Da Mercedes-Benz GLK blev lanceret for syv år siden, var det med et design, der var kraftig inspireret af mærkets grove, ultimative offroader, GL.
Næsten samtidig viste Audi sin Q5 med meget bløde linjer, og blev med tiden solgt i noget højere styktal end Mercedes-rivalen. Nu er tiderne også skiftet hos Mercedes-Benz. En SUV behøver ikke ligne en offroader, der kan kravle over bjerge og gennem floder.
Med GLC, som afløseren er navngivet, skifter Mercedes til en mere sensuel designstil, som først blev vist med GLC Coupe-konceptet.
Stadig dygtig i terræn
Det er kun, når det gælder design, at GLC distancerer sig fra den rå GL. Offroad-egenskaberne er bedre end nogensinde, understreger Mercedes-Benz.
Det opnås bl.a. med luftaffjedring og en række køreprogrammer designet til forskellig type terrænkørsel, inkl. en, hvor bilen trækker en påhængsvogn.
To diesel, en benzin og en hybrid
Alle varianter, i hvert fald indtil videre, har firehjulstræk.
Modellerne hedder GLC 220 d (170 hk), GLC 250 d (204 hk), GLC 250 (211 hk) og GLC 350 e. Sidstnævnte er en opladningshybrid med 211 hestes benzinmotor og en 116 hestes (85 kW) elmotor. Rækkevidde på strøm er officielt 34 km og brændstoføkonomien ca. 40 km/l.
De almindelige modeller har fået en pænt forbedring i brændstoføkonomi, op til 22 procent længere på literen kører nyheden. Mest økonomisk blandt de konventionelle modeller er GLC 220, som officielt klarer 20 km/l.
Alle modeller har nitrins automatgear undtagen opladningshybriden, der har syv trin.
Meget mere rummelig
GLC er større og markant mere rummelig end GLK, bl.a. fordi dimensionerne er øget, særligt akselafstanden som er vokset 12 cm.
Især bagsædepladsen er øget, og bagagerummet vokser 80-110 liter til nu op til 580 liter. Med bagsædet lagt ned kan der nu være 1.600 liter, 50 liter mere end før.
Trods vokseværket er GLC op til 80 kg lettere end GLK.
GLC, som lanceres til september, får mulighed for stort set alt det avancerede sikkerhedsudstyr, som Mercedes-Benz for nylig har introduceret på C- og S-klasse.
SE OGSÅ: Mercedes møver sig ind i endnu en niche