Jaguar F-Type Coupé – en lukket fest

Efter succesen med den åbne Jaguar F-Type lanceres nu en lukket topersoners coupé med flotte linjer og endnu bedre køreegenskaber.

Jaguar F-Type Coupé er en ny modelvariant i F-serien.
Forpremiere

Bagfra vipper en lille spoiler op på Jaguar F-Type Coupé, når hastigheden overstiger 60 km/t. Derved øges de trækkende baghjuls vejgreb.
Bagfra vipper en lille spoiler op på Jaguar F-Type Coupé, når hastigheden overstiger 60 km/t. Derved øges de trækkende baghjuls vejgreb.
Motor mener: Jaguar F-type Coupé er en vidunderlig bil at se på og en fantastisk bil at køre i. Den lyder helt vildt godt, og så er kabinens materialer af højeste kvalitet.

Mens finanskrisen synes at synge på sidste vers, lægger Jaguar op til noget af en fest for dem, der kan og vil lægge en til to mio. kr. i en ny bil. Det sker med en ny lukket udgave af den Jaguar F-Type, der sidste år i en åben version genoptog mærkets stolte tradition for at bygge sportsvogne i premiumklassen.

LÆS OGSÅ: Motors artikel om Jaguar F-Type

Den nye, lukkede udgave benytter grundlæggende de samme tekniske løsninger med meget kraftige motorer fortil og et heftigt baghjulstræk med et avanceret elektronisk styret differentiale.

Jaguar F-Type Coupé er en ny modelvariant i F-serien, der ellers hidtil kun har bestået af en åben udgave med stoftag. Coupéen er mere vridningsstiv til fordel for bedre køreegenskaber.
Jaguar F-Type Coupé er en ny modelvariant i F-serien, der ellers hidtil kun har bestået af en åben udgave med stoftag. Coupéen er mere vridningsstiv til fordel for bedre køreegenskaber.
Den vildeste version – Jaguar F-Type R – yder således 550 hestekræfter og gør bilen til en brølende vildkat, der kan bringe den fra stående start til 100 km i timen på bare 4,2 sekunder, og som kan sende topfarten op over 300 km/t.

Jaguar F-Type er en stor succes

Jaguar ejes i lighed med Land Rover af indiske Tata, og med store kapitalindsprøjtninger og en stærk tro på mærkets muligheder er det lykkedes at vende en hensygnende virksomhed til et sandt eventyr.

Fabrikken udvider i stor stil i England og er netop nu ved at kappe de sidste bånd til Ford, som ejede mærket indtil for nogle år siden. Nu skal der bygges egenudviklede motorer og endnu flere modeller, og dermed bliver mærkerne helt selvstændige enheder.

Førerpladsen i Jaguar F-Type Coupé er skabt i lækre materialer og med en fremragende køreposition. Som altid i en Jaguar er automatgear standard.
Førerpladsen i Jaguar F-Type Coupé er skabt i lækre materialer og med en fremragende køreposition. Som altid i en Jaguar er automatgear standard.
LÆS OGSÅ: Motors test af Jaguar XF

I 2013 solgte de to mærker tilsammen 77.000 biler, hvilket var en stigning på 42 procent i forhold til 2012 og samtidig deres største antal producerede biler nogensinde.

I Danmark går det ikke helt så hurtigt, men også herhjemme er antallet af forhandlere i stigning, og den danske importør venter at fordoble salget i år, så det når 75 biler. Den stigningstakt ventes at fortsætte frem til 2020.

Jaguar F-Type kører formidabelt

Motor har allerede haft lejlighed til at tage den nye Jaguar F-Type Coupé under kærlig behandling på en testbane uden for Stockholm, og det gav indtryk af en bil, der er skabt for entusiaster.

Knappen med de to udstødningsrør bag gearstangen styrer et spjæld i udstødningen, der leder gassen uden om lyddæmperen, og så er der motorlyd for alle pengene.
Knappen med de to udstødningsrør bag gearstangen styrer et spjæld i udstødningen, der leder gassen uden om lyddæmperen, og så er der motorlyd for alle pengene.
Den meget luksuriøse bil kan køres silkeblødt og med en overraskende stor grad af komfort, hvis man ønsker det. Men sætter man bilen over i „Sport”-mode, vækkes vilddyret til live, og så buldrer motoren af sted med en let overstyrende tendens, så man for alvor kan udfordre bilen og sig selv gennem banens mange sving og kurver.

LÆS OGSÅ: De nyeste test og prøvekørsler fra Motor

Heldigvis er det indbyggede antiudskridningssystem hurtigt til at fange en begyndende udskridning, og det kan gøres ved to grænser, alt afhængig af den indstilling man har valgt.

Sammen med en yderst veltilrettelagt hydraulisk servostyring gør det Jaguar F-Typen til en sjov og kompetent partner for den, der har midlerne til at skifte hverdagens kedelige firmabil ud med en ægte Jaguar.

Motorrummet i Jaguar F-Type Coupé er dækket af en fronthængslet motorhjelm. Herunder ligger enten en sekscylindret trelitersmotor eller en V8er på fem liter.
Motorrummet i Jaguar F-Type Coupé er dækket af en fronthængslet motorhjelm. Herunder ligger enten en sekscylindret trelitersmotor eller en V8er på fem liter.
Man sidder til og med rigtig godt i Jaguar F-Type Coupé, der med sine faste sæder og et lækkert interiør hurtigt bliver til en af den slags biler, du ikke vil ud af.