Dødsrisiko er formindsket 90 pct.

Udviklingen i kollisionssikkerhed er en formidabel succeshistorie. På 25 år er risikoen for at blive dræbt faldet med 88 procent, viser analyse af trafikulykker. Euro NCAP-stjerner viser ca. det samme: En femstjernet bil er 79 procent mere sikker end en tostjernet.

Folksams forskningschef Anders Kullgren præsenterer 2011-undersøgelsen ved en konference i Tylösand, Sverige.
Bilist

Hvis 100 personer kører galt på en bestemt måde i en bil fra begyndelsen af 1980erne, og alle bliver dræbt, så vil kun 12 personer ud af 100 omkomme, hvis de kører galt på samme måde i en ny bil.

Det er især de små biler, der har gjort store fremskridt, når risikoen for død og invaliditet lægges sammen. Det seneste tiår er det gået den forkerte vej for SUVere og MPV'er/minibusser. Kilde. Folksam
Det er især de små biler, der har gjort store fremskridt, når risikoen for død og invaliditet lægges sammen. Det seneste tiår er det gået den forkerte vej for SUVere og MPV'er/minibusser. Kilde. Folksam
Så dramatisk er udviklingen i bilers kollisionssikkerhed, viser den seneste forskning fra det store svenske forsikringsselskab Folksam.

115.000 ulykker

Selskabet har siden 1995 analyseret 115.000 bil-mod-bil sammenstød med samlet 31.500 tilskadekomne, og resultatet bliver bl.a. brugt til at bedømme de enkelte bilers sikkerhed.

Men med endnu større vægt kan Folksam også sige noget om den generelle udvikling i bilernes ”indbyggede” evne til at beskytte de ombordværende.

88 pct. lavere dødsrisiko, 25 pct. lavere invaliditet

Her viser det sig, at risikoen for at blive dræbt i en moderne bil af årgang 2005-2009 er 88 procent lavere end en bil fra årgang 1980-1984.

Når det gælder udviklingen i risiko for både død og invaliditet er faldet over 25 år også solidt, men opgjort på denne måde er fremgangen kun 25 procent.

Den hurtige udvikling i bilsikkerhed får trafiksikkerhedsdirektør i det svenske Trafikverket og tidligere Euro NCAP-formand, Claes Tingvall, til at sige:

- Vi burde have skilt os af med de gamle biler for længe siden.

Middellevealderen for en svensk personbil er 17 år, omtrent det samme som i Danmark..

Sådan har den relative dødsrisiko udviklet sig for de forskellige bilårgange. Over 25 år er risikoen for at blive dræbt faldet 88 procent. De små lodrette streger angiver usikkerheds-intervallet. Kilde: Folksam
Sådan har den relative dødsrisiko udviklet sig for de forskellige bilårgange. Over 25 år er risikoen for at blive dræbt faldet 88 procent. De små lodrette streger angiver usikkerheds-intervallet. Kilde: Folksam
Sikkerhedstallene fra Folksam indikerer dog, at der på det seneste er sket en opbremsning i forbedringen.

- Det overrasker os lidt, for vi havde forventet at se et fortsat fald, bl.a. fordi der gøres mere for at beskytte mod piskesmældslæsioner, siger Folksams forskningschef Anders Kullgren.

Sådan er sammenhængen mellem antal Euro NCAP-stjerner og risikoen for at komme til skade, blive invalideret eller blive dræbt - baseret på svenske trafikulykker.
Sådan er sammenhængen mellem antal Euro NCAP-stjerner og risikoen for at komme til skade, blive invalideret eller blive dræbt - baseret på svenske trafikulykker.
Han ser flere mulige forklaringer. En af dem er den statistiske usikkerhed. Spredningen i tallene er så store, at der rent faktisk kan være tale om en konstant, forbedret udvikling. Men desuden spekulerer Kullgren på, om bilproducenter er begyndt at slappe lidt af, når det gælder den passive sikkerhed på bekostning af de aktive systemer, der kan forebygge eller midlne ulykker.

En anden forklaring er, at minibusser/MPV-modeller samt SUV-biler rent faktisk er blevet dårligere på nogle punkter og trækker gennemsnittet op.

 

Tre ekstra stjerner=79 lavere dødsrisiko

Folksam har også analyseret Euro NCAPs stjernegivning og kommer frem til, at fremgangen i stjerner over årene giver ca. samme resultat som forsikringsselskabets analyser.

Risikoen for at blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en femstjernet bil er 34 procent lavere end i en tostjernet bil. Når det gælder dødsrisikoen alene falder den voldsomme 79 procent, når man skifter sin tostjernede bil ud med en femstjernet.