Bilernes fremtid er kommet til Danmark. Det er sket i form af Toyotas nye brintdrevne Mirai, der netop betyder fremtid på japansk.
Som et af få lande i verden og det ene ud af fire i Europa lanceres den knap fem meter lange brændselscellebil nu i Danmark.Men det bliver en yderst spæd start på det, som mange eksperter vurderer er redningen for den individuelle mobilitet på lang sigt.
Dominerende teknologi om 35 år
En analyse fra konsulentfirmaet McKinsey anslår således, at i 2050 vil brintbiler udgøre lidt under halvdelen af verdens bilsalg. Batteridrevne elbiler vil udgøre lidt over halvdelen, lyder forudsigelsen. Andre typer brændsel vil der reelt ikke være til personbiler om 35 år.
Starten bliver spæd, da Toyota kun forventer at bygge 2.000 biler om året i første omgang stigende til 3.000 i 2017.
Kun 25 biler de næste 15 måneder
Af dem vil blot 25 blive leveret i Danmark fra nu af og til og med 2016 ifølge de foreløbige tildelinger. Toyota Danmark regner med, at langt de fleste vil gå til kommuner og virksomheder, men enkelte private har allerede henvendt sig, og de vil også få mulighed for at få fat i den futuristiske bil. Alle skal lease bilen for en fireårig periode.Billigt bliver det heller ikke. Leasingafgiften er fastsat til 10.000 kr. om måneden. For pengene får man en stor, men dog kun firepersonres bil med moderat bagagerum.
Proppet med udstyr
Til gengæld er den proppet med alt det udstyr, Toyota kan finde på. Det gælder fuld læderkabine, en masse avanceret sikkerhedsudstyr inkl. automatisk nødbremse samt et musikanlæg af høj kvalitet.
Den relativt høje pris skyldes den stadig unge teknologi, de høje udviklingsomkostninger og små produktionstal. En udsalgspris på ca. 600.000 kr. er endda kun opnået i kraft af brintbilers fulde afgiftsfritagelse.
Regeringen vil ikke forlænge afgiftsfritagelse
Officielt kommer der 180 procent afgift på brintbiler fra nytår – ligesom på batteridrevne elbiler. Den nuværende afgiftsfritagelse udløber ved årsskiftet, og den nuværende regering har sagt, at der ikke er råd til at forlænge fritagelsen. Senest er der dog kommet en meget lille åbning, selv om finanslovsudspillet ikke indeholdt nogen fortsat fritagelse eller afgiftslempelse.Toyotas stort anlagte præsentation af brintbilen i Danmark 29. september fandt derfor sted i skyggen af en usikker fremtid for fremtiden.
"Har ikke fantasi til at forestille os det"
- Vi har simpelthen ikke fantasi til at forestille os, at danske politikere vil lægge navn til en fuld afgift på brintbiler, sagde Toyota Danmarks ansvarlige for brintintroduktionen, Renè Mouritsen, ved præsentationen.
På spørgsmålet om, hvad Toyota så vil gøre, hvis en Mirai skal betale fuld afgift, dvs. omkring én mio. kr., svarede den administrerende direktør for Toyota Danmark, Kristian Krapper:
- Så må vi kikke på det. Vi har ikke bare tænkt os at stoppe her.
Danmark vil miste førerposition
Direktøren for den danske brint-iværksættervirksomhed, H2 Logic, var på samme linje.
- Fuld afgift vil betyde, at de danske interesser skades gevaldigt. Der er investeret så meget. Vi har behov for at hjemmemarked, sagde Jacob Krogsgaard, hvis firma er et af de førende i verden inden for brinttankstationer.
- Så vil Danmark gå fra at være et af de mest brintvenlige lande i verden til det mest fjendske, sagde han.
Toyota og Hyundai ene om at holde løfte
Med lanceringen i år holder Toyota sit gamle løfte om at sende brintbiler i handlen i 2015. Aftalen blev indgået sammenmed Honda, Hyundai, Nissan, General Motors, VW, Ford og Daimler, men kun Hyundai har nået det lige som Toyota – endda for et par år siden.
Hyundai har solgt ca. 40 styks af den brintdrevne iX35 i Danmark.
Honda melder sin brintbil klar i 2016, heriblandt til Danmark, mens de øvrige ikke har været klare i mælet meget længe om deres introduktioner.