Der var ellers linet op til 25 års jubilæumsudstilling, når AMI Auto Mobil International skulle åbne i Leipzig 9. april.
Men nu er den traditionsrige biludstilling aflyst. Dermed fortsætter en udvikling, hvor de mellemstore biludstillinger med importør- eller fabriksopbakning må give op.
Bilmessen i Fiats hjemby Torino er for længst stoppet, det samme er Stockholms Bilsalon og London- og Birmingham-udstillingerne, og de mellemstore udstillinger i Bruxelles, Amsterdam, Barcelona og Madrid har svært ved at tiltrække egentlige nyheder.Også slut i Danmark
I Danmark har vi ikke haft en større biludstilling i over fire år, og ikke meget tyder på, at en sådan kommer igen.
Leipzigs AMI-udstilling, der ligger det modsatte år af den store Frankfurt-messe, har haft en pæn størrelse. I år var tilmeldingerne fra bilproducenterne på niveau med 2014, selv om flere store mærker manglede.
Men i løbet af få dage indtraf en lavine. Udstillingsdirektør Martin Buhl-Wagner siger til Automobilwoche, at 22 udstillere med 27 mærker havde kontraktligt tilmeldt sig i begyndelsen af februar. Men for en uge siden indløb der afbud fra 13 udstillere med 17 mærker.
Det fremgår ikke, hvorfor så mange udstillere fortrød og så næsten på en gang.
Også de store bilshows rammes
Men det er en kendt sag i branchen, at bilproducenter i stadig mindre grad bruger bilmesser og i stedet bruger de sparsomme ressourcer på egne arrangementer, nicheudstillinger inden for elektronik eller mode/livsstil eller på online-aktiviteter og social medier.
Volvo har således besluttet at skære kraftige ned på sin deltagelse og er ikke længere tilstede på de store messer i Frankfurt og Paris. I år har også Ford meldt fra til efterårets Paris-udstilling, og Mazda overvejer det samme. Mini har i år droppet Detroit, Genève og Beijing.
Det kan koste betydelige millionbeløb for en bilproducent at deltage på en biludstilling.