Volvo og Geely får fælles barn

Et nyt bilmærke er på vej. Mærket er udviklet i Gøteborg til dels af Volvo-folk, skal bygges i Kina og sælges over hele verden.

Geely overlader Europa til et dyrere søstermærke. Billedet viser den nye Geely Emgrand GS.
Nyt om biler

Et helt nyt bilmærke er ved at blive skabt i Gøteborg. Volvo og Geely, der er søstermærker i Zhejiang Geely Holding Group, er i fællesskab ved at sætte det nye barn i verden.

Inden for ca. to år er det endnu navnløse mærke til salg i både Europa og Kina.

Der har længe været spekulationer om, at Geely, der er et af Kinas mere fremgangsrige private mærker, skulle være på vej til Europa.

Nyt mærke skal indtage verden

Den kommende CMA-platform, der skal bruges til bl.a. det nye mærke. Foto: Volvo
Den kommende CMA-platform, der skal bruges til bl.a. det nye mærke. Foto: Volvo
Men Geelys ejer har andre, større og ganske overraskende planer. Det er ikke Geely, der skal indtage Europa, men et helt nyt mærke, der i pris, image og kvalitet placeres lidt over Geely og noget under Volvo.

Det oplyser en central placeret kilde i det nye, stadig hemmelige selskab til Motor under Auto China 2016-udstillingen.

Udvikles i Gøteborg

Det nye mærke er under udvikling i både Sverige og Kina. Den centrale del skabes i firmaet CEVT, China Euro Vehicle Techology AB, hvor 2.000 medarbejdere, primært ingeniører, udvikler den nye CMA-platform.

En stor del af ingeniørerne her har en baggrund hos Volvo og Saab.

Ny platform til tre mærker

CMA-platformen, også kaldet en arkitektur, skal både bruges til Volvos nye 40-familie, til Geely-modeller og altså også til det nye mærke.

Kilden siger, at det ikke er endelig afgjort, om Volvo eller det nye mærke kommer først, men lanceringen vil nok ske ret tæt på hinanden. Det sker formentlig i slutningen af 2017.

Først crossover

Som det ser ud nu, bliver første model en crossover, en slags pendant til den kommende Volvo XC40. Også en hatchback eller sedan er i gang.

Det nye bilmærke skal være globalt, fortæller Motors kilde. Bilerne skal sælges både i Europa, Kina og andre regioner i verden.

Mens teknisk udvikling og design foregår både i Kina og Sverige, skal bilerne alle fremstilles i Kina. Dermed minder Volvo-Geely-mærkets strategi om Qoros’ – et ambitiøst Kina-mærke, der nu har tabt pusten, inden det rigtig er kommet i gang.