Vildt imponerende Audi A4

Audi A4 er klar i en helt ny generation, der indeholder alt det, bilindustrien i dag kan præstere. Bilens køreegenskaber og kvalitet bringer en ny standard for dagen, og A4 er utvivlsomt noget af det bedste i sin klasse.

Audi A4.
Forpremiere

I første omgang er det sedanen, der dukker op, men kort efter følger en stationcar. Baglygterne er af LED-typen og gør A4 let genkendelig. Fotos: Audi
I første omgang er det sedanen, der dukker op, men kort efter følger en stationcar. Baglygterne er af LED-typen og gør A4 let genkendelig. Fotos: Audi
Motor mener: Audi A4 bryder med det normale hierarki og leverer en kvalitetsfølelse, der overgår stort set alle andre biler i Audis modelrække. Bilen imponerer på alle måder og giver en udpræget „må-have-den”-følelse, når man ser den i virkeligheden.

Niende generation af Audi 80/A4 kommer til Danmark til november og bringer en helt ny standard for kvalitet og køreglæde ind i denne klasse. Den er bygget på en helt ny platform og er 25 mm længere, 16 mm bredere og har en 12 mm længere akselafstand end forgængeren.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW 3-serie

Audi A4 er vokset i både længde og akselafstand og byder derfor på meget bedre pladsforhold i kabinen end før.
Audi A4 er vokset i både længde og akselafstand og byder derfor på meget bedre pladsforhold i kabinen end før.
Det giver i sig selv markant bedre plads i kabinen til gavn for en bedre oplevelse ved både for- og bagsæder. Men det er i virkeligheden oplevelsen af bilens kvalitet, der for alvor imponerer. Materialevalget, samlekvaliteten, designet og den generelle finish er på et hidtil uset niveau. Det er i virkeligheden et kvalitetsniveau, der matcher det, vi ser i for eksempel den store Q7, og på den måde bryder Audi A4 med det normale hierarki i modelrækken.

Vi tøver derfor ikke med at udpege A4 som den bedste bil i øjeblikket i Audi-familien, og som den bil, der må give grå hår i hovedet hos salgscheferne hos Mercedes og BMW.

Smart fartpilot

Det særlige ved bilen går igen, når man ser på mulighederne for udstyr. Alt fra Audis verden er på hylderne – det mest vigtige er standard, herunder automatisk nødbremse, mens andet kan tilkøbes i løs vægt.

Kvaliteten af instrumentbordet er vildt imponerende. Den store skærm i midten og det digitale instrumenthus er ekstraudstyr og løfter indtrykket yderligere.
Kvaliteten af instrumentbordet er vildt imponerende. Den store skærm i midten og det digitale instrumenthus er ekstraudstyr og løfter indtrykket yderligere.
En af de helt vildt imponerende features er den nye adaptive fartpilot, der arbejder sammen med navigationsanlægget og et kamera i forruden. Farten tilpasses hele tiden automatisk efter fartgrænserne, og før et skarpt sving på ruten sætter bilen selv farten ned til et passende niveau. I tæt trafik følges forankørende biler helt ned til stilstand, og har man tilvalgt køassistenten, holder bilen sig selv i vognbanen.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mercedes-Benz C-klasse

Men det er naturligvis med egne hænder på rattet og egen fod på speederen, at Audi A4 opleves sjovest. Styretøjet er helt nyt og lader på fin vis alle input passere op til rattet, så man hele tiden mærker bilens væsen. Det er i høj grad med til at øge køreoplevelsen.

Man kan bestille Audi A4, næsten som man vil have den. Her er det med sportssæder i læder samt med paneler i lækkert egetræ.
Man kan bestille Audi A4, næsten som man vil have den. Her er det med sportssæder i læder samt med paneler i lækkert egetræ.
Affjedringen leveres i fire udgaver – enten som en fabriksindstillet værdi til komfort eller sport, eller som en adaptiv, justerbar udgave, der også kan være tilpasset enten en standard undervogn eller en sportsundervogn. I disse to udgaver justerer undervognen sig løbende alt efter underlaget, og det giver en yderst vellykket affjedring.

Vælg lille motor og meget udstyr

Vi har prøvet det meste af modelprogrammet og lagde ud med mindste udgave med en 1.4-liters benzinmotor med 150 hk og manuelt gear. Den kombination fungerer overraskende godt og vil for mange være det oplagte valg. Gearskift og koblingsmekanik arbejder flot sammen, og man nyder de lækre gearskift, man pr. automatik kan gennemføre hver gang.

Man har fin plads ved de to yderste pladser, mens midterpladsen er nærmest ikke-eksisterende på grund af den store kardantunnel.
Man har fin plads ved de to yderste pladser, mens midterpladsen er nærmest ikke-eksisterende på grund af den store kardantunnel.
Dieselmotoren er på to liter og yder enten 150 hk eller 190 hk, og sidstnævnte trækker meget flot fra helt lave omdrejningstal. Også her er det manuelle gear velfungerende, men vælger man dobbeltkoblingsgearkassen S tronic med syv trin, venter en køreoplevelse i top. Her kan man skifte gear selv via skiftegreb bag rattet, og det er en sjov måde at deltage i kørslen på. Man kan derfor med ro i sindet vælge blandt de mindste motorer og så gemme lidt penge til noget af alt det spændende udstyr.

LÆS OGSÅ: Motors test af Tesla Model S

Men er pengene ikke afgørende, er topmodellen naturligvis den mest interessante. Den har den kraftige sekscylindrede dieselmotor på tre liter og 272 hk og er altid koblet sammen med firehjulstrækket Quattro og et traditionelt ottetrins automatgear. Her får man en sjælden køreoplevelse. Ved 160 km/t. kører motoren med 2.000 omdrejninger og uden hørbar motorlyd. Accelerationen er helt vild, og man bare nyder den ene kilometer efter den anden. Vildt imponerende!

Farveskærm som instrumenthus

Alle motorvarianter kan fås med automatgear. I de mindste motorer er det en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse  S tronic  mens topmodellen har et ottetrins traditionelt automatgear.
Alle motorvarianter kan fås med automatgear. I de mindste motorer er det en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse S tronic mens topmodellen har et ottetrins traditionelt automatgear.
Instrumenthuset er i alle udgaver som standard forsynet med to analoge instrumenter, men man kan tilkøbe et instrumenthus, hvor alt vises på en stor, højtopløst farveskærm, og så får man uanede muligheder for at vise informationer og navigationskort lige foran føreren.

Som ekstraudstyr kan man også tilkøbe et headup-display, så man kan få projiceret en række oplysninger om kørslen direkte op på forruden lige foran føreren. Lydanlægget er som standard et normalt Audi-anlæg, men det kan opgraderes til to niveauer: et Audi-Premium-anlæg med bedre lyd og flere indstillingsmuligheder, eller et helt vildt Bang & Olufsen musikanlæg med 19 højttalere og særligt designet 3D-lyd. Her er priserne ukendte, men det plejer at kræve et dybt tag i lommen at vælge denne mulighed.

LÆS OGSÅ: Motors test af Volvo V60

Bagagerummet rummer 480 liter, er flot beklædt og uden kuffertknusere.
Bagagerummet rummer 480 liter, er flot beklædt og uden kuffertknusere.
Man kan stort set selv vælge farver ind- og udvendigt, sæder og betræk, paneler på instrumentbord og døre samt udstyr, som man vil. Kombinationsmulighederne er nærmest uendelige, og alene den del af købsprocessen er en oplevelse, man kan glæde sig næsten lige så meget til som selve bilen.

Priserne er steget en smule i forhold til forgængeren. Billigste udgave bliver en A4 1.4 TFSI med 150 hk til 493.780 kr.