Det er en Nissan. Men ikke en bil

Nissan begynder nu at sælge store batterier til montering i hjemmet. Dermed kan husejeren købe strømmen, når den er billigst.

I fremtiden bør ethvert hjem have en batteriboks, mener Nissan.
Nyt om biler

Der står Nissan med småt på denne boks kaldet X Storage. Men der er ikke noget bil indeni. Alligevel er det noget, Nissan fra efteråret vil sælge sammen med firmaet Eaton.

X Storage er et kæmpe batteri, der indeholder 4,2 kWh energi. Teknologien er fra firmaet Eaton, mens Nissans designcenter har stået for designet. Foto: Torben Arent
X Storage er et kæmpe batteri, der indeholder 4,2 kWh energi. Teknologien er fra firmaet Eaton, mens Nissans designcenter har stået for designet. Foto: Torben Arent
Det sker i første omgang i Storbritannien, hvor bl.a. alle Nissan-forhandlere vil installere en i butikken.

Godt for folk med vindmøller og solceller

X Storage er et kæmpe batteri og noget styringssoftware, og selv om det kan arbejde sammen med en elbil, er det især husstande med vindmøller eller solceller, der kan få gavn af den.

Boksen, der svarer til Teslas Powerwall, kan indeholde 4,2 kWh energi og koster ca. 30.000 kr. inklusive montering.

Brugte bilbatterier

Et motiv for Nissan er, at energiboksen kan være en god måde at anbringe brugte litiumion-battericeller fra Nissans mange elbiler, som også bliver ældre og får slidt sine batterier. Indtil videre vil det dog ofte være nye battericeller, der sidder i boksene.

Et andet motiv for Nissan er, at firmaet har en strategi om, at elbiler skal integreres med elnettet i langt højere grad end i dag.

Fidussen for køberen af en X Storage er, at man dermed kan købe strøm, når det er billigt, og sælge når det er dyrt. Elproducenter har stor interesse i den slags, da det kan stabilisere elnettet og spare kraftværker.

Kræver variable elpriser

En forudsætning er dog, at elnettet er så intelligent, at det kan låne og levere strøm tilbage efter nettets helt aktuelle belastning, at elmålerne kan køre begge veje, og at prisen på strøm justeres løbende efter udbud og efterspørgsel.

De betingelser er lige knap til stede i Danmark i dag.

SE OGSÅ: Elbilen skal hjælpe samfundet