Der står Nissan med småt på denne boks kaldet X Storage. Men der er ikke noget bil indeni. Alligevel er det noget, Nissan fra efteråret vil sælge sammen med firmaet Eaton.
Det sker i første omgang i Storbritannien, hvor bl.a. alle Nissan-forhandlere vil installere en i butikken.Godt for folk med vindmøller og solceller
X Storage er et kæmpe batteri og noget styringssoftware, og selv om det kan arbejde sammen med en elbil, er det især husstande med vindmøller eller solceller, der kan få gavn af den.
Boksen, der svarer til Teslas Powerwall, kan indeholde 4,2 kWh energi og koster ca. 30.000 kr. inklusive montering.
Brugte bilbatterier
Et motiv for Nissan er, at energiboksen kan være en god måde at anbringe brugte litiumion-battericeller fra Nissans mange elbiler, som også bliver ældre og får slidt sine batterier. Indtil videre vil det dog ofte være nye battericeller, der sidder i boksene.
Et andet motiv for Nissan er, at firmaet har en strategi om, at elbiler skal integreres med elnettet i langt højere grad end i dag.
Fidussen for køberen af en X Storage er, at man dermed kan købe strøm, når det er billigt, og sælge når det er dyrt. Elproducenter har stor interesse i den slags, da det kan stabilisere elnettet og spare kraftværker.
Kræver variable elpriser
En forudsætning er dog, at elnettet er så intelligent, at det kan låne og levere strøm tilbage efter nettets helt aktuelle belastning, at elmålerne kan køre begge veje, og at prisen på strøm justeres løbende efter udbud og efterspørgsel.
De betingelser er lige knap til stede i Danmark i dag.
SE OGSÅ: Elbilen skal hjælpe samfundet