaldes frem på navigationsskærmen, som fås som eftermonteret udstyr.
Navigationsanlægget er på dansk og taler sammen med resten af bilen. Både informationer om bilens driftstilstand, radioens indstillinger samt gode tips og råd til miljøvenlig kørsel, kan kaldes frem på skærmen, foruden navigationshjælp og håndfri telefoni.Den nye Up kommer til Danmark til marts i form af en tredørs introduktionsmodel, som er mere eller mindre fastlåst med hensyn til udstyr. Men fra og med juni næste år kommer også en femdørs udgave, når produktionen på VWs fabrik i Slovakiet kører på fuldt drøn, og så kan bilen bestilles i tre forskellige udstyrsniveauer.
Indvendig er der mulighed for at vælge indtræk og farven på døre og instrumentbord i matchende farver, og de store 15-tommer alufælge kan også leveres i matchende farver.
Priserne er ikke endeligt på plads, men Motor forventer at billigste udgave vil kunne fås for under 100.000 kroner.