Det har været sparsomt med Skoda-vittigheder de seneste ti år, og de har fået dødsstødet med en hastighedsrekord på 365 km/t. i klassen for 2-liters trykladede biler på Bonneville saltsletten.
Det er ikke alle Skoda Octavia RS, som kan køre 365 km/t. For at opnå denne høje hastighed har et britisk team af specialister ombygget bilen, så den opfylder kravene for at deltage i GP/S-klassen.
Motoren er bygget op omkring den originale 2.0 TFSI-motor, hvor motorblokken, ventiler, knastaksel, stempler og krumptapaksel er standarddele.
Derimod er blandt andet turboladeren og plejlstænger skiftet ud med specialkomponenter. Hvor den almindelige Skoda Octavia RS har 200 hk, så var effekten i selve rekordforsøget omkring 600 hk på hjulene.
Rekorder siden 1935
Da rekordforsøget foregik på Bonneville saltsletten, så er grebet i underlaget ikke specielt stort. Derfor lavede bilen hjulspind i de første fem gear og sidste gang ved 290 km/t., først i sjette gear kunne den trække rent.
Chaufføren var den britiske journalist Richard Meaden, som har blogget og videofilmet om eventet på sit modersmål. Du kan læse og se det på linket herunder.
Bonneville saltsletten er blevet brugt til motorsport siden 1912, men først i 1935 blev den første hastighedsrekord på 485 km/t. sat af Sir Malcolm Cambell i køretøjet Blue Bird.
Rekordforsøgene foregår i dag i løbet af eventet Bonneville Speedweek, og den højeste hastighed blev sat i 1970 i raketbilen The blue flame med Gary Gabelich bag rattet. De nåede i fællesskab op på 1.015 km/t.
Se Skodaen slå hastighedsrekord