Nissan Juke – farverig fætter

Nissan Juke er frisket op med masser af farve, sikkerhedsudstyr, kommunikation, en fin Renault-motor og meget bedre bagageplads.

Nissan Juke er en ungdommelig, spøjs fætter, der blander SUV og coupé. Den faceliftede version fås i adskillige friske farver.
Forpremiere

Baglygterne har uændret grundform, men selve lygterne er nye. Spejlhuse, fælge og kransen om forlygterne er blandt de mange dele på Nissan Juke, der kan få farver.
Baglygterne har uændret grundform, men selve lygterne er nye. Spejlhuse, fælge og kransen om forlygterne er blandt de mange dele på Nissan Juke, der kan få farver.
Motor mener: Fornyelsen falder fint i tråd med Nissan Jukes stil – endnu mere spot på farver og design. Og fint, at det praktiske og sikkerheden også løftes.

Den aparte Nissan Juke skabte reelt en ny klasse, da den selvbevidst skred ind på scenen for fire år siden. Bilen har været en overraskende stor succes for Nissan med over en halv mio. solgte biler, heraf et par tusinde i fornufts-Danmark.

Siden er bl.a. Opel Mokka, Peugeot 2008 og Renault Captur kommet til, så for at holde trit med dem har Nissans lille crossover fået en større overhaling.

LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Opel Mokka

En ting er der ikke ændret på: designmæssigt er Nissan Juke fortsat helt sin egen.
En ting er der ikke ændret på: designmæssigt er Nissan Juke fortsat helt sin egen.
Da den ungdommelige Juke især sælges på sin stil, er det oplagt, dels at grunddesignet ikke er ændret, dels at der er skruet mere op for farver og individualisering. Fire markante farver – rød, gul, hvid og sort – er tilføjet, og – afhængig af udstyrsvariant – kan der både i kabinen og udvendigt pyntes med ekstra staffage. Det gælder bl.a. fælge, spejle, lygter, omkring førerpladsen og i syninger. Nissan Design Studie kalder Nissan denne omfattende palet af farvetilbehør, hvoraf meget kan tilføjes og fjernes undervejs.

Et skyde-panorama glastag er en anden nyskabelse ved faceliftet, men vælg det for guds skyld ikke. Selv om taget er lukket, giver det en infernalsk vindstøj ved dansk motorvejsfart.

Nissan Juke er ikke klar til Euro 6

Bagagerummet er vokset markant på de forhjulstrukne udgaver. Nu kan der være 354 liter bag i Nissan Juke.
Bagagerummet er vokset markant på de forhjulstrukne udgaver. Nu kan der være 354 liter bag i Nissan Juke.
En vigtig ændring er tilføjelsen af Renaults vellykkede 1.2 turbomotor. Ydelsen er stort set den samme som Nissans gamle 1.6, der af en eller anden grund fortsætter i programmet, men drejningsmomentet har fået et godt skub opad – fra 158 Nm ved 4.000 omdrejninger til 190 ved 2.000.

Topmodellen med 190 hk har fået forbedret sit drejningsmoment, så det maksimale er til stede ved lavere omdrejninger end hidtil. Nissan har ikke fundet anledning til at opgradere nogen af de mange motorvarianter til fremtidens Euro 6-miljønorm.

LÆS OGSÅ: Motors dueltest mellem konkurrenterne Peugeot 2008 og Renault Captur

Ellers er der ikke ændret meget teknisk – Juke har stadig en temmelig fast undervogn og i det hele taget en kontant kørestil.

Større bagagerum i Nissan Juke

Nissan Juke kan nu udsmykkes endnu mere med farver. Faceliftet har dog ikke givet længdejustérbart rat eller fjernet den grimme airbag-udskæring.
Nissan Juke kan nu udsmykkes endnu mere med farver. Faceliftet har dog ikke givet længdejustérbart rat eller fjernet den grimme airbag-udskæring.
Faceliftet betyder også ankomsten af Nissans nye sikkerhedsfunktioner som advarsel mod biler i den blinde vinkel eller at komme ud af vognbanen samt 360 graders syn med advarsel for ting i bevægelse, f.eks. en fodgænger. Også internet-funktionen Nissan Connect kan tilvælges.

Og livsstil eller ej – det gør jo ikke noget at være praktisk. Bagagerummet på de forhjulstrukne udgaver er vokset hele 40 procent til meget pæne 354 liter. En konstruktionsændring har inddraget den plads, der ellers unødigt var afsat til differentiale mm til baghjulstrækket.

Priserne på den opdaterede Juke kendes endnu ikke. Lancering i Danmark sker til august.