Nissan Leaf skruer op for strømmen

Anvendeligheden får et nøk opad, når Nissan Leaf nu får hævet sin officielle rækkevidde til 250 km.

Nissan Leaf.
Forpremiere
33 procent tilbage viser Leafs futuristiske instrumenthus efter 137 kms kørsel  tilmed i bjerge. Fotos: Torben Arent, FDM
33 procent tilbage viser Leafs futuristiske instrumenthus efter 137 kms kørsel tilmed i bjerge. Fotos: Torben Arent, FDM

Motor mener: En mærkbar forbedring af Nissan Leafs største svaghed, rækkevidden. Og til en fornuftig pris.

Det går fremad for elbilerne. Nissan Leaf får nu for anden gang i sin korte levetid øget den officielle rækkevidde pr. opladning. Det sker ved, at bilen – som Tesla S – tilbydes med et normalt og et ekstra stort batteri.

Første gang, den officielle rækkevidde blev øget, var i 2013 fra 175 til 199 km. Forøgelsen fra de 199 til 250 km svarer til en forbedring på 26 procent. Nissans eksperter mener, at den reelle rækkevidde vokser mindst 26 procent, snarere en anelse mere. Motors første – og indtil videre eneste – test modsiger det i hvert fald ikke.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW i3 REX

Motor prøvede noget usædvanligt den forstærkede Leaf ved decideret bjergkørsel. Efter 137 km’s kørsel – lige meget op og ned – var der stadig en tredjedel af energien tilbage. Det ville i dette tilfælde sige, at man kunne køre 205 km på en fuld opladning. På denne tur blev den reelle rækkevidde altså 82 procent af den officielle – absolut i den pæne ende af Motors erfaringer.

Bedre garanti på batteri

Med det store batteri kan man nu mødes af dette syn, når man stiger ind i en fuldt opladet Leaf: 214 km reel rækkevidde. Tallet her afhænger dog af, hvordan bilen er kørt de seneste ture.
Med det store batteri kan man nu mødes af dette syn, når man stiger ind i en fuldt opladet Leaf: 214 km reel rækkevidde. Tallet her afhænger dog af, hvordan bilen er kørt de seneste ture.

Den større rækkevidde er opnået med et nyt batteri med større kapacitet – fra 24 til 30 kilowatttimer. Det nye batteri fylder præcis lige så meget som det gamle, men er 21 kg tungere. Forbedringen stammer især fra, at katoden i cellerne er ændret fra litium mangan oxid til litium nikkel mangan kobolt oxid. Desuden er cellerne pakket i grupper af otte i stedet for fire.

Mere interessant for kunderne end kemien er, at hurtigladningen af det store batteri går lige så hurtigt som med det mindre batteri. Almindelig ladning varer ca. to timer længere.

LÆS OGSÅ: Motors test af VW e-Golf

Et godt argument for den nye variant er, at garantien på batteriet er bedre end på standardbatteriet. I stedet for fem år/100.000 km er der otte år/160.000 km’s garanti – garanti her forstået som en garanti for, at der efter den nævnte periode stadig vil være mindst 75 procent tilbage af kapaciteten.

Nissan Leaf med det store batteri adskiller sig ikke fra grundmodellen i udseende.
Nissan Leaf med det store batteri adskiller sig ikke fra grundmodellen i udseende.

Den eksakte pris for den forbedrede Leaf kendes ikke på grund af afgiftsændringen for elbiler. Mérprisen for det store batteri vil være ca. 15.000 kr. uden afgift, dvs. ca. 288.000 kr. i 2015-priser. Med nye afgifter bliver det over 300.000 kr. Nissan forventer, at den nye variant, der kommer i begyndelsen af 2016, vil tegne sig for over halvdelen af salget.