FDM efterlyser ny brændstoftest

Det skal være slut med, at en bil kun kører 15 km på en liter brændstof, når producenten oplyser, at den kan køre meget længere. Derfor efterlyser de europæiske bilklubber og FDM mere retvisende testprocedurer.

Bilist

Det er sød musik i ørerne, når forhandleren fortæller, at en bil kan køre 25 km på en liter brændstof. Desværre er virkeligheden på vejene ofte en anden.

FDM ser mange eksempler på, at det er svært at nå de kilometertal, som bilproducenterne lover. Selv Motors hold af erfarne testkørere har nogle gange svært ved bare at komme i nærheden af bilernes normtal, og ifølge en ny undersøgelse har eksempelvis BMW og Mercedes særligt svært ved at leve op til testene.

Stor forskel mellem test og virkelighed

For at have et sammenligneligt grundlag for alle nyproducerede bilers brændstofforbrug bliver nye bilmodellers forbrug typegodkendt på grundlag af en test foretaget i et laboratorium på et rullebånd. Testen adskiller sig på en lang række områder fra normalt daglig brug af bilen, bl.a. omfatter den ikke brug af aircondition eller koldstart af motoren.

Når testen er udført, udregnes normtallet, der angiver, hvor langt bilen kan køre pr. km og dermed, hvor meget CO2 den udleder.

Men en tidligere offentliggjort undersøgelse fra analyseorganisationen International Council on Clean Transportation (ICCT) viste, at forskellen mellem test og virkelighed stiger år for år. Afstanden er steget fra i gennemsnit at være 8 procent i 2001 til at være hele 21 procent i dag.

FDM: Bekymrende udvikling

FDM har sammen med bilklubberne i Europa under paraplyorganisationen FIA derfor længe krævet mere præcise normtal for bilernes brændstofforbrug. I december 2012 gjorde FIA sammen med en række europæiske forbrugerorganisationer transportkommissær Antonio Tajani opmærksom på, at de nuværende testprocedurer ikke er retvisende, og at vi derfor opfordrer til nye testprocedurer.

- Udviklingen har været bekymrende, da det er i forbrugernes interesse, at bilproducenternes målemetoder er så virkelighedsnære som mulig. Vi hører dagligt i vores rådgivning, at bilejerne er skuffede over, at de ikke kan køre så langt på literen, som producenterne lover, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM Økonomisk Politisk Sekretariat.

Ny testprocedure under udvikling

På FN-niveau er man ved at udvikle en ny testprocedure for personbiler, den såkaldte Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure (WLTP). Både Europakommissionen og Parlamentet opfordrer til, at man allerede fra 2017 indfører de nye og mere retvisende FN-definerede testprocedurer som erstatning for de nuværende. En opfordring blandt andre FDM hilser velkommen.

En ændring af den internationale testprocedure kan imidlertid have lange udsigter. Derfor opfordrer FDM bilbranchen til at gøre forbrugerne klart og tydeligt opmærksom på, hvordan bilenes normtal er fremkommet. Ligeledes opfordres branchen til at hjælpe forbrugeren med vejledning om, hvordan man kan nærme sig de officielle forbrugstal ved at køre økokørsel.