Audis flagskib hedder A8 og er i Danmark mest kendt som ministerbil. Den nuværende udgave kom i 2010, men nu har den fået en ordentlig overhaling, så den lever op til de nyeste krav til miljø, komfort, sikkerhed og lækker indretning.
Motorprogrammet er opdateret, så forbruget generelt er reduceret, samtidig med at effekten er forøget. Alle udgaver kommer med firehjulstrækket Quattro som standard, ligesom alle versioner er udstyret med en fremragende ottetrins automatgearkasse.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mercedes S-klasse
I lighed med tidligere findes Audi A8 i to karrosserilængder, hvor det er akselafstanden, der er øget med 13 cm i den lange udgave.Audi A8 skal opleves fra bagsædet
Trods krise og øget fokus på miljø og brændstoføkonomi er salget af Audi A8 i topform her i 20-året for den første A8. Det har gjort det muligt at udvikle bilen på en lang række områder, og det er denne nyeste udgave et synligt bevis på.
Inde i bilen opleves kvaliteten nu på allerhøjeste niveau, og antallet af kombinationer af læder, træpaneler, udstyr og lydanlæg fra Bang & Olufsen er svimlende højt.
I den almindelige udgave er bagsædepladsen fin, men sætter man sig om på højre bagsædeplads i den lange udgave, kan man nærmest ligge ned under kørslen. Fra den plads kan man justere sæder, multimedieanlæg, massage i sæderne og meget mere. Men de mange funktioner komplicerer opholdet, og i topudgaven talte vi næsten 50 knapper bare rundt om den bagsædeplads.
Foran går knap-euforien igen, og det er nok bilens svageste punkt, at den er så kompliceret at betjene, som den er. Men alt virker til gengæld lækkert og overbevisende, når man først har lært, hvorledes bilen betjenes.Audi A8 fås med 4, 6, 8 eller 12 cylindre
Et område, hvor Audi til gengæld mestrer kunsten til perfektion, er under motorhjelmen, hvor vi finder kilden til køreglæden. Der er V6- og V8-motorer i både benzin- og dieselprogrammet, og som toppen over det hele glimter en 12-cylindret benziner med 500 hestekræfter.
Den gør det helt vildt imponerende flot, men det var alligevel V8-dieseludgaven, der tog stikket hjem. Den byder på en motorgang, vi ganske enkelt aldrig har oplevet lignende. Den trækker som de øvrige udgaver på alle fire hjul, og netop denne version har desuden et differentiale bagtil, hvor kræfterne ledes ud til det yderste baghjul, når man accelererer gennem sving og kurver. Det er ganske enkelt noget af det bedste, vi har prøvet i denne klasse.
En hybridudgave dukker senere op i en version med en toliters firecylindret benzinmotor med 211 hk. I den udgave kan Audi A8 køre 15,9 km pr. liter.LED-lygter i alle udgaver af Audi A8
I Danmark kommer alle udgaver af Audi A8 med de nye Matrix-LED-forlygter med 25 separate dioder i hver forlygte. Lygterne kommer i to versioner. Dels standardudgaven, som blot består af nær- og fjernlys, dels en mere avanceret dynamisk udgave, hvor et kamera i forruden holder øje med trafikken foran bilen, og på den baggrund kan regulere lyset i hver diode enkeltvis.
Det gør det muligt at køre med det lange lys tændt, selv om der kører en bil foran. Man undgår at blænde den forankørende, idet de dioder, der ellers ville blænde, blot slukkes, og så lyser de øvrige dioder på hver siden af bilen. Det er altså smart og i høj grad noget, der er med til at øge sikkerheden.De aktive lygter koster 35.000 kroner ekstra – underligt at Audi ikke har gjort dem til standardudstyr, når man tænker på at billigste udgave af bilen i øvrigt koster fra 1,7 mio. kroner.