Audi A8 – direktørens drømmebil

Audi A8 har efter bare tre år fået opstrammet de ydre linjer, fået bedre motorer, og bilen kan nu bestilles i endnu flere kombinationer af læder, træ og andet luksusudstyr. Alle versioner har fået LED-forlygter.

Audi A8
Forpremiere

Førerpladsen i Audi A8 er i lighed med resten af kabinen en opvisning i sublimt håndværk. Det gælder alt fra valg af materialer til finish, pasform og indretning. Antallet af knapper er dog på et forvirrende højt niveau.
Førerpladsen i Audi A8 er i lighed med resten af kabinen en opvisning i sublimt håndværk. Det gælder alt fra valg af materialer til finish, pasform og indretning. Antallet af knapper er dog på et forvirrende højt niveau.
Motor mener: Audi A8 imponerer med sine drivlinjer og sin utrolig flotte finish overalt i kabinen. Men betjeningen af bilen trænger til en revision – antallet af knapper er simpelthen blevet for højt.

Audis flagskib hedder A8 og er i Danmark mest kendt som ministerbil. Den nuværende udgave kom i 2010, men nu har den fået en ordentlig overhaling, så den lever op til de nyeste krav til miljø, komfort, sikkerhed og lækker indretning.

Motorprogrammet er opdateret, så forbruget generelt er reduceret, samtidig med at effekten er forøget. Alle udgaver kommer med firehjulstrækket Quattro som standard, ligesom alle versioner er udstyret med en fremragende ottetrins automatgearkasse.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mercedes S-klasse

Fra bagsædet opleves Audi A8 som en luksuriøs arbejdsplads med mulighed for at tilkøbe alt i komfortudstyr  ikke mindst de effektive massagefunktioner i sæde og ryglæn. De to skærme med mulighed for at styre alt i multimedie-underholdning kan tilkøbes.
Fra bagsædet opleves Audi A8 som en luksuriøs arbejdsplads med mulighed for at tilkøbe alt i komfortudstyr ikke mindst de effektive massagefunktioner i sæde og ryglæn. De to skærme med mulighed for at styre alt i multimedie-underholdning kan tilkøbes.
I lighed med tidligere findes Audi A8 i to karrosserilængder, hvor det er akselafstanden, der er øget med 13 cm i den lange udgave.

Audi A8 skal opleves fra bagsædet

Trods krise og øget fokus på miljø og brændstoføkonomi er salget af Audi A8 i topform her i 20-året for den første A8. Det har gjort det muligt at udvikle bilen på en lang række områder, og det er denne nyeste udgave et synligt bevis på.

Inde i bilen opleves kvaliteten nu på allerhøjeste niveau, og antallet af kombinationer af læder, træpaneler, udstyr og lydanlæg fra Bang & Olufsen er svimlende højt.

I den almindelige udgave er bagsædepladsen fin, men sætter man sig om på højre bagsædeplads i den lange udgave, kan man nærmest ligge ned under kørslen. Fra den plads kan man justere sæder, multimedieanlæg, massage i sæderne og meget mere. Men de mange funktioner komplicerer opholdet, og i topudgaven talte vi næsten 50 knapper bare rundt om den bagsædeplads.

Motorrummet er stort, og topmodellen er denne 12-cylindrede benziner med 500 hestekræfter og mulighed for at koble cylindre bort, når der er mindre brug for motorkraft.
Motorrummet er stort, og topmodellen er denne 12-cylindrede benziner med 500 hestekræfter og mulighed for at koble cylindre bort, når der er mindre brug for motorkraft.
Foran går knap-euforien igen, og det er nok bilens svageste punkt, at den er så kompliceret at betjene, som den er. Men alt virker til gengæld lækkert og overbevisende, når man først har lært, hvorledes bilen betjenes.

Audi A8 fås med 4, 6, 8 eller 12 cylindre

Et område, hvor Audi til gengæld mestrer kunsten til perfektion, er under motorhjelmen, hvor vi finder kilden til køreglæden. Der er V6- og V8-motorer i både benzin- og dieselprogrammet, og som toppen over det hele glimter en 12-cylindret benziner med 500 hestekræfter.

Den gør det helt vildt imponerende flot, men det var alligevel V8-dieseludgaven, der tog stikket hjem. Den byder på en motorgang, vi ganske enkelt aldrig har oplevet lignende. Den trækker som de øvrige udgaver på alle fire hjul, og netop denne version har desuden et differentiale bagtil, hvor kræfterne ledes ud til det yderste baghjul, når man accelererer gennem sving og kurver. Det er ganske enkelt noget af det bedste, vi har prøvet i denne klasse.

Audi A8 fås i to længder - her i den lange version.
Audi A8 fås i to længder - her i den lange version.
En hybridudgave dukker senere op i en version med en toliters firecylindret benzinmotor med 211 hk. I den udgave kan Audi A8 køre 15,9 km pr. liter.

LED-lygter i alle udgaver af Audi A8

I Danmark kommer alle udgaver af Audi A8 med de nye Matrix-LED-forlygter med 25 separate dioder i hver forlygte. Lygterne kommer i to versioner. Dels standardudgaven, som blot består af nær- og fjernlys, dels en mere avanceret dynamisk udgave, hvor et kamera i forruden holder øje med trafikken foran bilen, og på den baggrund kan regulere lyset i hver diode enkeltvis.

Audi A8 er ganske diskret af en limousine at være.
Audi A8 er ganske diskret af en limousine at være.
Det gør det muligt at køre med det lange lys tændt, selv om der kører en bil foran. Man undgår at blænde den forankørende, idet de dioder, der ellers ville blænde, blot slukkes, og så lyser de øvrige dioder på hver siden af bilen. Det er altså smart og i høj grad noget, der er med til at øge sikkerheden.

De aktive lygter koster 35.000 kroner ekstra – underligt at Audi ikke har gjort dem til standardudstyr, når man tænker på at billigste udgave af bilen i øvrigt koster fra 1,7 mio. kroner.