Det er helt bevidst fra Suzukis side, at den nye Vitara adskiller sig markant fra forgængeren. Små SUV’er – også kaldet softroadere – er nemlig det hastigst voksende segment i Europa og forventes at udgøre en million enheder i 2020.
Med den nye generation af Vitara har Suzuki et godt kort på hånden. Det tyder det i hvert fald på efter en prøvekørsel af to forseriebiler, som Motor kørte i Nice. Vitara kommer til Danmark til april.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Nissan Qashqai
Bilen deler meget teknik med Suzuki SX-4, blandt andet den Fiat-udviklede dieselmotor. Foreløbig er der kun to motorer at vælge imellem.Den 1.6-liters turbodiesel er vores favorit. Den yder 120 hk og 320 Nm og gør det rigtig godt, og selvom motoren ikke er blandt de kraftigste, trækker den godt i et bredt omdrejningsspektrum og er samtidig behagelig støjsvag og kultiveret.
Benzinmotoren er også på 1.6 liter/120 hk, men savner turboen til at levere varen effektivt. Dieselmotoren er koblet med en sekstrins gearkasse, mens benzinudgaven må nøjes med fem trin. Benzinmodellen kan dog også leveres med seks-trins automatgearkasse. Med benzinmotor må Vitara trække 1.200 kg, mens dieseludgaven må trække 1.500 kg.
Blød, men maskulin
Selvom der var tale om forseriemodeller, gjorde Vitara en ganske pæn figur på de hullede og snoede veje omkring Nice. Bilen styrer snorlige, og det er tydeligt, at Suzuki sigter efter at give bilen mere personbilspræg. Den nye generation fås i øvrigt både med forhjuls- og firehjulstræk.Det mere civiliserede anstrøg gør sig også gældende i designet, hvor Suzuki helt bevidst har forladt forgængernes firehjulstrækkerlook og givet bilen lidt blødere, men stadig ret maskuline linjer.
LÆS OGSÅ: Duellen mellem softroaderne Peugeot 2008 og Renault Captur
Vitara fås enten med sort eller hvidt tag, og der er flere muligheder for at sætte sit personlige præg på bilens udseende, end man har været vant til i denne klasse.
Suzuki har også lagt sig i selen for at give bilen et løft i kabinen. Fra den syvtommers trykfølsomme skærm kontrolleres de sekundære funktioner som varme/ventilation og radio. Den fungerer fint, og at vi havde bøvl med navigationsanlægget på vores korte prøvetur, kan nok også tilskrives det faktum, at bilen ikke er helt produktionsklar endnu.Vitara skal bygges i Ungarn, og den danske importør er i gang med at forhandle priser. Det er nok ikke helt skævt, hvis man gætter på, at de sigter efter priser, der ligger 25.000-30.000 kr. under Nissan Qashqai, der i øjeblikket er konge i klassen.
Det vil sige en startpris på omkring 220.000 kr. for en pænt udstyret benzinmodel og omkring 250.000 kr. for en diesel med tilsvarende udstyr.