Honda Civic – fræk og forslugen

Rummeligheden i den kompakte stationcar Honda Civic Tourer er helt i top, uden at bilen er blevet kasse-kedelig at se på.

Honda Civic har kombineret dørene med den faldende taglinje og den utraditionelle, bageste siderude.
Forpremiere

Honda Civic Tourer har fået en let ændret front med sort plastpanel. Det samme får den femdørs nu.
Honda Civic Tourer har fået en let ændret front med sort plastpanel. Det samme får den femdørs nu.
Motor mener: Honda Civic Tourer er en spændende og avanceret stationcar, der kombinerer enorm rummelighed med stil og er forbløffende praktisk.

Honda gør comeback til den kompakte stationcarklasse efter to generationers fravær med en forunderlig bil. Honda Civic Tourer er nok klassens mest „smarte” med sit meget aerodynamiske og sensuelle design, og samtidig er Hondas stationcar den mest rummelige. De to egenskaber plejer at være ret modstridende.

Bilen har et bagagerum på officielt 624 liter, og det er en smule mere end ikke blot VW Golf Variant, men også Skoda Octavia Combi. I „kør med køleskab”-disciplinen – bagsædet lagt ned og målt helt til loftet – er Civic også pænt med med sine 1.668 liter, men får dog her baghjul af bl.a. Octavias 1.740 liter.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic

Honda Civic Tourer har beholdt bagdørene fra den femdørs. Det sparer penge, men Honda har på ok måde gjort en dyd af nødvendigheden og kombineret dørene med den faldende taglinje og den utraditionelle, bageste siderude.
Honda Civic Tourer har beholdt bagdørene fra den femdørs. Det sparer penge, men Honda har på ok måde gjort en dyd af nødvendigheden og kombineret dørene med den faldende taglinje og den utraditionelle, bageste siderude.
Civic Tourer er forholdsvis kort, 4,54 meter, men dog 24 cm længere end den femdørs. Den gode bagageplads er bl.a. opnået i kraft af en gigantisk kælder (117 liter). Den er igen blevet mulig ved helt at undlade reservehjulsmuligheden og ved utraditionelt at placere brændstoftanken midt i bilen. Udsynet bagud er mindre dårligt end i den femdørs.

Andre gode dyder er, at det udvidede gulv bliver helt plant, når bagsædets ryglæn lægges ned, og læssekanten er meget lav. Derudover kan bagsæderne klappes op, så der kan være en masse habengut ved gulvet – en funktion der dog virker mindre relevant her end i den lille Jazz og i den femdørs Civic. Tagræling er standard, og det samme er muligheden for et sikkerhedsnet både bag bagsædet og bag forsædet.

Velkørende dieselmotor i Honda Civic Tourer

Rummeligheden i bagagerummet er forbløffende. Under gardinet kan der være to store og to mellemstore kufferter.
Rummeligheden i bagagerummet er forbløffende. Under gardinet kan der være to store og to mellemstore kufferter.
Som bagsædepassager i stationcaren sidder man lidt lavt, men har god loftshøjde og nogenlunde benplads. Hovedstøtterne er alt for lave.

En elektronisk reguleret undervogn med Dynamic, Normal og Komfort fås for 10.000 kr. ekstra, men er efter Motors foreløbige vurdering ikke pengene værd. Forskellen er meget lille og giver alligevel ikke en niveauregulering af bagvognen, som kunne være god til en fuldt lastet stationcar.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af stationscars

Styretøjet er strammet lidt op i forhold til den femdørs – en justering der kan forekomme unødig, men heller ikke gør nogen skade. Den femdørs får fremover samme kalibrering.

Kælderrummet har plads til 117 liter og er så reelt, at der kan være to kabinekufferter.
Kælderrummet har plads til 117 liter og er så reelt, at der kan være to kabinekufferter.
Honda har bevaret bagdørene fra den femdørs – desværre inklusive de lidt kejtede dørgreb i Alfa Romeo-stil oppe ved ruden.

Motorprogrammet er overskueligt: 1.8 benzin med 142 hk og 1.6 diesel med 120 hk – hvoraf sidstnævnte er den bedste. Merprisen for diesel er 20.000 kr., men så kører man også 26,3 km pr. liter ifølge normen. På det punkt er Civic Tourer bestemt ikke forslugen.

Automatgear fås til benzinmotoren. Anhængervægten er ganske pæn: 1.400 kg, dog 1.000 kg med automatgear.

Uinteressant billigmodel af Honda Civic Tourer

Som ekstraudstyr fås adaptive støddæmpere til bagvognen. Forskellen på de tre indstillinger er dog små, og støddæmperne kan ikke fungere som niveauregulering.
Som ekstraudstyr fås adaptive støddæmpere til bagvognen. Forskellen på de tre indstillinger er dog små, og støddæmperne kan ikke fungere som niveauregulering.
En række avancerede og stadig ikke helt almindelige sikkerhedsfunktioner kan tilkøbes. Det gælder automatisk nødbremsesystem ved bykørsel eller adaptiv fartpilot med kollisionsadvarsel (men ikke auto-bremsning).

Det er også muligt at få genkendelse af fartskilte, advarsel mod biler i den blinde vinkel og advarsel mod at overskride vejstriberne. Men i modsætning til i CR-V retter Civic ikke selv op.

Selv om Civic Tourer ikke kan kaldes dyr kompenseret for motor og udstyr, ryger den hurtigt op i pris. Officielt er merprisen kun 15.000 kr. i forhold til den femdørs, men da 1.4 benzin ikke fås som stationcar, koster billigste 1.8 benzin Tourer 274.000 kr. Billigste diesel lander på 294.000 kr., når man ser bort fra en skrabet og helt uinteressant „S”-model.

Når bagsædet lægges ned, bliver gulvet helt plant. Hovedstøtterne kan blive siddende på.
Når bagsædet lægges ned, bliver gulvet helt plant. Hovedstøtterne kan blive siddende på.
Honda Civic Tourer begynder at dukke op i februar, men lanceres først rigtigt til marts.