Klassisk japansk sportsvogn genopstår – måske

Toyota vil med S-FR genoplive fortidens tradition for små, sjove sportsvogne, der appellerer til yngre købere.

Toyota S-FR.
Nyt om biler

Toyota S-FR er indtil videre et koncept, men der er pæne chancer for, at bilen kommer til salg. I hvert fald i Japan. Foto: Toyota
Toyota S-FR er indtil videre et koncept, men der er pæne chancer for, at bilen kommer til salg. I hvert fald i Japan. Foto: Toyota
Det er ganske vist en konceptbil, men mon ikke den inden længe vil dukke op i en produktionsklar udgave?

Toyotas chefer lyder i hvert fald alvorlige, når de fortæller om, hvordan de ønsker at genskabe den entusiasme og køreglæde mærket i mange år har været kendt for, men som ikke helt har eksisteret i de seneste år.

Samtidig har de en udtalt bekymring for at yngre mennesker ikke vil købe biler på samme måde, som de ældre generationer har gjort.

Let og billig

S-FR er kun 3,99 m lang, men har plads til fire. Akselafstanden er 2,48 m.
S-FR er kun 3,99 m lang, men har plads til fire. Akselafstanden er 2,48 m.
Det er med disse tanker i baghovedet, at man skal vurdere den nye minisportsvogn, S-FR. Den er tænkt som en simpel, men sjov indstigningsmodel for yngre mennesker, der vil have noget sjovt at køre i, men som ikke vil satse alt.

S-FR er bygget utrolig let, hvilket gør den både billig at bygge, og sjov at køre, hvis man skal tro Toyotas første meldinger. Motoren er placeret på langs over forhjulene, og den trækker på baghjulene som i de ’gode gamle dage’.

Kabinen er trukket ekstremt langt tilbage, hvilket skal give en god vægtfordeling samt et flot design, der sender tankerne i retning af Toyota Sports 800 fra 1962.

Moderne teknik

Også kabinen skal tydeligvis appellere til yngre bilkørere.
Også kabinen skal tydeligvis appellere til yngre bilkørere.
Men undervognen er helt moderne udformet med uafhængigt ophængte hjul for og bag. Indvendigt er kabinen enkelt designet med henblik på at skabe en enkelt fungerende bil med et sportsligt tilsnit.

Ideen med bilen er også at forfølge den ånd som den større Toyota GT-86 genskabte for nogle år siden, hvor bilentusiaster bygger videre på bilen efter at have købt den, så den fremstår helt som de selv havde drømt om.

På den måde får Toyota bilejere over hele verden til at profilere det japanske bilmærke på en måde, som en stor bilfabrik ikke selv ville kunne håndtere. Den ide er næsten for god til ikke at forfølge, så Motor gætter på, at S-FR nok skal dukke op inden for en overskuelig fremtid.