Mercedes vælger blød linje med ny SUV

Ikke alene bliver navnet helt nyt, også designstilen slår en kolbøtte med ankomsten af Mercedes-Benz’ mellemstore SUV, der nu hedder GLC.

Mercedes er til september klar med GLC.
Nyt om biler
Bilens antenner er integreret i sidespejlene og I tagspoileren, så den kække lille finne øverst på taget er væk. Fotos: Mercedes-Benz
Bilens antenner er integreret i sidespejlene og I tagspoileren, så den kække lille finne øverst på taget er væk. Fotos: Mercedes-Benz

Da Mercedes-Benz GLK blev lanceret for syv år siden, var det med et design, der var kraftig inspireret af mærkets grove, ultimative offroader, GL.

Næsten samtidig viste Audi sin Q5 med meget bløde linjer, og blev med tiden solgt i noget højere styktal end Mercedes-rivalen. Nu er tiderne også skiftet hos Mercedes-Benz. En SUV behøver ikke ligne en offroader, der kan kravle over bjerge og gennem floder.

Med GLC, som afløseren er navngivet, skifter Mercedes til en mere sensuel designstil, som først blev vist med GLC Coupe-konceptet.

Stadig dygtig i terræn

GLC har 12 cm større akselafstand end sin forgænger, GLK. Bilen fås med op til 20 tommer fælge.
GLC har 12 cm større akselafstand end sin forgænger, GLK. Bilen fås med op til 20 tommer fælge.

Det er kun, når det gælder design, at GLC distancerer sig fra den rå GL. Offroad-egenskaberne er bedre end nogensinde, understreger Mercedes-Benz.

Det opnås bl.a. med luftaffjedring og en række køreprogrammer designet til forskellig type terrænkørsel, inkl. en, hvor bilen trækker en påhængsvogn.

To diesel, en benzin og en hybrid

Alle varianter, i hvert fald indtil videre, har firehjulstræk.

GLC fås med forskellige typer kofangere for og bag afhængig af, hvor offroader-agtig, men ønsker bilen.
GLC fås med forskellige typer kofangere for og bag afhængig af, hvor offroader-agtig, men ønsker bilen.

Modellerne hedder GLC 220 d (170 hk), GLC 250 d (204 hk), GLC 250 (211 hk) og GLC 350 e. Sidstnævnte er en opladningshybrid med 211 hestes benzinmotor og en 116 hestes (85 kW) elmotor. Rækkevidde på strøm er officielt 34 km og brændstoføkonomien ca. 40 km/l.

De almindelige modeller har fået en pænt forbedring i brændstoføkonomi, op til 22 procent længere på literen kører nyheden. Mest økonomisk blandt de konventionelle modeller er GLC 220, som officielt klarer 20 km/l.

Alle modeller har nitrins automatgear undtagen opladningshybriden, der har syv trin.

Meget mere rummelig

GLC Coupé som konceptbil blev vist i Kina i april som teaser for den almindelige GLC. Vi har stadig til gode at se produktionsudgaven af GLC Coupé. Foto: Torben Arent
GLC Coupé som konceptbil blev vist i Kina i april som teaser for den almindelige GLC. Vi har stadig til gode at se produktionsudgaven af GLC Coupé. Foto: Torben Arent

GLC er større og markant mere rummelig end GLK, bl.a. fordi dimensionerne er øget, særligt akselafstanden som er vokset 12 cm.

Især bagsædepladsen er øget, og bagagerummet vokser 80-110 liter til nu op til 580 liter. Med bagsædet lagt ned kan der nu være 1.600 liter, 50 liter mere end før.

Trods vokseværket er GLC op til 80 kg lettere end GLK.

GLC, som lanceres til september, får mulighed for stort set alt det avancerede sikkerhedsudstyr, som Mercedes-Benz for nylig har introduceret på C- og S-klasse.

Mercedes-Benz har gjotr meget ud af at give GLC en opgradering i kabinen, så bilen opleves mere som luksuriøs personbil end offroader. Mange ting i kabinen går igen fra C-klassen, som GLC er baseret på.
Mercedes-Benz har gjotr meget ud af at give GLC en opgradering i kabinen, så bilen opleves mere som luksuriøs personbil end offroader. Mange ting i kabinen går igen fra C-klassen, som GLC er baseret på.

SE OGSÅ: Mercedes møver sig ind i endnu en niche