Det ser ud til, at C3 Picasso er ved at forsvinde fra lærredet. Det er i hvert fald en anden type og et andet navn, Citroën viser frem på dette års bilshow i Genève.
C-Aircross hedder den friske konceptbil, der baserer sig på C3, men virker en anelse større. Aircross-navnet har Citroën flere gange tidligere benyttet til SUV-koncepter og en SUV-produktionsbil, og den nye C-Aircross er da også en SUV eller crossover.
Fra MPV til SUV
Dermed er Citroën ved at gøre som så mange andre bilmærker – dropper MPV-modeller og stationcars til fordel for SUV/crossover.
Designet er en vellykket og logisk blanding af det, vi har set på C4 Cactus, den nye C3 og på konceptbilen Aircross. Fronten er den karakteristiske med lygter i to etager, og hen langs siderne er der ’Airbumps’, de særlige stødpuder med betydelig design-effekt.
Kabinen, skønt det ikke er den endelige udgave, er typisk Citroën med glade farver og en praktisk, uhøjtidelig indretning.
Citroën Advanced Comfort
Citroën giver ikke mange detaljer om bilen, men oplyser at Citroën Advanced Comfort indgår. Det er en filosofi og teknik, som skal gøre det særdeles komfortabelt at køre i en Citroën og i det hele taget opholde sig i den.
C3 er første model ud fra den tankegang, omend begrebet ikke er ført helt ud i livet i C3.
Produktionsbilen kommer sidst på året
Når Citroën vælger at udstille en konceptbil, selv om produktionsbilen er klar, skyldes det, at der går til hen på efteråret, før den nye C3 Aircross – som navnet ventes at blive - kan købes. Den færdige version vises 13. juni.
C3 Aircross er nært beslægtet med Opel Crossland X, og selv om de to biler bygger på en Peugeot-Citroën-platform, er det Opel, der skal bygge begge modeller. Og dermed åbenbart har fået lov at komme først.