Det mener Audi øjensynligt selv, for det er, hvad mærket gør på årets store kinesiske biludstilling i Beijing.
TT Offroad Concept er i sig selv en elegant og velproportioneret crossover på 4,39 meters længde, og dermed på størrelse med Q3. Men kan TT-navnet strækkes så langt? Produktionsbilen kommer vel til at hedde Q4, som den konkurrent til BMW X4 og Porsche Macan, den en gang bliver til?
Skal nok hedde TTQ
Nej, mener branchebladet Automotive News. Q4 navnet tilhører nemlig Alfa Romeo, der i øvrigt også har rettighederne til Q2. Dermed kommer Audis lille SUV til at hedde Q1, mens konceptbilen fra Beijing nok får navnet TTQ, når den lanceres om et par år.At det navnemæssigt rent faktisk bliver en TT-variant, bekræfter Audi også.
- Med Audi TT Offroad Concept giver vi et indblik i, hvordan vi forestiller også en fremtidig model i TT-familien, sagde Audis udviklingschef Ulrich Hackenberg op til åbningen af Beijing-udstillingen.
Ifølge ham blander TT Offroad sportsligheden fra en coupé med livsstilen og anvendeligheden fra en kompakt SUV.
Konceptbilen er baseret på samme ”MQB”-platform som bl.a. VW Golf og Audi A3, og det giver mulighed for en lang række motorteknologier.
Opladningshybrid med 408 hk og 52 km/l
Konceptbilen er en opladningshybrid, som er en type, Volkswagen-gruppen har store forventninger til. I tilfældet TT Offroad er det i en særdeles sportslig udgave.Benzin- og elmotor yder tilsammen 408 hestekræfter og endnu mere imponerende 650 newtonmeter. 0-100 klares på 5,2 sekunder, og topfarten er 250 km i timen. Benzinmotoren er en 2,0-liters benzin med 292 hk, mens elmotoren yder omregnet 116 hk.
Ifølge den særlige målemetode for opladningshybrider kører bilen 52,6 km pr. liter. Batteristrømmen rækker til mindst 50 km.
Trådløs opladning
Konceptbilen er forsynet med trådløs opladning, det vil sige induktion. Ved at køre hen over en plade kan bilen lades op, uden at brugeren skal bøvle med et kabel. 3,3 kWh pr. time kan der lades med på denne måde, og Audi har reduceret energitabet ved induktiv ladning til ti procent.
Mens der givetvis vil komme en opladningshybrid i TTQ-programmet, ligger det ikkelige for at tilbyde trådløs ladning. Der findes indtil videre ingen standard for den slags opladning til biler.