ABS-bremser på motorcykler

Nye regler om bremser på motorcykler ventes at træde i kraft pr. 1. januar 2017. Det betyder, at tohjulede ny-indregistrerede motorcykler fremover skal have blokeringsfri bremser (ABS).
Opdateret: når en motorcykel har kørt mere end 2.000 km eller er over fire år gammel, så anses de som brugte.

Bilist

Det bliver ikke længere muligt at indregistrere en motorcykel i EU uden at opfylde kravet om ABS-bremser, når de nye regler træder i kraft. Dette forventes at ske 1. januar 2017. Reglerne gælder kun for ny-indregistrerede motorcykler.

Det betyder eksempelvis, at motorcykler, som holder hos en forhandler, og ikke er indregistrerede endnu, bliver omfattet af reglerne. Hvis motorcyklen ikke har ABS-bremser, vil det ikke være muligt at få plader.

Omfatter alle typegodkendelser

De nye ABS-regler gælder både inden- og udenfor EU. De nye regler gælder derfor også for motorcykler, som er købt uden for EU. De har ikke tidligere været omfattet, da de ikke har en EU-typegodkendelse. Ændringerne vil betyde, at en motorcykel købt i eksempelvis USA, skal have ABS-bremser på, før man kan få lov til at registrere den i EU.

Undtagelser

Motorcykler på under 125 cm3 er undtaget, da de gerne må have et bremsesystem, hvor for- og bagbremse er koblet sammen. Ligeledes er Enduro- og trial-motorcykler fritaget fra kravet.

Skal man blot omregistrere en motorcykel fra et EU-land til et andet EU-land, er motorcyklen ikke omfattet af reglerne og skal dermed ikke have ABS-bremser.

Når en motorcykel har kørt mere end 2.000 km eller er over fire år gammel, så anses de som “brugte”. Disse Motorcykler skal blot opfylde de bestemmelser, der var gældende, da de var nye. 

Vil højne trafiksikkerheden

Regelændringen skyldes, at man vil søge at forebygge uheld og højne trafiksikkerheden. Motorcykler uden ABS-bremser kan blokere hjulene. Ved at indføre krav om motorcykler med ABS-bremser kan føreren bremse maksimalt og mindske risikoen for styrt.