Ny Audi lader vente på sig

Audi A3 begynder først at rulle ind i Danmark til september, og de fleste varianter kommer endnu senere. Prisen ligger til gengæld fast: 289.000 kr. for billigste tredørs.

Den nye Audi A3 kommer til september til omtrent samme pris som for den udgående model.
Nyt om biler

Det går ikke så hurtigt med at få den nye Audi A3 ud til danske kunder.

Efter verdenspremieren på Genève-udstillingen i marts var planen at lancere bilen i Danmark til august. Det er nu udskudt til september, oplyser Audi, da de første testkørsler for pressen går i gang.

Første to varianter til september

Men det tager også usædvanlig lang tid at få bygget modelprogrammet op. I september er der kun valg mellem 122 hestes benzin og 150 hestes diesel og kun med manuel gearkasse.

Først i november-december bredes programmet ud med 140 og 180 hestes benzin og 105 hestes diesel samt dobbeltkoblingsgearkassen S-tronic.

Grundmodel til februar

Kunder til grundmodellen med 105 hestes benzinmotor må efter planen vente til februar.

Audi A3 findes indtil videre kun som tredørs, men både femdøres, sedan og cabriolet kommer hen ad vejen.

Omtrent uændrede priser

Priserne ligger til gengæld allerede nu fast for alle modelvarianter, og de er omtrent som for den hidtidige model. Intro-modellerne 1.4 TFSI med 122 hestekræfter koster knap 312.000 kr. og 2.0 TDI 150 knap 335.000 kr.

Billigst er 1.2 TFSI med ca. 289.000 kr., men som nævnt først til levering fra februar næste år. 1.6 TDI – klar i november – koster 2.000 kr. mere.

Topmodellerne er indtil videre 1.8 TFSI til 376.000 kr. og 2.0 TDI 184 hk til 372.000 kr.

Klimaanlæg standard, sædevarme ikke

Alle Audi A3 har bl.a. klimaanlæg, MMI-radio med min. 5,8 tommer udfoldbar skærm, læderrat, 16 tommer alufælge og ”easy entry” til bagsædet.

Sædevarme skal derimod tilkøbes, men fås i en pakke til 5.000 kr., som bl.a. også indeholder midterarmlæn foran, bluetooth og lys- og regnsensor.

Den femdørs A3 Sportback fortsætter i produktion indtil videre.

Helt ny teknik

Audi A3 er første model fra Volkswagen-koncernen baseret på den helt nye ”MQB”-arkitektur, men forspringet bliver nu minimalt, idet både VW Golf og Seat Toledo lanceres få måneder efter A3.

Det er ikke kun selve bilen, men også samtlige motorer der er nye, så det er en stor omstilling med hensyn til teknologi og produktion, som Audi nu er i gang med og kan forklare den forholdsvis langsomme indfasning.