![Førerpladsen i Peugeot 2008 er præget af det lille rat og instrumenterne, som er placeret, så de ses hen over rattet. Kørepositionen er dejlig høj.](/sites/default/files/d6images/img_0291.jpeg.jpg)
Selv om man kan synes, at prisen på under 200.000 kroner er som skabt til os danskere, er det faktisk intet mindre end både Europa, Kina og Sydamerika, der har været målet for Peugeot 2008.
På verdensplan er en ny købergruppe nemlig dukket op, og det er dem, Peugeot går efter. De beskrives som relativt unge mennesker, der er ude efter biler med design, køreglæde, funktionalitet og kvalitet.
Den nye Peugeot 2008 er – som navnet antyder – bygget over 208. Akselafstanden er bibeholdt på næsten 254 cm. Men i 2008 virker pladsen bedre udnyttet, fordi man sidder mere oprejst, og det giver en følelse af bedre benplads ved bagsædet. Længden er øget med små 20 cm, og det har kastet et større baggagerum af sig. I 2008 rummer det 360 liter, hvilket er 10 procent mere end i 208.
Man sidder højt i Peugeot 2008
![Som ekstraudstyr kan tilkøbes Grip Control, som er et avanceret traction-control-system. Fra en drejeknap mellem forsæderne indstilles, hvilket underlag man kører på.](/sites/default/files/d6images/2008_1301jbl125.jpeg.jpg)
I det hele taget er udsynet præget af den lidt højere siddeposition, og det giver både godt overblik over trafikken og en let ind- og udstigning.
Materialerne i kabinen opleves både lækre og spændende, og i det hele taget virker bilen meget imødekommende. Ikke mindst i topudgaven, hvor der også er monteret glastag.
Kun små motorer i Peugeot 2008
Peugeot 2008 introduceres fra fabrikken med en del forskellige motorer, men på grund af de danske afgifter er det kun de små, der finder vej til Danmark.
De går dog også fint an, og særligt den lille trecylindrede 1.2-liters benzinmotor med 82 hk er et oplagt valg for dem, der primært kører mange små ture. Her får man tilstrækkeligt med kræfter, en god benzinøkonomi og ikke mindst en fornuftig pris. Billigste udgave koster lidt under 180.000 kroner, men det er i laveste udstyrsniveau.
Vi vil klart anbefale, at man går et niveau op til det, der hedder Active, og så er prisen 194.000 kroner, men så får man også aircondition, 16-tommer hjul, læderrat, fartpilot, elruder foran og ikke mindst den store pegefølsomme skærm i midten af instrumentbordet. Herfra kan man styre både radio, tripcomputer og telefonen via en bluetooth-opkobling.
![Peugeot 2008 trækker kun på forhjulene, men er alligevel kapabel i terrænet på grund af sin frihøjde på små 19 cm, M+S-mærkede dæk og Grip Control.](/sites/default/files/d6images/2008_1301jbl034.jpeg.jpg)
Få konkurrenter til Peugeot 2008
Peugeot 2008 jagter som sagt et nyt kundesegment, og det betyder, at der er relativt få konkurrenter til bilen. Der er dog også andre, der har fået samme tanker, og sjovt nok har den største konkurrent – Renault – netop lanceret en tilsvarende bil i form af Renault Captur.
Læs Motors første indtryk af Renault Captur her
Den koster omtrent det samme og er bestemt en bil, man også skal overveje, hvis man har fået lyst til denne slags biler. Ellers er det biler som Nissan Juke, Ford B-Max, Opel Mokka og Citroën C3 Picasso, der er alternativerne.
Læs Motors test af Nissan Juke her
Læs Motors test af Ford B-Max her
Læs Motors test af Opel Mokka her
Læs Motors test af Citroën C3 Picasso her
![Håndbremsen er manuelt betjent, men den aktiveres let gennem et stort greb, der er lækkert udformet.](/sites/default/files/d6images/2008_1301jbl118.jpeg.jpg)
Peugeot 2008 er næsten terrængående
Peugeot 2008 trækker kun på forhjulene i alle versioner. Men fabrikken har udviklet en særlig kørehjælp, der kan tilkøbes, og som kan gøre det lettere at komme frem i sne, mudder og sand.
Via en drejeknap mellem sæderne kan man fortælle bilen, hvilket underlag man kører på, og så indstiller ESC-systemet sig til dette, så grebet i underlaget hele tiden er optimalt. Systemet hedder „Grip Control” og leveres i en pakke sammen med Goodyear Vector helårsdæk. Vi prøvede det i mudder, og her var oplevelsen overbevisende. Merprisen er endnu ikke på plads, men ventes at lande omkring 7.000 kroner.