VW Passat - luksus og sikkerhed

Den ottende generation af VW Passat er ny fra enden til anden. Kvalitetsindtrykket er løftet markant, og stort set al ny bilteknologi er enten standard eller kan tilkøbes. Det bringer Passat helt i front i firmabils-kampen.

VW Passat er kommet i 8. generation.
Forpremiere

Udgaven med fire døre kaldes hos VW Limousine. Det er da også et dækkende begreb for den noble og særdeles rummelige model. Bemærk baglygterne  de er af LED-typen i de mere veludstyrede versioner. Fotos: PR
Udgaven med fire døre kaldes hos VW Limousine. Det er da også et dækkende begreb for den noble og særdeles rummelige model. Bemærk baglygterne de er af LED-typen i de mere veludstyrede versioner. Fotos: PR
Motor mener: VW Passat er rykket en klasse op, hvad angår komfort og sikkerhed. Pladsen er imponerende, og de nye motorer giver høj kørekomfort. Desværre er prisen fulgt med op.

VW Passat er en af de bedst sælgende modeller fra VW, og siden introduktionen af første generation i 1973 har mere end 22 mio. biler rullet ud fra samlebåndet i Tyskland.

Alene sidste år blev der solgt 1,1 mio. Passater, og det er derfor med rolig hånd og krav om kun moderate udskejelser, at designerne påbegyndte arbejdet med at forny denne storsællert: If it ain’t broke – don’t fix it.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af den nye Ford Mondeo

Alligevel er det lykkedes at skabe denne ottende generation som en helt ny bil. Alt er ændret, og ikke bare er Passat blevet opdateret på væsentlige sikkerhedsmæssige punkter, den introducerer også ny teknik, vi aldrig har set før. Og alligevel er designet fastholdt, så man ved første blik aldrig er i tvivl om, at der er tale om en VW Passat.

Kæmpe kabine

Stationcarversionen  Variant  koster 15.000 kr. ekstra og byder på fin loftshøjde ved bagsædet og et rummeligt bagagerum på hele 650 liter.
Stationcarversionen Variant koster 15.000 kr. ekstra og byder på fin loftshøjde ved bagsædet og et rummeligt bagagerum på hele 650 liter.
VW benytter en sjov model for præsentation af bilens egenskaber, som er værd at gengive her. De siger: Større akselafstand, og alligevel kortere udvendig længde. Bedre loftshøjde, og alligevel lavere udvendig højde. Flere hestekræfter, men alligevel mindre forbrug. Mere udstyr, men alligevel lavere vægt. Og sådan bliver de ved.

Desværre kan man ikke fortsætte tankegangen herhjemme og sige "mere bil, men lavere pris". For startprisen er vokset med ikke mindre end 65.000 kroner, og således koster billigste firedørs sedan 369.000 kr., mens en stationcar koster 15.000 kr. mere.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af BMW 3-serie

Det er dog ikke helt retfærdigt bare at sammenligne priserne, for det er to forskellige biler, der er tale om. Det mærker man, blot man sætter sig ind på bilens bagsæde, hvor de otte cm længere akselafstand tydeligt mærkes i form af generøs knæplads. Man fornemmer med det samme, at VW Passat vil blive en yndlingsbil for taxi-vognmænd og deres kunder, foruden naturligvis familier med store børn.

Nye motorer

Kabinen er præget af et meget vellykket instrumentbord med materialer i en klasse over forgængeren. Bemærk den lange rist i hele bredden. Den skjuler ventilationsdyserne og rummer det analoge ur i midten.
Kabinen er præget af et meget vellykket instrumentbord med materialer i en klasse over forgængeren. Bemærk den lange rist i hele bredden. Den skjuler ventilationsdyserne og rummer det analoge ur i midten.
Til at begynde med finder vi kun tre motorer i programmet, men flere er under færdiggørelse. Benzinsiden består således kun af en i Passat-sammenhæng helt ny 1.4-liters turbomotor med en anordning, der afhængig af motorbelastning kan koble to cylindre til og fra. Derved mindskes forbruget betydeligt, og trods motorens maksimale effekt på 150 hk formår den at klare et forbrugstal på over 20 km pr. liter.

På dieselsiden kan man enten vælge mellem en toliters dieselmotor med 150 hk eller en helt vildt opskruet udgave med hele 240 hk, firehjulstræk og automatgear. Det er første gang nogensinde, at VW har fået så mange hestekræfter ud af en firecylindret dieselmotor.

Senere dukker i hvert fald en 1.8-liters benzinmotor op samt en 1.6-liters dieselmotor.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi A3

Vi har prøvet de tre tilgængelige versioner, og selv om Passat historisk har været en udpræget dieselmodel, så peger vi faktisk på den lille benzinudgave som bedste køb. Den koster 58.000 kroner mindre end dieseludgaven og efterlader et køreindtryk af de helt behagelige. Tilpas med kræfter, letgående og støjsvag. Indtil videre fås den lille benzinudgave kun med manuelt gear.

Som noget nyt kan Passat leveres med et digitalt instrumenthus, der kan omdannes efter behov.
Som noget nyt kan Passat leveres med et digitalt instrumenthus, der kan omdannes efter behov.
Dieselmotoren er naturligvis kraftigere, men spørgsmålet er, hvor meget effekt man egentlig behøver. Det kan man også spørge sig selv om i topudgaven, men her medfører de mange kræfter foruden muligheden for vild acceleration også mere komfort, idet den selvskiftende DSG-gearkasse er gearet, så man kan trille afsted med så få motoromdrejninger, at motoren stort set ikke høres. Når vi siger stort set, så skyldes det, at man faktisk hele tiden kan høre indsprøjtningsanlægget tikke som følge af det høje indsprøjtningstryk på 2.500 bar.

Køreindtrykket er helt klart ovre i den meget komfortable side med en meget eftergivende undervogn og et veldimensioneret styretøj. I det hele taget er der tale om en letbetjent bil.

Man kan bestille Passat med en elektronisk justerbar undervogn, hvor også speederespons, styretøj, gearskift og meget andet ændres, alt efter om man vælger komfort, sport, eller en individuelt tilpasset opsætning. Den funktion koster 22.000 kroner og kan godt anbefales.

Udstyr i pakkevis

Vælger man at se navigationskortet rykkes de to runde instrumenter lidt til siden for at give bedre plads til kortet. Opløsningen er i HD-kvalitet, men desværre er det ret dyrt ekstraudstyr.
Vælger man at se navigationskortet rykkes de to runde instrumenter lidt til siden for at give bedre plads til kortet. Opløsningen er i HD-kvalitet, men desværre er det ret dyrt ekstraudstyr.
Hvad angår udstyr, har den danske importør valgt en strategi, der er noget anderledes end den, vi ser i vore nabolande, hvor udstyrsniveauet er meget højt. Herhjemme kommer bilen i tre udstyrsniveauer, Trendline, Comfortline og Highline. Men man skal tilkøbe en del udstyrspakker, for at få adgang til alt det nye og sjove udstyr, og det gør den endelige pris noget højere end det, man umiddelbart præsenteres for.

Alle udgaver har dog nøglefri start, klimaanlæg med tre zoner, frontassist inklusive automatisk nødbremse, der også kan bremse for fodgængere, samt en lang række komfortdetaljer, der er med til at understøtte bilens høje niveau.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Mercedes E-klasse

Men træerne vokser ikke ind i himmelen, og f.eks. skal man tilkøbe en DK-pakke for at få en radio med indbygget Bluetooth og navigation, og den koster 10.000 kr. ekstra. Derudover kan man tilkøbe en pakke, der indeholder LED for- og baglygter, og/eller en anden pakke, der indeholder en adaptiv fartpilot og eljusterbare sæder.

Skal vi pege på en god kombination af det hele, bliver det f.eks. en VW Passat Limousine 1.4 TSI ACT (150 hk) i Comfortline med DK-navigationspakke (10.000 kr.) , DK-LED-Pakke (19.000 kr.) og DK-Komfortpakke (13.000 kr.). Sammen med metallak (8.400 kr.) og levering koster den i alt 443.870 kroner, men så er man også godt kørende.

Taler ikke dansk

Firedørsudgaven fås som noget nyt med elektrisk betjent bagklap, der kan aktiveres blot ved at bevæge foden under stødfangeren (kræver at man har tilkøbt nøglefri betjening). Bagagerummet rummer 586 liter.
Firedørsudgaven fås som noget nyt med elektrisk betjent bagklap, der kan aktiveres blot ved at bevæge foden under stødfangeren (kræver at man har tilkøbt nøglefri betjening). Bagagerummet rummer 586 liter.
Instrumenthuset har som udgangspunkt analoge instrumenter og en stor informationsskærm i midten, hvor man kan udlæse mange nyttige informationer om kørslen. Man kan som noget helt nyt tilkøbe en digital udgave af instrumenthuset, og så ændres alle instrumenter til at være nydelige billeder på en farveskærm i meget høj opløsning.

Her kan man så få navigationskortet frem under kørslen, og det er meget nyttigt. Desværre koster den skærm 10.000 kroner ekstra og kræver samtidig, at man også har købt det mest avancerede navigationsanlæg til 20.000 kroner, og så bliver det hele lidt bekosteligt. Ikke mindst når man samtidig må konstatere, at dansk tekst og tale stadig ikke er kommet med på programmet hos VW.

LÆS OGSÅ: Motors test af Volvo V60

Der må være nogen et eller andet sted i Danmark, der har snorksovet i timen, for dansk er efterhånden det eneste sprog, man ikke kan vælge i indstillingerne, og VW er efterhånden det eneste bilmærke, der ikke tilbyder dansk. Det er bare ikke godt nok i denne prisklasse.

Nyhed: Styrer traileren for dig

Som noget nyt har alle udgaver automatisk nødbremsesystem, der kan bremse for en holdende bil eller en langsomt kørende bil forude. Systemet kan også genkende fodgængere på vejen, som der kan bremses for ved hastigheder helt op til 65 km/t.
Som noget nyt har alle udgaver automatisk nødbremsesystem, der kan bremse for en holdende bil eller en langsomt kørende bil forude. Systemet kan også genkende fodgængere på vejen, som der kan bremses for ved hastigheder helt op til 65 km/t.
Mens mange af nyhederne i Passat mest er sikkerheds- og komfortsystemer, vi allerede har set på andre bilmodeller fra koncernen, er der en reel nyhed gemt i det fabriksmonterede anhængertræk. Vælger man dette, kan man tilkøbe en parkeringshjælp, der som noget nyt også indeholder muligheden for at overlade styringen af bil og trailer til automatikken, når man bakker.

Via den lille drejeknap, man normalt indstiller elspejlene med, kan man fortælle bilen, om man ønsker at bakke ret bagud, eller om man ønsker, at traileren skal dreje til en af siderne. Herefter styrer bilen selv vogntoget, og man skal alene betjene speeder og kobling.

LÆS OGSÅ: Motors test af Hyundai i40

Vi fik lejlighed til at prøve det, og det er smart og en stor hjælp for dem, der ikke er glade for at bakke med en trailer. Men igen er det noget, der koster, for først skal man tilkøbe anhængertræk til 21.000 kr., og så parkeringshjælpen til 11.000 kr., i alt 32.000 kroner. Sådanne geniale systemer har det svært i vort land, hvor der alene for dette udstyr opkræves omkring 20.000 kroner i registreringsafgift.

En anden stor nyhed i Passat-udstyrsprogrammet er muligheden for at bestille bilen med headup-display. Så kan man på en lille glasskærm ved forruden se f.eks. hastighed og anvisninger fra navigationsanlægget. Der er endnu ikke en pris på dette udstyr, da det først tilbydes som udstyr efter årsskiftet.

Passat vil konkurrere med de største

VW Passat er nu klar i en 8. generation. Alt er ændret, men designet fastholder det kendte udtryk, vi kender fra de foregående generationer.
VW Passat er nu klar i en 8. generation. Alt er ændret, men designet fastholder det kendte udtryk, vi kender fra de foregående generationer.
Udover de omtalte versioner dukker Passat i 2015 op som opladningshybrid i en version, der får navnet GTE. Den kan lades op og køre op til 50 km på strøm alene, hvorefter den lille 1.4-liters benzinmotor tager over.

Der dukker også versioner op i form af den mere rå Allroad med firehjusltræk og forhøjet frigang, ligesom en todørs coupé i form af Passat CC også er på programmet. Vi kender endnu ikke tidspunktet for disse biler i detaljer.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Kia Optima 

Samlet set må vi betegne den nye Passat som en yderst vellykket bil med et stort potentiale også i Danmark. Priserne er ganske vist høje, men med den opgraderede kabine, den ekstra plads og de mange udstyrsdetaljer tåler bilen sammenligning med konkurrenter i mindst samme prisklasse, og her vil Passat umiddelbart stå godt.

Så er spørgsmålet blot, om VW Passat i den klasse er et lige så eftertragtet kort på hånden som en Audi, BMW, Mercedes eller Volvo – det må tiden vise.